Az IT-mentorok szerepe a távmunkában
Az atipikus munkalehetőségek tárgyalása során legutóbb a virtuális asszisztensek munkáját mutattuk be. Most, egy manapság még kevésbé ismert, távmunkában is végezhető munkakörrel, az IT-mentorok tevékenységével foglalkozunk.
Az IT-mentor egy új foglalkozás, a szociális segítő, a népművelő és az informatika oktató sajátos keveréke. Ismeri a kisközösség és egyes tagjainak helyzetét, igényeit, problémáit, a közösségi és személyes megoldások érdekében összeköti azokat a hálózaton elérhető szolgáltatásokkal, betanítja, segíti önálló használatukat.
Az új szakma tagjainak, az IT-mentoroknak a feladata az is, hogy az eMagyarország pontokon informatikai segítséget nyújtsanak azoknak az embereknek, akik önállóan nem képesek igénybe venni az információs- és kommunikációs technológia kínálta lehetőségeket. Az ellátandó tevékenység lehet kezelési támogatás, oktatás, ismeretterjesztés, de akár helyettesítő szerep is, amellyel egy elektronikus szolgáltatás igénybevételében „közvetít” a mentor. Emellett az infokommunikációs eszközök üzemeltetését és minimális karbantartását is végzik.
Az IT-mentor program a társadalom valamennyi szakterületét és rétegét lefedi, és digitális esélyegyenlőség biztosításával lehetőséget nyújt valamennyi társadalmi réteg számára a felzárkózáshoz és a további fejlődéshez. A program szerepe éppen az, hogy elősegítse a hátrányos helyzetben élők felzárkóztatását, a magyar társadalom fejlődését, azt korszerűvé, alkalmazkodó képessé és sokoldalúvá tegye.
A feladat jellegéből adódóan az IT-mentorok munkájukat elvégezhetik távoli helyről (e-Magyarország pontokról, teleházakból, szatelit irodákból is.)
A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium által most meghirdetett FMM-TAT-2006 kódjelű távmunka pályázat prioritásként kezeli az IT-mentorok foglalkoztatását. Az IT-mentor programot az Informatikai és Hírközlési Minisztérium is kiemelt jelentőségű kezdeményezésnek tekinti 2006–ban.
Déri Tamás
szaktanácsadó