2010. november. 15. 09:21 hvg.hu Utolsó frissítés: 2010. november. 15. 09:12 Itthon

Légi közlekedés: Fellegi tárcájához került az ellenőrzés

A Fellegi Tamás vezette Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési helyettes államtitkárságán szeptember 1-jétől alakult meg a Légi- és Víziközlekedési Főosztály, az új részleget Gergely Máté vezeti - írja a Magyar Hírlap, amely interjút készített az új főosztály vezetőjével. Szintén újdonság a lap szerint, hogy a jövőben a főosztály vezetője látja majd el a légügyi főigazgatói feladatokat is, amelyek júniusban már átkerültek a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól (NKH) a minisztériumba. Ezzel jelentősen erősödik a tárca szerepe a légi közlekedés szakmai ellenőrzésében és nemzetközi kapcsolatainak ellátásában.

"A közvélemény leginkább arról szerzett tudomást a légüggyel kapcsolatos kormányzati munkáról, hogy a Malév megtartása stratégiai cél, illetve új légiközlekedési törvény megalkotására lesz szükség. Ez utóbbiban, nevezetesen a jogszabályalkotásban, az új törvény előkészítésében meghatározó lesz a főosztály szerepe" - mondta Gergely Máté a Magyar Hírlapnak adott interjújában. Ugyancsak fontos feladatnak nevezte a hazai légügy nemzetközi képviseletét, különösen azért, mert 2011 első felében Magyarország lesz az Európai Unió (EU) soros elnöke, légiközlekedési ügyekben pedig a főosztálynak kell szakmai tanácsokkal ellátni a kormányzatot.

A változással átlakul az NKH szerepe is. "Korábban az NKH elnöke amellett, hogy az NKH részeként irányította a Légügyi Hatóságot, a légügyi főigazgatói feladatokat is ellátta. Ez a munkamegosztás megkérdőjelezte a szabályozás, a végrehajtás és az ellenőrzés szétválasztásának nemzetközi gyakorlatban is követett elvét. A kontroll visszakerült a miniszté­riumba, ennek egyértelmű eredményei Schváb Zoltán helyettes államtitkár irányításával már látszanak" - mondta az interjúban Gergely Máté.

Az új légiközlekedési törvénnyel kapcsolatban elmondta, hogy a jelenlegi jogszabály 1995-től hatályos, és eredetileg arra volt hivatott, hogy zökkenőmentessé tegye a légiközlekedési szektor európai uniós csatlakozását. Erre hellyel-közzel alkalmas is volt a jelenlegi törvény, azóta azonban elavult - mondta a lapnak Gergely Máté. "A fő probléma az, hogy a gyorsan változó, bővülő nemzetközi szabályokat a hazai szabályozás nehézkesen tudta lekövetni. Egy korszerűbb törvény a gördülékenyebb alkalmazkodást segítve erősítené az ágazat versenyképességét" - tette hozzá.

A Ferihegyi repülőtér biztonságos státuszának visszaadásával kapcsolatban Gergely Máté úgy fogalmazott: "a repülőtéri biztonság esetében nem a szabályokkal, hanem azok betartásával, a végrehajtással kapcsolatban tártak fel hiányosságokat az uniós szervek. A Ferihegyi repülőtér ellenőrzése továbbra is a Légügyi Hatóság feladata lesz, viszont nekünk kell kommunikálni Brüsszelnek az eredményeket, azaz rálátásunk lesz a folyamatra. A hatóságon keresztül kérhetjük számon a repülőtér üzemeltetőjén, a Budapest Airporton (BA) az előírások betartását."


 

Hirdetés
hvg360 Lenthár Balázs 2025. január. 09. 19:30

Századfordulós bűnügyek – Az országbíró titokzatos halála

Az alig tíz éve egyesült Budapest első szenzációs bűnügye volt Mailáth György országbíró meggyilkolása, hiszen a korabeli magyar állam legfőbb közjogi méltóságainak egyike vált bűncselekmény áldozatává. A minden információmorzsára éhes közérdeklődés komolyan hátráltatta a nyomozói munkát, amit a sajtó is csak nehezített, ugyanis a legvadabb feltételezéseket is tényként tálalta. Századforulós bűntényekről szóló sorozatunk első része.