Itthon hvg.hu 2024. május. 20. 09:49

"Mintha egy pillangó nekirepült volna egy hegynek" - szakértők és szemtanúk a verőcei hajóbalesetről

Továbbra is nagy erőkkel keresik annak a motorcsónaknak az utasait, amely egy szállodahajóval ütközött Verőcénél szombaton. A szállodahajó kapitányát őrizetbe vették, mivel nem állt meg a baleset után.

A Dunakanyarban tartott fesztiválról indultak tovább egy másik buliba annak a kishajónak az utasai, amely egy szállodahajóval ütközött össze a Dunán Verőcénél szombat este – értesült a Tények.

A kishajó fedélzetén összesen 8-an utaztak: egy sülysápi baráti társaság tagjai, valamint egy olasz férfi, akinek a baleset után sikerült kiúsznia a partra, és segítséget kérnie. Az utasok közül egy férfi holttestét a Duna-parton, egy nő holttestét pedig később a Megyeri hídnál találták meg, a többieket nagy erőkkel keresik.

Megszólalt a társaság ismerőse

A Tényeknek nyilatkozott a sülysápi társaság egyik ismerőse, Varga Sándor Péter, aki azt mondta, tudomása szerint egy 19, két 20, egy 40, valamint egy 26, 28 és 32 éves ember tartózkodott hajón.
Az olasz férfival szombaton ismerkedett össze a társaság, őt is magukkal vitték a motorcsónakon egy másik buliba, amire Vargát is meghívták, de más programja volt.

Az Országos Mentőszolgálat vasárnapi tájékoztatása szerint a hajóbaleset sérültje (feltehetőleg az olasz férfi) fejsérülést, kulcscsontsérülést, sebeket, zúzódásokat szenvedett. Őt a helyszínen ellátták, majd a sürgősségi osztályra szállították.

A kapitány nem vette észre az ütközést?

Az MS Heidelberg szállodahajó kapitánya valószínűleg észre sem vette az ütközést, ezért haladhatott tovább a baleset után, írta a 24.hu. (Ezt részben megerősítették az RTL-nek nyilatkozó szemtanúk is, akik egy hatalmas csattanást hallottak, majd azt látták, hogy “a szállodahajó felkapcsolta a reflektorait majd továbbhaladt” (kérdés ugyanakkor, hogy ha nem vették észre a karambolt, miért kapcsolták fel a reflektorokat).

Sokkoló képeket tettek közzé a kishajóról, amit darabokra zúzott a szállodahajó Verőcénél

Nem sok maradt a helyszíneléskor készült fotók alapján abból a kishajóból, amelyet szombat éjjel sodort el és roncsolt össze egy nagy szállodahajó Verőcénél. A kishajóban utazók közül ketten meghaltak, egy utast megsérült, ötöt keresnek.

A szállodahajó Budapestről tartott Passauba. A rendőrség azt közölte, hogy végül Komáromnál állították meg, a hajó utasait kihallgatják. A BRFK több ember halálát okozó közlekedési veszélyeztetés gyanúja miatt indított büntetőeljárást, ismeretlen tettes ellen.

A szállodahajó kapitányát hétfő délelőtt őrizetbe vették és gyanúsítottként hallgatták ki:

Verőcei hajóbaleset: őrizetbe vették a szállodahajó kapitányát

Gyanúsítottként hallgatták ki a hajókapitányt, aki az ütközés után nem állt meg.

Hajóbaleset Verőce
MTI / Lakatos Péter

A svájci bejegyzésű, kétszintes MS Heildelberg a MAHART Tours adatlapja szerint 11,4 méter széles és 109,4 méter hosszú, befogadóképessége 110 fő, a legénység létszáma 35.

A hotelhajónál jóval kisebb motorcsónak a balesetben darabokra szakadt, vélhetően maga alá gyűrte a szállodahajó, amelynek az orrán láthatóak karcolásnyomok – írta a 24.hu.

Log into Facebook

Log into Facebook to start sharing and connecting with your friends, family, and people you know.

Drónokkal is keresik az eltűnt utasokat

A katasztrófavédelem hatalmas erőket mozgósított a többi utas felkutatására. A BRFK vasárnap délutáni tájékoztatása szerint Verőcétől délre a teljes magyarországi folyószakaszt a BRFK Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság kutatja át 95 emberrel, 25 hajóval, valamint drónokkal. A keresésben részt vesz a Készenléti Rendőrség helikoptere, a Pest Vármegyei Kutató-mentő Szolgálat és több önkéntes mentőszervezet. A part menti területeket szárazföldi egységek fésülik át.

