Visszakapta a "biztonságos" státuszt a ferihegyi repülőtér
Visszakapta a "clear" besorolást a ferihegyi repülőtér. A besorolás megvonása az utasok 10-12 százalékát érinthette hátrányosan, őket ugyanis a korábbinál részletesebben átvizsgálták.
A Budapest Airportot újra "biztonságos európai repülőtérnek" nyilvánították az EU és Magyarország repülőtér-biztonsági szakemberei által végrehajtott utóellenőrzést követően. A besorolás megvonása az utasok 10-12 százalékát érinthette hátrányosan, őket ugyanis a korábbinál részletesebben átvizsgálták.
A BA pénteki közleményében hangsúlyozza: a "tiszta" státusz visszaszerzése azonnal érezhető pozitív következményekkel jár az utasok és a légitársaságok számára, hiszen az átszálló budapesti utasokat a többi európai repülőtéren a továbbiakban nem vetik alá újabb biztonsági ellenőrzésnek, és nem kezelik őket EU-n kívülről érkező utazókként.
Mint arról korábban már beszámoltunk, idén nyáron olyannyira súlyos biztonsági hiányosságokat tártak fel a ferihegyi repülőtéren a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) illetékesei, hogy az Európai Unió úgy döntött, a Budapestről érkező járatok utasait úgy kell kezelni, mintha unión kívüli országból érkeznének.
Mint a hvg.hu megírta, az ICAO valóban súlyos hiányosságokat tárt fel Ferihegyen. A szabályok szerint például az utasbiztonsági ellenőröknek minden tizedik utast ellenőrizniük kell (meg kell motozniuk, át kell vizsgálniuk a ruházatát) akkor is, ha a fémdetektor nem sípol. A ferihegyi utasbiztonsági ellenőrök ennek ellenére csak szúrópróbaszerűen ellenőrizték „manuálisan” az utasokat, fittyet hányva a szabályzatra. Sőt, az is előfordult, hogy egy nyílt ellenőrzésen (azaz amikor az utasbiztonsági ellenőrök tudták, hogy tesztelik őket) egy álbombát is gond nélkül átengedtek: az álbomba ez esetben egy olyan mobiltelefon volt, amelyre gyurmát drótoztak rá.
A csúfos teszt után a tesztet végzők jelezték: Ferihegynek egy hónapja van arra, hogy a hiányosságokat pótolják, a szabályokat betartsák. Az átfogó utóellenőrzésen azonban kiderült, az utasbiztonsági ellenőrzés egyáltalán nem javult, ezért nyilvánították aztán nem biztonságos státuszúnak a repteret.
Az ICAO az ENSZ repüléssel foglalkozó szerve. Célja, hogy biztonságosabbá és könnyebbé tegye az egyik országból a másikba történő repülést. A légi közlekedés biztonságára, hatékonyságára és rendszerességére vonatkozó nemzetközi szabványokat és szabályokat fogad el, továbbá a polgári repülés valamennyi területén az együttműködés közvetítőjeként szolgál a szerződő államok között.