Forró Tamás először szólalt meg a nyilvánosság előtt azóta, hogy cége a bedőlt Green Holidays utasainak kártalanítását ellehetetlenítve az összes irodáját bezárta. Az ügyvezető a hvg.hu-nak azt mondta: nem csalók, hanem ők is a Green Holidays károsultjai, és csak adminisztrációs hiba szerinte, hogy az engedéllyel fél éve már nem is bíró Green Travel neve is szerepelt az utazási szerződéseiken.
Novemberben jutott először a Fővárosi Kormányhivatal fogyasztóvédelmi főosztályának tudomására, hogy nem stimmel valami az indulhatunk.hu utazásértékesítési gyakorlatával, de december elején már le is zárult – pontosabban abbamaradt - a céggel szembeni vizsgálat – ez derül ki legalábbis a kormányhivatal hvg.hu-nak frissen küldött válaszaiból.
A hivatal fogyasztóvédelmi osztályát azután kerestük meg, hogy múlt héten kiderült: több hatóságnak is tudomása volt a cég tisztességtelen, sőt egyes jogászok véleménye szerint a bűnszövetkezetben, nagy értékre megvalósított csalás gyanúját is kimerítő gyakorlatáról, több heti aktapingpong után azonban végül a Fővárosi Kormányhivatal fogyasztóvédelmi hatóságához került az ügy.
Hogy a hiánypótlás elmaradása ellenére miért nem folytatódhat egy vizsgálat, ha egyszer felvetődött a gyanú, hogy egy cég a törvényeket kijátszva működik, nem tudni. Az indulhatunk.hu mindenesetre egészen július 2-ig háborítatlanul folytathatta tevékenységét, sőt alighanem tovább is folytatta volna, ha nem hagyja szállás és ellátás nélkül utasait Törökországban a Green Holidays utazási iroda, amelynek útjait többszörösen is megkérdőjelezhető módon értékesítették.
A SzállásOutlet Kft-vel és a Green Holiday Kft-vel szemben júliusban indult kormányhivatali vizsgálatok a hatóság tájékoztatása szerint még folyamatban vannak, ezért arról nem adtak ki további információt. Ahogy a BRFK sem, amely július 6-án csalás miatt indított a Green Holidays ellen nyomozást, az indulhatunk.hu és kapcsolódó cégeinek működését a rendőrség azonban nem vizsgálja.
Zöld jelzés az engedély nélküli Greennek
Az indulhatunk.hu körüli furcsaságok – ahogy arról korábbi cikkünkben beszámoltunk – ott kezdődtek, hogy abban az időszakban is árulták a Green Holidays útjait, amikor a tavaly bedőlt Green Travel tevékenységét folytató cégnek még nem is volt utazásszervezői engedélye.
A cég internetes kínálatában szereplő komplett – szállást, utazást és ellátást is tartalmazó – utazási csomagokat pedig az utazásszervezésről szóló jogszabályokat kijátszva kettébontották: a szállást és az ellátást az indulhatunk.hu tulajdonosa, Forró Tamás Professional Outlet Kft.nevű cége, a repülőjegyet pedig a szintén az ő tulajdonában álló SzállásOutlet Kft. számlázta ki, így a két cég mentesült a (szállást és utazási szolgáltatást egy csomagban értékesítő) utazásszervezőkre vonatkozó kártérítési előírások alól.
Mivel az útfoglalást végig az indulhatunk.hu irodáiban vagy a cég munkatársainak segítségével intézték, befizetéseikről pedig Szállásoutlet-es és Professional Outlet-es számlát kaptak, az ügyfelek többségének egészen a Green Holidays csődjéig fogalma sem volt róla, hogy a rossz nevű iroda útját vették meg. Szerdán pedig az is kiderült, hogy mivel pedig utazási papírjaikon semmilyen formában nem szerepelt a Green Holidays, a bedőlt cég helyett helytálló Uniqua biztosító kártalanításából is kimaradnak.
