Egy forintért írt ki közbeszerzést az elkövetkező időszak kommunikációjára a kormány, aminek az a magyarázata, hogy még nem tudják, mi lesz a konkrét megbízások műszaki tartalma. Érdekes, hogy tavaly, amikor minden idők legnagyobb kommunikációs közbeszerzésével 25 milliárdot költöttek el, még meg lehetett becsülni az összeget. A pályázati feltételeket ráadásul úgy fogalmazták meg, hogy a már bevált haveri cégek fussanak be.
A következő három évben 1 forintért kommunikál a kormány - olvasta ki a Népszabadság a Közbeszerzési Értesítő hétfői kiírásából.
Ez azért is furcsa, mert az elmúlt 1 évben a kormány 25 milliárd forintot különböző politikai céljai kommunikálására, illetve sulykolására - gondoljunk például a kék plakátokra.
Az 1 forintos kiírás ugyanakkor nem azt jelenti, hogy a kormány beszünteti a kommunikációt, hanem a lap forrásai szerint nagyon is tudatos stratégia, a Rogán Antal kabinetminiszter irányítása alá tartozó Nemzeti Kommunikációs Hivatal gátlástalan, ugyanakkor jogszerű húzása.
A hivatal egyrészt nem akarja nyilvánosságra hozni, hogy a 2018-as választások előtt mennyi közpénzt költ kommunikációra, de mivel az összeg rubrikát a pályázati feltételek között nem lehet üresen hagyni, beírtak 1 forintot. Másrészt a kiírással a kormány szabad kezet ad magának, akár a jelenleg érvényben lévő 25 milliárdos keretet is túllépheti. A majdani győztesekkel megkötendő, egyéves szerződés kétszer is meghosszabítható, tehát a kampánnyal megbízott cégeket a 2018-as választásokig és tovább is megtarthatják.
És hogy mindez mennyibe került, csak a legvégén derül ki.
A kiírásban is szereplő hivatalos indoklás szerint a kommunikációra fordítandó összeget azért nem tudják pontosan megállapítani, mert "a konkrét munkákra vonatkozó egyedi szerződések műszaki tartalma előre nem meghatározható". Pedig tavaly Rogán hivatala még meg tudta becsülni, hogy mire mennyit kell majd költeni, a lapok be is számoltak róla, hogy a 25 milliárd forintos keretösszeg minden idők legnagyobb kommunikációs közbeszerzése.
A rendszer úgy működik, hogy a mostani, egyforintos pályázaton kiválasztják azt a három céget, amelyek a szerződéses időszak végéig egymással versenyeznek a kormány, az állami cégek és egyéb intézmények megbízásaiért. A keretszerződés aláírása után a Nemzeti Kommunikációs Hivatal alá besorolt 1100 szervezet, állami cég legalább 250-300 részmegállapodást fog kötni kommunikációs feladatokról a nyertesekkel, és ezek értéke egyenként meghaladja az ötmillió forintot.
Gyanús feltételek
Piaci források szerint úgy tűnik, hogy a feltételeket eleve a haveri cégekhez igazították. A múlt csütörtöki felhívás szeptember 12-i határidőt állapít meg, tehát a mintafeladatot 11 munkanap alatt kell elkészíteni, igazolások beszerzésével, ártáblázatok kitöltésével együtt. Ez idő alatt olyan minőségbiztosítási tanúsítványt kell szerezni, amelynek a kiváltása egymillió forint - ilyet a piaci szereplők szerint csak az vállal be, aki biztos a győzelmében.
Csak olyan cég pályázhat, amely az elmúlt három évben legalább nyolc területen dolgozott már a kormánynak.
Olyan szövegírók, tervezők, egyéb reklámszakemberek bevonását várja el az állam, akik már részt vettek "a lakosság egészét érintő társadalmi témával kapcsolatos esemény kommunikációjában". Összességében tehát úgy tűnik, hogy olyan cégek köthetnek keretszerződést, akik már beváltak a kormányzati kommunikációban.
És melyek ezek? A Hamu és Gyémánt csoport, amelynek tulajdonosai Rogán Antallal és Habony Árpáddal ápolnak jó viszonyt, illetve a Young & Partners csoport, amelynek vezetője Szijjártó Péter és Seszták Miklós miniszterekkel van jóban.
Rogán szomszédja egyszerűen nem tud veszíteni - 1,4 milliárdos megbízás Rogán minisztériumától
Csetényi Csaba cége ezúttal a Rogán Antal által vezetett minisztérium tenderén futott be. 1,4 milliárd forintért a Network 360 Kft. egy német társasággal közösen vállalta, hogy kulturális kiadványokat, programokat, pr-cikkeket szállít, dokumentumfilmet készít a német-magyar történelmi és kulturális kapcsolatok megerősítése céljából.