Itthon hvg.hu 2016. május. 02. 12:58

Gigadugót hozhat a belvárosban a metrópótlás

A 3-as metró felújításának tervezésével megbízott konzorcium szerint működésképtelen lesz a belvárosban a metrópótlás, mert a kiskörúton egyszerűen nincs annyi hely, amennyire szükség lenne a pótlóbuszok és a villamosok közlekedéséhez. A BKK nem ment bele ugyanis abba, hogy a rekonstrukció idejére leállítsák a villamosokat – írja az Origo.

A 3-as metró az ország legforgalmasabb kötöttpályás vonala. Novembertől újítják fel több szakaszban, elsőként az északi és a déli részt: akkor a metró ekkor Újpest-központ és a Lehel tér, illetve a KöKi és a Nagyvárad tér között nem közlekedik majd. A második ütemben a belvárosi szakaszon, tehát a Lehel tér és a Nagyvárad tér, illetve az Árpád híd és a Deák Ferenc tér között járnak a pótlóbuszok – emlékeztet a lap.

A pótlás egyebek mellett azért is komoly feladat, mert esténként és hétvégenként a teljes szakaszon leállítják a forgalmat. A tervek szerint 150 buszt állítanak be erre a feladatra, a járművek beszerzéséről májusban dönt a Fővárosi Közgyűlés.

A metrópótlás kritikus pontja a Múzeum körút–Károly körút útvonal. A vonal rekonstrukciójának előkészítésével megbízott Főmterv–Uvaterv konzorcium azt javasolta, hogy a pótlás idején ne közlekedjenek itt a 47-es, 49-es villamosok, valamint a 9-es buszok sem használhatták volna a síneket. A BKK azonban ezt nem fogadta el. A kiskörúton így a metrópótló buszoknak a villamosokkal együtt kell majd araszolniuk a síneken, de a tervezők szerint annyinak, amennyi nem fér el dugulás nélkül.

Baj még az is, hogy az Astoriánál 66 méter hosszú peronra lenne szükség ahhoz, hogy egy csuklós villamos és két csuklós busz egyszerre meg tudjon állni. A Károly körúton azonban nagyon nehéz a peron hosszabbítását megoldani, ráadásul a peron szélessége jelentősen csökken a csomóponttól távolodva.

A pótláshoz készített szimulációk közül végül csak egy volt működőképes: eszerint óránként 80 busz és 12 villamos közlekedne a vágányzónán. Ezzel azonban az a baj, hogy a szimulációhoz másodpercre pontos menetrendet, másodpercre pontosan érkező buszokat és ugyanilyen utascserét vettek figyelembe. Vagyis, ha bármi váratlan történik, például torlódás, borul az egész. Emiatt vélik úgy a tervezők, hogy ezekkel a feltételekkel a rendszer működésképtelen – derül ki a cikkből.

Hirdetés