Itthon Csikász Brigitta 2013. április. 12. 16:25

"Licitálni" kell, hogy pénzhez jussunk a furcsa fogyasztói csoportban

Még be nem jegyzett cég nevében kötnek szerződéseket egy budapesti irodában, érdekes konstrukcióban: ahhoz, hogy a kívánt pénzt megkapjuk, előre kell fizetni egy sajátos licit keretében. A Greenway Gerlóczy nem szerepel a cégnyilvántartásban, a hvg.hu-t megkereső panaszosok viszont arról számoltak be, hogy ők már szerződtek velük, ami gazdasági ügyekben is jártas ügyvéd szerint nem lenne lehetséges. A bejegyzés alatt lévő vállalkozás ugyanis csak tevékenysége előkészítésére köthet szerződéseket.

Még azelőtt elkezdheti fizetni az ember a törlesztőrészleteket, hogy hozzájuthatna az általa igényelt összeghez: ezzel a klasszikus módszerrel gyűjt magának pénzt és ügyfeleket a fogyasztói csoportot működtető Greenway Gerlóczy Tanácsadó Kft. – mint az a cég irodájában kiderült. Inkognitóban, leendő ügyfélként kerestük fel a Greenway Gerlóczyt, hogy meghallgassuk ajánlatukat, miután több olvasónk is jelezte, szerződtek a céggel, fizettek is előre, de a hitelt máig nem kapták meg.

Az irodában felkeresett közvetítő azt mondta, ők segítséget tudnak nyújtani azoknak, akik BAR-listások vagy nyugdíjasok, s a bankoktól nehezen jutnak pénzhez. Kétmillió forint felvétele – ennyihez szerettünk volna hozzájutni – esetén húszéves futamidőre számolva a havi törlesztőrészlet 13 333 forint, amiben már benne van a cég megbízási díja, ami 5 000 forint. „Amennyiben megkötjük a szerződést, egyszeri munkadíjat, kétmilliónál százezer forintot kell fizetni” – közölte az ügyintéző.

A pénzhez azonban csak akkor jutunk hozzá – tudtuk meg –, ha a havi zárás előtt teszünk egy ajánlatot egy összegről azért, hogy a csoportból mi kapjuk meg a pénzt (az ígéret szerint a felajánlott összeget jóváírják). És mivel "nincs garancia arra, hogy nálunk többet senki sem ajánl, így érdemes kétmillió forint helyett 2,5 milliót igényelni, és az ötszázezret a licitre rászánni" – világosított fel minket a Greenway Gerlóczy munkatársa. Az ajánlott összeg beszámításával pedig csökkenhet a törlesztés ideje.

Szerettük volna tudni, hogy a hó végi zárás eredményét és a többi csoporttag felajánlásait láthatjuk-e, hogy képben legyünk arról, mennyit érdemes bedobni ajánlatként, de azt a választ kaptuk, hogy erre nincs lehetőség. A zárásokról készült jegyzőkönyvet ugyanis nem mutathatják meg. A közvetítő nem titkolta, ha nem jó az ajánlatunk, egyáltalán nem lehetünk biztosak abban, hogy a következő hónapban vagy hónapokban hozzájutunk a pénzhez. Ez utóbbiak vették el végül a kedvünket attól, hogy csatlakozzunk a fogyasztói csoporthoz. Arra nem tudott válaszolni a Greenway Gerlóczy munkatársa, hogy mi az oka annak, hogy a vállalkozás a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium céginformációs szolgálatában nem bejegyzés alatt lévőként szerepel, s hogy emiatt történt-e, hogy az egyik ügyfél szerződésén a társaság cégjegyzékszáma nincs is feltüntetve.

Greenway Gerlóczy helyett Orion Hélia

A Greenway Gerlóczy tárolt cégkivonatának lekérésekor egy másik vállalkozás, az Orion Hélia Tanácsadó Kft. kerül elő. Az Opten Kft. által működtetett cégnyilvántartásban a Greenway Gerlóczyt nem találtuk. A 2010-es alapítású, főtevékenységként egyéb pénzügyi kiegészítő tevékenységet végző Orion Héliáról kiderült, hogy 2012. szeptember 15-e óta egy Farmos külterületén élő férfi az ügyvezető-tulajdonosa. A lakcím úgynevezett „cégtemetőként” is szolgálhat, ugyanis majdnem kéttucat, többek között felszámolás és végelszámolás alatt álló cég található ott. A tudakozóban nem tudtak M. Istvánhoz elérhetőséget adni.

