Irodai pletyka: hogyan profitálhatsz belőle?
Régi, jól bevált tanács: ne terjesszünk irodai pletykákat! Mi tagadás, ha konfliktusok nélkül, zökkenőmentesen szeretnénk együtt dolgozni kollégáinkkal, akkor bizony evidens, hogy nem adjuk tovább az irodában szárnyra kapó szaftos történeteket. De mi van akkor, ha a munkavállaló bizonytalan jövőjéről keringenek kósza hírek? Hogyan hasznosíthatod a kávészünetben fölcsipegetett információkat? Ötletek.
Rosszindulatú híresztelés vagy hasznos információ?
A pletyka természeténél fogva lehet rosszindulatú vagy informatív jellegű (nem rossz szándékkal terjesztett szóbeszéd), attól függően, hogy mi a célja: arra irányul, hogy valakit lejárasson, vagy újdonságon, érdekességen alapul, amely egy adott közösség számára (akiket közvetve vagy közvetlenül érint a pletyka tárgya) hasznos.
Kollégáidról soha ne röppents föl bántó híreket, amelyek sérthetik emberi méltóságukat, ne járasd le őket a többiek előtt, és ne tárd a nyilvánosság elé legbensőbb magánügyeiket! Légy diszkrét, és tégy lakatot a szádra, ha valamelyik kollégád megtisztel bizalmával, soha ne élj vissza vele!
Előrejutásod érdekében ne terjessz valótlanságokat riválisodról! Mondd a szemébe, ha valami bajod van vele, tisztázzátok a félreértést négyszemközt, de ne fúrd őt a háta mögött! Gondolj arra, hogy neked is rosszul esne, ha tudtodon kívül hasonló helyzetbe kerülnél – és még védekezni sem tudnál –, a gonosz szóbeszéd ugyanis olykor a makulátlan hírű munkavállalókat is kikezdi. Arról nem is beszélve, hogy jó híred csorbát szenved, ha kiderül, hogy tőled indult egy rosszindulatú szóbeszéd.
A vállalati információ-áramlás pozitív hozadékai
URLguru |
- A vállalati információ-áramlás segít az új munkavállalónak abban, hogy beilleszkedjen – képet kap a vállalat működéséről, megtudja, hogy mire érdemes odafigyelnie: mi a főnök vesszőparipája, hogyan viselkedjen az új csapatban (milyen tabutémákat érdemes elkerülni egyes kollégáknál), milyen buktatókat rejt az első pár nap – amivel minden újoncnak meg kell küzdenie.
- Ha kiderül egy kollégáról, hogy tető alá hozott egy jól jövedelmező üzletet, becserkészte az elérhetetlennek hitt ügyfelet, vagy a cég hírnevét öregbítette például a nemzetközi piacon, mindenképpen hasznos, hogy erről a munkatársak is tudomást szerezzenek. Nem feltétlenül az a cél, hogy a kolléga nyilvánosan is megdicsőüljön, sokkal inkább az, hogy tapasztalataiból okulhassanak a többiek, és jó kiindulópontot kapjanak, hogyan cselekedjenek hasonló helyzetben.
- A csoporton belüli feszültségek, feloldhatatlannak hitt ellentétek szóbeszéd útján eljuthatnak a főnök fülébe is. Ha felettesed rátermett, felelősségteljes vezető, akkor segít abban, hogy a kollégák közötti nézeteltérés rendeződjön.
- A pletyka révén esetenként elkerülhetők a kellemetlen helyzetek: ha a vállalat működésével kapcsolatban rémhírek kapnának szárnyra (például egy esetleges létszámcsökkentés esetén), vagy olyan kérdések merülnének föl, amelyek a dolgozókat is érintik (fizetésemelés, tulajdonosváltás, munkakörülmények radikális változása, stb.), a főnök még idejében megelőzheti a bajt: válaszolhat, mielőtt a pletyka nyilvános elégedetlenségbe torkollna.
- Ha egy munkatársat személyes veszteség ért – meghalt vagy megbetegedett egy közeli hozzátartozója, netán jelentős anyagi kár érte - megelőzhetők a kínos, sok esetben tapintatlan kérdések, ha a tényekről – akár irodai „pletyka” formájában - a kollégák is tudnak.