A vonatokon és buszokon folytathatják a rezsicsökkentést
Vonaton és autóbuszon "düböröghet tovább a rezsicsökkentés": a választásokra készülő kormány a jegyárak áfatartalmának mérséklésével kedvezne a választóknak – írja saját forrásaira hivatkozva a pénteki Népszabadság. A részletek még tisztázatlanok, de a lap szerint az ötlet megvalósítása több tízmilliárd forint költségvetési bevételkieséssel járhat.
A jövő évi költségvetésbe ezzel a tétellel a Népszabadság szerint nem számoltak, megoldást az jelenthetne, hogy a számlát végül a közösségi közlekedési szolgáltatóknak kellene majd "kigazdálkodniuk". A vasút és a Volán-társaságok így legfeljebb abban reménykedhetnének, hogy az olcsóbb jegyek több utast hozhatnak.
Bizonytalan az is, hogy a 27 százalékos forgalmi adót mennyivel csökkentenék. A kalapban a 18 százalékos kulcs éppen úgy benne lehet, mint az ötszázalékos, de végül az is előfordulhat, hogy minden marad a régiben és nem lesznek alacsonyabbak az árak – olvasható a cikkben.
Ha kilenc százalékpontos csökkentést választanának, a MÁV-Start bruttó 47 milliárd forintos személyszállítási bevétele körülbelül 44 milliárd forintra olvadna. 22 százalékpontos vágással 39 milliárdra apadna ez az összeg.
A Volán-társaságok összesen bruttó 98 milliárd forintos jegy- és bérletbevétele a 18 százalékos áfa mellett 91 milliárd, az ötszázalékos kulcs alkalmazásakor kevesebb mint 81 milliárd forintra zsugorodna.
A 10 és 25 milliárd forint közé tehető bevételkiesés önmagában még nem jelentene nagy érvágást a közlekedési társaságoknak, mert az áfabevételeket a MÁV-Start és a Volán-cégek is befizetik a központi költségvetésbe. Bennfentesek szerint ugyanakkor rendkívül valószínűtlen, hogy a kormány saját számlájára bevállalná a több milliárdos mínuszt.