Több - becslések szerint legalább három - ezer ügyfél futhat a pénze után, miközben az indulhatunk.hu két hete az összes irodáját bezárta. Bár az irodákra kihelyezett tájékoztatókon egyértelműen az állt, hogy a cég károsultak vegzálásától kikészült munkatársait kímélendő az ügyfelek telefonon, vagy emailen intézzék panaszaikat, azóta az összes – az összegek beérkezéséig korábban akár naponta telefonáló - munkatársuk elérhetetlen, a központi számokat nem veszik fel és emailekre nem válaszolnak, több ezer utasnak egyszerűen tehát nincs is hol és nincs kinél intéznie kárigényét. Az elkeseredett károsultak péntekre tüntetést szerveznek.
Több napnyi hiábavaló próbálkozás után kérdéseinkkel sikerült elérni végül Forró Tamást, a vállalkozások tulajdonosát. (Cikkünk előző verziójában téves fotóval illusztráltuk Forró Tamást, aki nem azonos az ismert egykori tévéssel, az érintettektől elnézést kérünk - a szerk.) Emailben feltett kérdéseinkre az ügyvezető az alábbiakat válaszolta:
hvg.hu: Mit javasol a károsultaknak, hogyan - milyen formában tudják - intézni meghiúsult vagy lemondani kívánt útjaikkal kapcsolatos ügyeiket?
Forró Tamás: Konzultálunk jogászokkal és keressük a megoldásokat arra, hogy a Green Csoport különböző számláira utalt pénzösszegeket milyen módon kaphatjuk vissza. Az utasokkal közös az érdekünk, hiszen ahogy ők is vissza szeretnék kapni a pénzüket, úgy mi is meg szeretnénk kapni azt, amit pénzügyileg már teljesítettünk. A legfontosabb számunkra, hogy ügyfeleink kártalanítva legyenek. Kollégáinkkal és jogászainkkal gőzerővel dolgozunk azon, hogy megtaláljuk ennek módját. Részletes listánk van a rajtunk keresztül befizetett károsult ügyfelekről, így nem szükséges jelezniük felénk igényeiket, azonban ha ezt mindenképp megtennék, úgy írásban fogadjuk azokat e-mailen az utak@indulhatunk.hu címen, vagy postai címünkön.
hvg.hu: Az Uniqua biztosító mai állásfoglalása alapján nem jár kártalanítás a Green 500 milliós káralapjából azoknak, akiknek szerződésén nem szerepel a Green Holidays neve. Az önök által közvetített utak jelentős részével ez a helyzet, mivel sokan csak a Szállásoutet, illetve Professional outlet kft-vel szerződtek, a Greenről akkor hallottak először, amikor önök a júl 1.-i körlevélben értesítették őket, hogy az iroda nem tud eleget tenni kötelezettségeinek. Miért árulták utazási csomagnak látszóan, de a gyakorlatban kettébontva az utakat?
F. T.: Fontos tisztán látni, hogy nem az Indulhatunk.hu bontotta ketté az utazási csomagokat. A Green Csoport cégeivel között megbízási szerződések szerint eljárva mi szálláskupont és repülőjegyet értékesítettünk. Cégcsoportunkhoz tartozó társaságok ezen szerződéses konstrukcióban utazási csomagot nem értékesítettek. Valós egyedi termékeket adtunk el a szerződött partnerünk megbízásából. Ezen szerződési konstrukciót a hatóság 2016 decemberében, bejelentés alapján, teljes körűen megvizsgálta, és a hatósági jogkörben felvett jegyzőkönyv tanúsága szerint semmilyen jogellenes magatartást nem állapított meg. Ezen jegyzőkönyv ismeretében társaságaink jóhiszeműen, és a jogszabályok betartásával folytatták az értékesítési gyakorlatot. Ezen szerződéses konstrukció azonban megszűnt, amikor az utazásszervezői hatósági engedéllyel rendelkező Green Holidays Kft. elkezdte működését, és cégünket egy másik- utazásközvetítői- szerződés keretében bízták meg az utazási termékek további értékesítésével.
