Az állami reklámköltések piactorzító hatása miatt fordult panasszal az Európai Bizottsághoz Jávor Benedek, a Párbeszéd EP-képviselője. A korábbi, közmédiáról szóló beadványa 2 éve a Bizottság előtt van, reméli, hogy ebben az ügyben gyorsabban lépnek.
A becslések szerint 17 százalékos részesedésével a reklámpiacon az állam vált a legfontosabb hirdetővé, túltesz minden más egyedi reklámozó részesedésén – mondta Jávor Benedek Európai Parlamenti képviselő, aki szerint
fokozódó mértékben torzítja az állam a magyar reklámpiacot,
ezért panasszal fordult az Európai Bizottsághoz a Mérték Médiaelemző Műhellyel és a Klubrádióval együttműködve. Az állami pénzek elosztásánál nem a hallgatottsági, nézettségi, olvasottsági adatok számítanak,
csak a politikai lojalitás
– mondja Jávor, így nem olvasott médiumokra is öntik a 10-100 milliós összegeket.
Hatékonyság szempontjából fölöslegesen dobják ki a pénzt, csak az a cél, hogy az állam emlőin csüngő médiazombikat tartsanak fenn.
A tévés piacon például a két nagy kereskedelmi csatorna versenyét torzítja az állam, ez, illetve a médiumoknak juttatott, Jávor szerint tiltott állami támogatás ellentétes az uniós versenyjoggal. Erre hivatkozva készült a panasz.
A Mérték elemzője, Urbán Ágnes arról beszélt, az állami reklámköltés volumene évről évre nő – ebben a cikkben részletesen írtak róla –, a pénz látványosan a kormányközeli szereplőknél koncentrálódik. 2015-ben jött a forradalmi változás, akkor indultak a folyamatos kormányzati politikai hirdetések. "Elképesztő mennyiségű pénz ömlött a piacra, ez a teljes nyilvánosságot torzította."
Urbán elmondta, a 17 százalékos állami részesedés a teljes piacra vonatkozik, ha csak a közélettel foglalkozó médiumokat néznék, sokkal durvább lenne az arány. A kormányközeli propagandamédia jól bizonyíthatóan állami pénzből áll, az állami forrásból származó bevételek aránya olyan magas, hogy nem lehet versenyről beszélni."
Jávor Benedek beszélt arról is, a média helyzete miatt kevés beavatkozási lehetősége van az uniónak – bár a 2011-es médiatörvénynél történtek jelentősé változások –, versenyjogi szempontból viszont elég komolyan be tud avatkozni. Jávor azt reméli, a bizottság fel tudja tárni a piaci torzítást, és olyan intézkedéseket hoz, amely véget vet a torzító reklámköltéseknek. Előfordulhat az is, hogy vissza kell fizetni a tiltott állami támogatást, végső esetben a bizottság erre 10 éves határidőt is szabhat.
A közmédiát érintő panasza két éve a bizottság előtt van, Jávor azt szeretné, ha ebben az ügyben hamarabb döntenének. A panaszt szerettük volna elkérni, azonban egyelőre nem akarják nyilvánosságra hozni.