Előre kell licitálnunk, ha pénzhez akarunk jutni
Túry Gergely

A Greenway Gerlóczy és az Orion Hélia illetékeseitől szerettük volna megtudni, hogy mi annak az oka, hogy az ügyfeleknek nem a bejegyzett Greenway Gerlóczy Kft-vel kell szerződniük, továbbá, hogy a fogyasztói csoporttal kapcsolatban, az ajánlatokról és a jegyzőkönyvekről miért nem kaphatnak információt, vagy erről csak tévesen tájékoztattak minket. Mivel a Greenway Gerlóczyhoz nem találtunk telefonszámot, az Orion Hélia cég vonalas telefonszámán érdeklődtünk, ahol kollégánkat írástudatlannak nevezték, mondván, csak ez az oka, hogy nem találta meg a cégnyilvántartásban a Greenwayt.

Sokszor hónapokon át hiába vár az ügyfél
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hvg.hu-nak adott tájékoztatása szerint a hirdető cégek általában azzal hitegetnek, hogy a banki feltételeknél sokkal kedvezőbben, jövedelemigazolás nélkül, akár BAR-listásként is gyorsan és könnyen enyhíthetnek pénzügyi gondjaikon. Ezekben a szervező cégek ugyan nem állítják, hogy hitelt kínálnak, de ezt a benyomást keltik: az általuk nyújtott megoldás hitelnek tűnik, holott nem az. A fogyasztói csoportok ugyanis nem adnak pénzt, hanem csak vásárlási jogot. Ráadásul nem kis részben a vakszerencsén múlik, hogy valaki hozzájut-e ehhez egyáltalán.

A szervező által rendszeresen megrendezett közgyűléseken, sorsolás és/vagy előtörlesztés vállalása alapján dől el, hogy a fogyasztói csoport mely tagja jut a remélt vásárlói joghoz. A tag nem lehet tisztában azzal, hogy más milyen törlesztőrészlet befizetését vállalja, így az utóbbi esetben is jórészt a szerencsén múlik, hogy mikor jut forráshoz. Sok esetben hónapokon vagy éveken át hiába várnak a remélt forrásra, sőt egyre nagyobb kiadásba hajszolják magukat.

A társaság működésével kapcsolatos kifogásokról internetes bejegyzésekben is beszámolnak. „Nekem is ígértek mindent, amíg nem írtam alá a papírokat, és nem fizettem. Néhány nap múlva kezdődött a terelés. „Még nem kaptam meg a jegyzőkönyvet”, néhány nap múlva „lebetegedtem, nem vagyok az irodában, holnap hívom.” Persze nem hívott. Felhívtam, közölte, ebben a hónapban nem kapom meg a kért összeget, talán a következő hónapban.” A bejegyzés írója is észlelte, hogy „a papírokon levő adószám egy másik céghez tartozik.”

A cégbíróság leterheltsége okozza a problémát?

A rejtélyt végül is megoldotta a Greenway Gerlóczy válasza. Közölték: „az Orion Hélia Kft. jogutódja a Greenway Kft., a változás ügyvédnél lett bejelentve, a cégbíróság rendkívül leterhelt, így „a cég bejegyzés alatt” felirattal látható a nyilvántartásban. Megjegyezték azt is, hogy „természetesen minden ügyfél tudhatja, hány tagja van a csoportjának, azt is, hogy egy adott hónapban hány ügyfél jutott hozzá a vásárlói joghoz, valamint a zárásról készült jegyzőkönyvet is megtekinthetik, előre leegyeztetett időpontban”.

Az "a cég döntési jogkörébe tartozik, milyen formában fizetteti a cég az ügyfelekkel a havidíjat". Bár az Orion Hélia ügyvezetőjeként nem a cégkivonatban szereplő személy szerepel, az erre a kérdésre adott válaszból nem derült ki, hogy ez azért van-e, mert a jogutód vállalkozást még nem jegyezték be. Mindenesetre Gál Zoltánnal, mint közölték, csak levél útján lehet felvenni a kapcsolatot.

Hadnagy József, gazdasági ügyekre is szakosodott ügyvéd a hvg.hu-nak azt mondta, az a vállalkozás, amely bejegyzés alatt áll, csak tevékenysége előkészítésére köthet szerződést, például ingatlan vásárlására vagy irodaszerek beszerzésére. „A társaság a működéséhez kapcsolódó kontraktust nem köthet, tehát ügyfelekkel sem szerződhet. Amennyiben ezt teszi, akkor a szerződésekért a tagok és a cég ügyvezetője személyes felelősséggel tartozik” – hangsúlyozta Hadnagy József.  

