Egyes szeszes italok teljesen eltűnhetnek a magyar polcokról
A szeszipar válaszlépésre készül a kommersz italok piacán a november elsején hatályba lépett 50 százalékos jövedékiadó-emelés miatt, így átrendeződhet a kommersz italok piaca - számolt be hétfői számában a Népszabadság.
Gyártókra és forgalmazókra hivatkozva a lap azt írta, a szeszipar szereplői azt még nem tudják, mekkora sugarú legyen a válaszlépés hatóköre. A vállalkozások most "alternatív megoldásokat" keresnek, amelyek nyomán a hazai boltok pultjairól akár teljesen el is tűnhetnek a kevésbé tehetős fogyasztók által keresett, a pálinkatörvény 2002-es hatálybalépése óta külön kategóriába sorolt "szeszes italok".
A szeszipari cégek vezetői a lapnak úgy nyilatkoztak: a vállalkozások biztosan betartják majd a törvényt, de az is biztos, hogy a szakmával mélységében nem egyeztetett módosítás nehezen pótolható üzleti veszteséget okoz.
A törvénymódosítás alapján ötven százalékkal emelkedett az aromás szeszes italok jövedéki adója. A szaktárca hivatalos tájékoztatása szerint a fogyasztók orientálását szem előtt tartva a törvénymódosítás a minőségi szeszes italok - például pálinka, whisky, brandy - számára kedvezőbb adómértéket állapít meg, a sajtóban felkapott ötven százalékos adóemelés pedig kizárólag a gyengébb minőségű szeszes italokra érvényes. A változással azokat a szeszes italokat akarták kedvezőbb helyzetbe hozni, amelyek kiemelkedő minőségűek.