Óvodaépítésbe kezd a kormány a szegény régiókban
Az óvodai férőhelyek egyenlőtlen elosztása miatt elsősorban a szegényebb országrészekben kell majd állami és uniós források segítségével új intézményeket építeni, régi óvodákat felújítani, bővíteni.
Ezt azzal kapcsolatban közölte az Nefmi, hogy az oktatási államtitkárság az új közoktatási törvényben hároméves kortól kötelezővé tenné az óvodát. A minisztérium a pénteki közleményében azt írta, hogy az óvodáztatás - a megfelelő körülmények biztosításától kezdődően - ugyanolyan "közoktatási" kötelezettség lenne, mint a tanórai részvétel. Jelenleg csak ötéves kortól teszi kötelezővé a törvény a napi négyórás óvodai nevelésben való részvételt.
Gloviczki Zoltán, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium közoktatásért felelős helyettes államtitkára szerdán az MTI kérdésére azt mondta, az oktatási államtitkárság pontosan fel kívánja mérni, hány óvodai férőhely van, ennek ismeretében lehet majd kötelezővé tenni hároméves kortól az óvodáztatást.
Kitért arra is, hogy a Széchenyi Terv keretében még ebben a fél évben uniós projektek indulnak, s 10-12 milliárd forintból óvodai férőhelyek bővítése kezdődhet meg. Országos szinten nagyjából megfelelőnek tűnik a férőhelyek száma, a 3-4 éves gyermekekkel számolva 7-8 százaléknyi növelésre lenne szükség, ami néhány ezer férőhelyet jelenthet - jegyezte meg.
Gloviczki Zoltán kitért arra is, hogy az oktatási, a szociális és a társadalmi felzárkózásért felelős államtitkárságok elképzelései szerint könnyítések lépnének életbe az óvodák infrastrukturális követelményeit illetően. Azt, hogy egy óvodának milyen követelményeknek kell megfelelnie, ma szabványügyi jogszabályok rögzítik. A helyettes államtitkár közlése szerint azt szeretnék, ha a hátrányos helyzetű területeken bezárt iskolaépületek, illetve más típusú középületek lehetnének ismét óvodák, még akkor is, ha azok nem minden szegletükben felelnek meg a szabványoknak.
A Nefmi közleményében utalt arra is, hogy Magyarországon a hároméves korosztályhoz tartozó gyermekek 90 százaléka jelenleg is jár óvodába, de a szakemberek úgy vélik, hogy éppen azok a gyerekek tartoznak a hiányzó 10 százalékba, akiknek családi körülményei miatt a legnagyobb szüksége lenne az óvodába járásra.