hvg.hu: Több, az indulhatunk.hu-nál májusban (!) lefoglalt út visszaigazolásában látszik partnerként feltüntetve a 2016 novemberében engedélyét vesztett Geen Travel kft., más, pl. decemberi szerződőknél pedig az utazásszervezői engedéllyel akkor még nem is rendelkező Green Holidays Kft., ez hogyan lehetséges?
F. T.: Adminisztrációs, illetve adatrögzítési hibáról van szó. Vizsgáljuk, hogyan tudjuk ezt helyreállítani.
hvg.hu: Mit tegyenek/mit tehetnek a Green útjára önökkel tudtuk nélkül szerződő károsultak, hogy visszakaphassák a pénzüket? Kollégái korábban azt tanácsolták, hogy forduljanak az Uniquához, mert a Green káralapból kártalanítják őket, de ez - ahogy említettem - egyszerűen nem igaz, jogászok állásfoglalása szerint is önöknél kell a pénzt visszakövetelniük.
F. T.: Személyesen is egyeztettünk az UNIQA Biztosító szakembereivel és a tegnapi napig nem volt egyértelmű a biztosító végleges állásfoglalása, hogy a számára általunk bemutatott dokumentumok, Green visszaigazolások alapján elfogadja vagy visszautasítja-e ügyfeleink valós kártérítési igényét. Társaságaink az utazásszervező Green Csoport cégeivel álltak szerződéses jogviszonyban, feladatunkat elláttuk a szerződések szerint a teljes értékesítési időszakban ez az értékesítési forma mindvégig működőképes volt. Cégeink a hozzánk befolyt összegeket a Green Csoport felé továbbították. Banki bizonylatokkal tudjuk bizonyítani, hogy nem nálunk van az ügyfeleink pénze. Azokat a pénzösszegeket, melyek nem nálunk vannak, visszafizetni jelenleg nem tudjuk, az ismert események kapcsán elszenvedett veszteségeink alapjaiban lehetetlenítik el operatív működésünket és azt az akaratunkat, hogy a jövőbeli profitunkból rendezni tudjuk a kárigényeket.
hvg.hu: Nem gondolja, hogy hallgatás helyett akár önnek, akár a cégeinek meg kellene nyilvánulnia valamilyen formában a károsultak felé?
F. T.: Itt már nem üzleti szempontok érvényesülnek. Azért hallgattunk eddig, mert mi sem láttunk tisztán a helyzetben, és félinformációkkal semmiképpen sem szerettünk volna ügyfeleink elé állni. Nem tudtunk semmit sem mondani, hiszen a Kormányhivatal, illetve a biztosító álláspontja sem volt ismert jelen helyzetben több mint két héten keresztül. Az ismert állásfoglalások alapján most tudunk először a nyilvánosság előtt nyilatkozni.
hvg.hu: Folytatja-e a későbbiekben a tevékenységét az indulhatunk.hu?
F. T.: Utazási irodai tevékenységet nem folytat a jövőben. Jómagunk is károsultak vagyunk, és nem hiszünk abban, hogy az elutaztatott több tízezer ügyfél bizalmat vissza tudjuk szerezni. A kialakult helyzet teljesen tönkretette az Indulhatunk.hu utazási irodai márkanevet, a felépített 12 éves brand, a szakmai múlt, a vagyoni helyzet és a befektetések is helyrehozhatatlan károkat szenvedtek. Arccal, névvel, címmel, telefonszámmal állunk az emberek előtt, mi vagyunk előtérben, holott a kialakult helyzethez a lehető legkevesebb közünk van, ennek megnyugtató kezelése nem a mi feladatunk lenne.