Kutatás a Dunán

A vízről, a szárazföldről és a levegőből is keresik a folyóban eltűnteket.

A BRFK azt kéri a Dunán és a part közelében közlekedőktől, sportolóktól, horgászoktól, kirándulóktól, hogy ha bármit észrevesznek, ami a balesettel esetleg összefüggésbe hozható, azonnal hívják a 112-es számot.

Az RTL Klub Híradója vasárnap este úgy értesült, hogy éjszakára ideiglenesen leállították a keresést, hogy hétfőn Dunaújvárosig kiterjesszék a kutatóakciót.

Egyre kisebb a túlélés esélye

Hétfő reggel Balázs László, a Pest Vármegyei Kutató-Mentő Szolgálat vezetője az M1-en arról számolt be, hogy a kutatásban már több százan vesznek részt, de már inkább arról van szó, hogy a halálos áldozatokat megtalálják: egyre kevesebb az esély ugyanis arra, hogy az öt eltűnt túlélte a balesetet.

Mentők a verőcei hajóbalesetről: Már inkább az áldozatok kereséséről szól a kutatás

Több százan keresik a Dunán balesetet szenvedett kishajó utasait, a kutatók versenyt futnak az idővel.

Egyértelmű a felelősség?

Az ATV által megszólaltatott szakértők szerint egyértelműen a kishajó vezetője lehetett a felelős a balesetért, amennyiben bebizonyosodik, hogy a szállodahajó ütközött a hobbi hajóval. Arról viszont megoszlanak a vélemények, hogy a szállodahajó kapitányának érzékelnie kellett-e az ütközést.

Szigorú szabályok vonatkoznak arra, hogy két hajó mennyire közelítheti meg egymást: “egészen kicsi, 30 méter távolságra már nem is mehet, sőt nem keresztezheti annak az útvonalát. Tehát a hobbihajók vezetőinek minden esetben elsőbbséget kell adnia” – nyilatkozta az ATV-nek Tóth Mihály, a Magyar Országos Hajózási szövetség szóvivője.

Verőcei hajóbaleset: A szakértők szerint egyértelmű a kishajó vezetőjének felelőssége

A szakértők szerint egyértelmű a kishajó vezetőjének felelőssége a verőcei balesetnél, amennyiben bebizonyosodik, hogy a szállodahajó ütközött a hobbi hajóval. Ezt ugyanis hivatalosan még nem erősítette meg a rendőrség. Az, hogy a szállodahajó kapitányának érzékelnie kellett-e egy ilyen típusú ütközést, megosztja a szakembereket. Kérjük támogasson bennünket adója 1 százalékával, hogy további hasonló tartalmakat készíthessünk!

Megszólaltattak egy hajóskapitányt is, aki szerint nem kérdés, hogy a kishajó irányítója mulasztott. Horváth Imre azt is kizártnak tartja, hogy a szállodahajó kapitánya érzékelhette volna az ütközést, hiszen egy ilyen hotelhajó vízkiszorítása közel kétezer tonna.

“Ez nagyjából mintha egy pillangó nekirepült volna egy hegynek”.

Hajóbaleset Verőce
MTI / Lakatos Péter

Szalma Botond, a MAHART Zrt. korábbi vezérigazgatója szerint viszont a szállodahajó kapitányának mindenképpen éreznie kellett az ütközést. – A hajós azért van a hídon, és azért van éjszakai és nappali szolgálat, hogy lássa, hogy mit csinál. Ez a mese kategória, hogy egy hajós nem érzékeli, hogy nekiment valaminek és az mi volt, egy fát is érzékel egy jó hajós, ha nekimegy a hajója – nyilatkozta az ATV-nek Szalma Botond.

Hirdetés
hvg360 Tiszóczi Roland 2024. november. 30. 07:00

Európának a katonai kiadások duplája sem lenne elég, ha az USA nélkül kellene védenie Ukrajnát

Donald Trump úgy vélekedhet, hogy legyen most tűzszünet a jelenlegi ukrajnai frontvonalon, Európa pedig oldja meg önerőből a térség biztonságának későbbi fenntartását. Ennek oka részben az, hogy az Egyesült Államoktól a közel-keleti és a csendes-óceáni térség növekvő feszültségei is igénylik az erőforrásokat. Kérdés, mennyi pénz és főként mennyi idő kell az európai hadiipar felfuttatására. Ami Magyarországot illeti, a honvédségi beszerzéseket intéző állami cég elleni kibertámadásban kiszivárgott dokumentumok szerint a jövőben feltehetően annyit sem költ majd védelemre, mint amennyit a NATO-ban vállalt.