A BKK teljes felszíni járműflottáját felmatricázzák, a villamosok vezetőfülkéire és a HÉV-szerelvényekbe is kerül a kódokból, amelyekkel érvényesíthetőek az egyszeri utazásra szóló mobiljegyek.
Másfél évvel azután, hogy leszedték a mobiljegy-érvényesítést lehetővé tevő matricákat a Combino villamosok belsejéből, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bejelentette, hogy június 13-tól kezdődően újra kiragasztják őket – most már minden villamoson és HÉV-en is.
2022 nyarán megírtuk, hogy mobiljegyes baki miatt maradhatnak hoppon az utasok Budapesten a villamosmegállókban, mert előfordul, hogy miközben érvényesítik az eseti utazásra szóló jegyüket az applikációban, a jármű kihúz a megállóból. Néhány nappal a cikkünk megjelenése után a BKK hírül adta, hogy a nagykörúti villamosok utasterében az ajtók jobb oldalánál, illetve a vezetőfülkénél is megtalálhatók lesznek az érvényesítéshez szükséges matricák, így kényelmesen, az utastérben is lehet majd érvényesíteni a digitális mobiljegyeket.
Azt írták, ez csak teszt, amelynek eredményeit majd kiértékelik, és döntenek arról, hogy jó-e ez a megoldás. Fél év után aztán közölték, hogy nem hosszabbítják meg a próbaidőszakot, mert a matricák kihelyezése nem segítette a céljaikat az elvárt mértékben. Vagyis sokan voltak, akik az ajtóknál vettek fel stratégiai pozíciót, és csak akkor csippantották le a kódot, amikor meglátták a közeledő ellenőrt. Vagyis éppen úgy tettek, mint azok, akik a papírjegyükkel trükköznek az érvényesítő készüléktől karnyújtásnyira várakozva.
Azt, hogy most mégis visszavezeti ezt a lehetőséget, a BKK az „ügyfélélmény növelésével” és azzal magyarázta, hogy jegyérvényesítés megkönnyítésére törekszik.
Jó tudni azonban, hogy nem lesz minden ajtónál matrica:
- a villamosok elején és végén, a járművezetői fülke oldalára ragasztják föl, és
- a HÉV-eken is csak kettő lesz szerelvényenként.
Úgy tervezik, hogy a matricák július végére a teljes felszíni fővárosi járműflottán egységesen kikerülnek. Ezek – a többi matricához hasonlóan – használhatók az egylépéses jegyérvényesítéssel (NFC funkció), vagy a jól megszokott kamerás kódbeolvasással is.
Ezzel együtt továbbra is azt javasolják az utasoknak, hogy felszálláskor érvényesítsék – az előkészített – digitális jegyüket.
A cég szerint a belső kódmatricák kontrollált kiterjesztése növelheti a jegyérvényesítési hajlandóságot.