Itthon hvg.hu 2019. május. 30. 01:20

Ezek voltak a legsúlyosabb dunai balesetek az elmúlt 40 évben

A folyó magyarországi szakaszán egyértelműen nem történt ilyen súlyos baleset az elmúlt évtizedekben.

A szerda este Budapesten történt hajóbaleset az egyik legsúlyosabb, amely az elmúlt évtizedekben történt. A Duna magyarországi szakaszán ráadásul az utolsó nagyobb baleset 1983-ban történt. A Folyamhajo.hu összesítette a dunai hajóbaleseteket 1980 után:

  • Dunakeszi-Horány átkelőhajó balesete: 1982. szeptember 23-án a Horány és Dunakeszi között utasok nélkül éjjeli menetben közlekedő Bulcsú nevű átkelőhajó keresztezte a völgymenetben haladó szovjet Mekhanik Sushkov géphajó tolt kötelékét, amely átgázolt rajta. Az átkelő azonnal elsüllyedt, 2 fős személyzete az ütközés során életét vesztette. A beszámolók szerint a szovjet parancsnokot megzavarták az átkelő útvonala fölött átfeszített távvezetékről visszaverődő jelek, az átkelőhajó személyzete pedig erősen ittas állapotban volt.
  • A Sirály I szányashajó balesete: 1983. szeptember 5-én a MAHART Sirály I szárnyashajója Bécsből Budapest felé tartott, amikor Bécset alig elhagyva utolérte a szovjet Vilnius tolóhajó kötelékét, melynek jobb hátsó bárkájába 70 km/h-s sebességgel beleütközött. A szárnyashajó 2 utasa a helyszínen meghalt, 9 súlyosan megsérült, a hajó pedig süllyedésközeli állapotba került.
  • Mogosoaia, a Duna legnagyobb hajóbalesete: 1989. szeptember 10-én egy román személyszállító hajó erősen korlátozott látási viszonyok között összeütközött a vele szembe közlekedő bolgár tolt kötelékkel, majd percek alatt elsüllyedt. A Galac–Grindu-útvonalon közlekedő személyhajó több mint 200 utasa életét vesztette. A baleset az első jelentések szerint amiatt következett be, mert a bolgár karaván letért a számára kijelölt útvonalról.
  • Szolgálati géphajó súlyos balesete Ausztriában: 1991. június 29-én az ausztriai Hainburg közelében korlátozott látási viszonyok között összeütközött az osztrák vámhatóság March nevű szolgálati motorhajója a szovjet Frunze tolóhajó kötelékével. A March fedélzetén 3 fő teljesített szolgálatot, valamennyien életüket vesztették.
  • A Ďumbier balesete: 1996. október 22-én a Bécs alatt átzsilipelésre készülő szlovák Ďumbier nevű tolóhajót és tolatmányát az áradó Duna a freudenaui erőmű áteresztő kapuihoz vágta, majd átpréselte rajta. A tragédiában a hajó személyzetének 8 tagja életét vesztette, csupán egy matrózt sikerült megmenteni.
  • Tűzvész az Oltenita üdülőhajón: 2005. október 2-án a Budapestről Pozsony felé tartó román Oltenita kabinos üdülőhajón a szlovákiai Szap község magasságában egy zárlatos vízforraló kigyulladt, és mivel a szivattyú-, illetve oltóberendezések nem működtek megfelelően, az egész fedélzet lángokba borult. A partra futtatott hajó 77 fő utasa és a legénység 44 tagja (néhányuk vízbe ugorva) épségben megmenekült, az énekesnőt azonban nem sikerült kimenteni, ő a kabinjában égett.
  • A Viking Freya balesete Németországban: 2016. szeptember 11-én a hajnali órákban a Nürnbergből Budapestre tartó Viking Freya kabinos üdülőhajó a Duna–Majna-csatornán Erlangennél egy közúti hídnak ütközött, mely teljes egészében szétroncsolta a kormányállását a hajó felső fedélzetéhez szorítva azt. A fülkében szolgálatot teljesítő 2 magyar állampolgár – a hajó első tisztje, valamint egy matróza – a helyszínen életét vesztette.

A szerdai dunai hajóbalesetről itt olvashat tovább!

Hirdetés