Továbbra is nagy erőkkel keresik annak a motorcsónaknak az utasait, amely egy szállodahajóval ütközött Verőcénél szombaton. A szállodahajó kapitányát őrizetbe vették, mivel nem állt meg a baleset után.
A Dunakanyarban tartott fesztiválról indultak tovább egy másik buliba annak a kishajónak az utasai, amely egy szállodahajóval ütközött össze a Dunán Verőcénél szombat este – értesült a Tények.
A kishajó fedélzetén összesen 8-an utaztak: egy sülysápi baráti társaság tagjai, valamint egy olasz férfi, akinek a baleset után sikerült kiúsznia a partra, és segítséget kérnie. Az utasok közül egy férfi holttestét a Duna-parton, egy nő holttestét pedig később a Megyeri hídnál találták meg, a többieket nagy erőkkel keresik.
Megszólalt a társaság ismerőse
A Tényeknek nyilatkozott a sülysápi társaság egyik ismerőse, Varga Sándor Péter, aki azt mondta, tudomása szerint egy 19, két 20, egy 40, valamint egy 26, 28 és 32 éves ember tartózkodott hajón.
Az olasz férfival szombaton ismerkedett össze a társaság, őt is magukkal vitték a motorcsónakon egy másik buliba, amire Vargát is meghívták, de más programja volt.
Az Országos Mentőszolgálat vasárnapi tájékoztatása szerint a hajóbaleset sérültje (feltehetőleg az olasz férfi) fejsérülést, kulcscsontsérülést, sebeket, zúzódásokat szenvedett. Őt a helyszínen ellátták, majd a sürgősségi osztályra szállították.
A kapitány nem vette észre az ütközést?
Az MS Heidelberg szállodahajó kapitánya valószínűleg észre sem vette az ütközést, ezért haladhatott tovább a baleset után, írta a 24.hu. (Ezt részben megerősítették az RTL-nek nyilatkozó szemtanúk is, akik egy hatalmas csattanást hallottak, majd azt látták, hogy “a szállodahajó felkapcsolta a reflektorait majd továbbhaladt” (kérdés ugyanakkor, hogy ha nem vették észre a karambolt, miért kapcsolták fel a reflektorokat).
A szállodahajó Budapestről tartott Passauba. A rendőrség azt közölte, hogy végül Komáromnál állították meg, a hajó utasait kihallgatják. A BRFK több ember halálát okozó közlekedési veszélyeztetés gyanúja miatt indított büntetőeljárást, ismeretlen tettes ellen.
A szállodahajó kapitányát hétfő délelőtt őrizetbe vették és gyanúsítottként hallgatták ki:
A svájci bejegyzésű, kétszintes MS Heildelberg a MAHART Tours adatlapja szerint 11,4 méter széles és 109,4 méter hosszú, befogadóképessége 110 fő, a legénység létszáma 35.
A hotelhajónál jóval kisebb motorcsónak a balesetben darabokra szakadt, vélhetően maga alá gyűrte a szállodahajó, amelynek az orrán láthatóak karcolásnyomok – írta a 24.hu.
Drónokkal is keresik az eltűnt utasokat
A katasztrófavédelem hatalmas erőket mozgósított a többi utas felkutatására. A BRFK vasárnap délutáni tájékoztatása szerint Verőcétől délre a teljes magyarországi folyószakaszt a BRFK Dunai Vízirendészeti Rendőrkapitányság és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság kutatja át 95 emberrel, 25 hajóval, valamint drónokkal. A keresésben részt vesz a Készenléti Rendőrség helikoptere, a Pest Vármegyei Kutató-mentő Szolgálat és több önkéntes mentőszervezet. A part menti területeket szárazföldi egységek fésülik át.
A BRFK azt kéri a Dunán és a part közelében közlekedőktől, sportolóktól, horgászoktól, kirándulóktól, hogy ha bármit észrevesznek, ami a balesettel esetleg összefüggésbe hozható, azonnal hívják a 112-es számot.
Az RTL Klub Híradója vasárnap este úgy értesült, hogy éjszakára ideiglenesen leállították a keresést, hogy hétfőn Dunaújvárosig kiterjesszék a kutatóakciót.
Egyre kisebb a túlélés esélye
Hétfő reggel Balázs László, a Pest Vármegyei Kutató-Mentő Szolgálat vezetője az M1-en arról számolt be, hogy a kutatásban már több százan vesznek részt, de már inkább arról van szó, hogy a halálos áldozatokat megtalálják: egyre kevesebb az esély ugyanis arra, hogy az öt eltűnt túlélte a balesetet.
Egyértelmű a felelősség?
Az ATV által megszólaltatott szakértők szerint egyértelműen a kishajó vezetője lehetett a felelős a balesetért, amennyiben bebizonyosodik, hogy a szállodahajó ütközött a hobbi hajóval. Arról viszont megoszlanak a vélemények, hogy a szállodahajó kapitányának érzékelnie kellett-e az ütközést.
Szigorú szabályok vonatkoznak arra, hogy két hajó mennyire közelítheti meg egymást: “egészen kicsi, 30 méter távolságra már nem is mehet, sőt nem keresztezheti annak az útvonalát. Tehát a hobbihajók vezetőinek minden esetben elsőbbséget kell adnia” – nyilatkozta az ATV-nek Tóth Mihály, a Magyar Országos Hajózási szövetség szóvivője.
Megszólaltattak egy hajóskapitányt is, aki szerint nem kérdés, hogy a kishajó irányítója mulasztott. Horváth Imre azt is kizártnak tartja, hogy a szállodahajó kapitánya érzékelhette volna az ütközést, hiszen egy ilyen hotelhajó vízkiszorítása közel kétezer tonna.
“Ez nagyjából mintha egy pillangó nekirepült volna egy hegynek”.
Szalma Botond, a MAHART Zrt. korábbi vezérigazgatója szerint viszont a szállodahajó kapitányának mindenképpen éreznie kellett az ütközést. – A hajós azért van a hídon, és azért van éjszakai és nappali szolgálat, hogy lássa, hogy mit csinál. Ez a mese kategória, hogy egy hajós nem érzékeli, hogy nekiment valaminek és az mi volt, egy fát is érzékel egy jó hajós, ha nekimegy a hajója – nyilatkozta az ATV-nek Szalma Botond.