Itthon hvg.hu 2018. november. 23. 08:15

Meggondolta magát a kormány, nem lesz kilencéves az általános iskola

Nem lesz nulladik évfolyam az általános iskolákban, az erről szóló részt legalábbis kihúzták az új Nemzeti alaptanterv átdolgozott tervezetéből. Az óvoda és az iskola közé ékelt előkészítő évfolyam terve ellen több szakmai szervezet is tiltakozott.

Az Eduline arról ír, hogy kihúzták a Natból a nulladik évfolyam tervét, kikerült a mondat, hogy „az óvoda-iskola átmenetet az érésben és fejlődésben késést mutató gyermekek számára az óvoda utolsó éve és az alapfokú képzés első nevelési-oktatási szakaszának kezdete (1. évfolyam) közé illesztett, az iskola pedagógiai programjában rögzített felkészítő évfolyam hivatott biztosítani.”

A szeptember elején nyilvánosságra hozott változat alapján az óvoda és az iskola közötti átmenetet segítő felkészítő év nem lett volna kötelező, a szülők döntöttek volna arról, szükségük van-e gyermeküknek arra, hogy egy tanéven keresztül erősítse azokat a készségeket, amelyek az iskolai tanuláshoz kellenek. Az iskolai felkészítő osztályokban külön hangsúlyt kapott volna a mozgás fejlesztése, az anyanyelvi készségek és a beszéd fejlesztése, az érzékelés és észlelés, a figyelem, a végrehajtó funkciók, az emlékezet, valamint a logikai készségek fejlesztése.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma erről levelet is küldött a Civil Oktatási Platformnak, amiben az áll, hogy „a Nat-tervezet módosítása során az önök által teljes mértékben elfogadhatatlannak tartott felkészítő évfolyam terve kikerült a dokumentumból.”

A CKP korábban úgy fogalmazott a nulladik évfolyam tervéről, hogy a lemaradó, problematikus gyerekek számára az iskolában szervezett felkészítő évfolyam szegregációt eredményez, megbélyegzi a benne résztvevőket, akár egy egész életre maradandó károsodást okozhat személyiségfejlődésükben.

Hirdetés
hvg360 Nemes Nikolett 2024. november. 29. 12:00

„Ezeket nyilvános kivégzésnek neveztük egymás között” – így kergeti felmondásba a dolgozókat egy toxikus munkahely Magyarországon

Hogyan működik, mi mindent tesz egy bántalmazó felettes, és mit okoz ezzel a beosztottjainak? Miért volna fontos külön kezelni a vezetői és a szakmai kompetenciákat, és miként lehet maga a rendszer is bántalmazó, amelyben a szereplők töltik a mindennapjaikat? Edinger Katalin nyolc évig dolgozott egy kiadónál, ahonnan beszámolója szerint azért távozott – többedmagával együtt –, mert a főnöke súlyosan toxikus légkört teremtett. Erről is beszélgettünk vele.