Itthon Király Dávid 2011. november. 09. 10:05

Füstölő metrók: a roncsderbi egy évig még biztosan folytatódik

A jövő év végéig még biztosan közlekednek régi, szovjet vonatok a 2-es metró vonalán. A BKV vagy felújítja az elöregedett, folyamatosan meghibásodó járműveket az Alstom metrók érkezéséig, vagy ritkítja a járatokat. Sok haszna egyiknek sincs.

Hétfőn a 2-es és a 3-as metró vonalán is korlátozni kellett a forgalmat műszaki hiba miatt. A piros metró vonalán az Astoria állomáson a mozgólépcső hibásodott meg (a fékrendszer hibája miatt füstölt), emiatt egy ideig itt nem álltak meg a vonatok, a kék metrón azonban – mint megtudtuk: kardánszorulás miatt – egy szerelvény füstölt az Újpest-Városkapu megállóban, ezért az Árpád híd és az újpesti végállomás között pótlóbuszok szállították az utasokat.

Nem újdonság, hogy a budapesti metró járműveinek többségének múzeumban vagy a roncstelepen lenne a helyük, ám míg az Alstom-metrók forgalomba állnak, a BKV-nak abból kell gazdálkodni, amije van: 30-40 éves, kiszolgált szovjet vonatokból. Márpedig ez is egyre nehezebb feladat, tekintve, hogy Tarlós István májusban kivonatott a forgalomból 43 darab, 40 évnél idősebb metrókocsit, miután az egyik matuzsálem porig égett.

A kiégett metrókocsik
MTI - Lakatos Péter

A Fővárosi Közgyűlés határozatának megfelelően külső szakértők auditálták a BKV Zrt. jármű karbantartásának rendszerét – reagált megkeresésünkre a BKV. Mint írták: az audit megállapításai alapján jelenleg a szükséges intézkedések kidolgozása és végrehajtása zajlik. A külső szakértők járművizsgálati programot is kidolgoztak a tervezett élettartamukat meghaladt metró járművek üzemben tarthatóságának vizsgálatára, ennek megfelelően az összes érintett metró motorkocsit átvizsgálják.

Vissza a jövőbe

Csúcsidőben a BKV már ma sem tud elegendő metrót az alagutakba küldeni, ám ha a 40 éves korhatárt tartja a főváros vezetése, jövőre újabb 37 kocsit kell kivonni, a maradékkal viszont már biztosan nem lesz tartható a menetrend. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezetése most azt fontolgatja, hogy hat, májusban kivont kocsit visszaállít a forgalomba, mivel azok a vizsgálatok szerint még két évig üzemeltethetőek.

Arra a kérdésre, hogy a folyamatos meghibásodások tükrében is tervezik-e a már forgalomból kivont járműveket ismét használni, a BKV közölte: terveik szerint a járművizsgálati program alapján a forgalomból kivont járműveket is ellenőrzik, és csak azokat a szerelvényeket állítják ismét forgalomba, amelyeket a vizsgálatok továbbüzemeltetésre alkalmasnak minősítenek. Ha a vizsgálat során a járműveknél olyan hibákat találnak, amelyek a továbbüzemeltetést akadályozzák, a hibák kijavításáig kivonják a forgalomból.

A készülő 4-es metró alagútja. Ballagó idő
Fazekas István

Változatlan formában biztosan nem lehet ezeket a metrókat ismét forgalomba állítani – mondta lapunknak a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének (VTDSZSZ) elnöke. Gulyás Attila szerint egy-egy kocsi átvizsgálása több millió forintba kerül, ráadásul a forgalomba állítás előtt meg is kell őket javítani, amely a hat kocsi esetében 100 millió forintos nagyságrendű beruházást igényel.

Mission: Impossible?

A szakszervezeti vezető szerint jó megoldás valójában nincs. A BKK-nak választania kell: vagy vállalja, hogy egyre kevesebb metró közlekedik Budapesten, vagy komolyabb összeget költ arra, hogy az elavult metrókat felújítsa, annak tudatában, hogy azokat egy-két év múlva leselejtezi. A legcélszerűbb Gulyás szerint az lenne, ha az Alstom-metrók mielőbb forgalomba állnának, ezzel legalább a 2-es metró vonalán megoldódna a probléma.

Amikor júliusban Tarlós István főpolgármester és Patrick Kron, az Alstom elnök-vezérigazgatója aláírta a szerződés módosítását, a francia cég vállalta, hogy a szerződés módosítását követő 300 napon belül megszerzi a 2-es metróra szánt vonatok végleges típusengedélyét, 330 napon belül leszállítja az első metrószerelvényeket, 548 napon belül pedig az utolsót is. Ez azt jelenti, hogy a piros vonalon legkorábban 2012 végén cserélik le az összes vonatot.

AP

Gulyás Attila a hvg.hu kérdésére elmondta: ha nem is drasztikus mértékben, de észrevehetően többször hibásodnak meg a metró járművei, elsősorban a vonatok kora miatt, a helyzet értelemszerűen az idő előrehaladásával romlik. A forgalom általában kisebb hibák miatt áll le, ilyen esetben a metrókat másnap már vissza lehet állítani a forgalomba, de ritkábban előfordulnak olyan meghibásodások is, amelyek miatt egy-egy szerelvény 4-5 napig sem tud közlekedni.

Nagyobb problémát az jelentene, ha egyszerre több metró romlana el. Noha ilyen az utóbbi időben nem történt, a meghibásodások száma alapján bármikor bekövetkezhet; a VTDSZSZ elnöke szerint ebben az esetben órákra megbénulna Budapesten a metróközlekedés, amely káoszt okozna a főváros közlekedésében. Hasonlóra volt példa, amikor egy Kossuth téri gázolás után épp csak befejeződött a helyszínelés, amikor ugyanannak az állomásnak a másik vágányán újabb gázolás történt.

Hirdetés
Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.