A PSZÁF és a fogyasztóvédelem tehetetlen

A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) is tehetetlen azokkal a fogyasztói csoportokkal szemben, amelyek megtévesztik és megkárosítják az embereket – derült ki a hvg.hu érdeklődésére. A PSZÁF részéről azt közölték, hogy „mivel nem felügyelt pénzügyi intézmény(ek)ről van szó, a jogszabályok nem tették lehetővé, azaz a PSZÁF nem tudott, nem is tud vizsgálatot, eljárást indítani a fogyasztói csoportokkal kapcsolatos megkeresések nyomán.”

A fogyasztóvédelmi hatóság szóvivője, Fülöp Zsuzsanna szerint "hatósági eljárás keretében nem lehet bebizonyítani, hogy a panaszosnak van-e igaza, vagy a fogyasztói csoportot működtető cég illetékesének". „Két esetünk mégis volt. Az egyikben közigazgatási tárgyalás keretében vizsgálta a bíróság, hogy az ügyfelet megtévesztette-e a cég. A tárgyaláson az üzletkötő elismerte, hogy valóban azt ígérték az ügyfélnek, hogy három hónapon belül meg fogja kapni a pénzt.” Fülöp Zsuzsanna hangsúlyozta, hogy a beismerő vallomás volt az, ami az NFH eljárását segítette.

A fogyasztói csoportokat – a jogszabályok alapján – idén év végéig nem lehet létrehozni. A tiltás ideje alatt dolgozzák ki a fogyasztói csoportszervezők működésének, felügyelésének jogi kereteit. Mindenesetre a meglévő csoportokba új tagokat lehet toborozni. Ezt kihasználva hirdetik magukat előnyösnek tűnő ajánlataikkal általában ingyenes újságokban a fogyasztói csoportokat működtető cégek.

GVH: gyakran félrevezetik az ügyfeleket

A Gazdasági Versenyhivatalhoz az elmúlt években kiemelkedő számú megkeresés érkezett a fogyasztói csoportokat szervező vállalkozások megtévesztő hirdetéseivel kapcsolatban. A GVH tapasztalatai szerint a megszorult, sok esetben BAR-listára került ügyfelek egyre nagyobb számban fordulnak hitelnek tűnő konstrukciókat kínáló cégekhez. Az ilyen, többnyire fogyasztóicsoport-rendszerben működő vállalkozások azonban a legtöbbször jogsértő módon félrevezetik az ügyfeleket.
 
A fogyasztói csoport egy vásárlási társulás, amelyben a csatlakozók vállalják, hogy bizonyos részleteket előre fizetnek, és az így felgyülemlett összegekből bizonyos időközönként a tagok sorra megszerezhetik egy meghatározott áru (ingó vagy ingatlan) tulajdonjogát. Ez tehát nem piramisjáték, de a rendszer számos olyan elemet tartalmaz, amire ha nem hívják fel kellően az emberek figyelmét, annak eredménye a remélt haszon helyett jó eséllyel csak évekig tartó bosszúság és akár több százezer forintos veszteség lesz.

A fogyasztói csoportokat szervező cégek ezért meglévő csoportokba toboroznak hirdetéseikkel. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a fogyasztói csoportok hirdetéseit tudja büntetni azok félrevezető tájékoztatása miatt. A hirdetők ugyanis a legtöbbször kihasználják az emberek szorult helyzetét, a hirdetések pedig elhitetik velük, hogy gyorsan és könnyen pénzhez juthatnak, miközben elhallgatják a legfontosabb információkat.

A GVH több mint 30 eljárást indított ezekben az ügyekben a hirdető cégek ellen, és eljárásaiban sorra megállapította, hogy a szervező vállalkozások magatartása alkalmas a fogyasztók megtévesztésére, ezért eljárásaiban a szankciók minél szélesebb tárházát alkalmazta (bírság, ideiglenes intézkedés, kötelezés helyreigazító közlemény közzétételére).

Kampány a visszaélések ellen

Ennek ellenére a cégek tovább folytatják ezt a gyakorlatot. A hivatal ezért úgy döntött, hogy a hatósági eljárások mellett a nyilvánosság erejét használja fel a visszaélések visszaszorítása érdekében, ezért tavaly – a GVH történetében első alkalommal – társadalmi célú tájékoztató kampányt indított. A kampány hatására a GVH-hoz beérkezett megkeresések száma tavaly november végére meghaladta a 2 500-at, és a mai napig is átlagosan 10 érdeklődő fordul a hivatalhoz tanácsért, tájékoztatásért. Emellett www.nedoljonbe.hu címen weboldalt is indított azért, hogy a panaszosok támogatást és segítséget kapjanak még azelőtt, hogy bedőlnének a hirdetéseknek.

Hirdetés