Kiakadt a fideszes polgármester Illés Zoltán eljárásán
Illés Zoltán környezetvédelmi államtitkár csütörtökön ismét megtekintette az általa szeptember 28-án személyesen leállított, majd a kivitelező által újraindított Lulla-Balatonendréd közötti útépítést, amely látogatás felháborította a beruházás által érintett térség polgármestereit.
A Sonline.hu értesülései szerint Illés Zoltán azt mondta a helyszínen járva, egy térképre bökve, melyen kék filccel egy másik nyomvonal volt bejelölve: az út csak ott épülhet, sehol máshol. Ezzel egyértelművé tette: azon a nyomvonalon, ahol eddig dolgoztak, nincs tovább útépítés.
Illés Zoltán azért állíttatta le a Balatonendréd és Lulla közötti, kiemelt programként, uniós támogatással megkezdett, szakhatóságok által jóváhagyott állami útépítést, mert az Natura 2000-es területet érint, és mert tudomása szerint a beruházás nem rendelkezik építési engedéllyel, továbbá létezik egy másik, gazdaságosabb, védett területet nem érintő nyomvonal-alternatíva a megvalósítására. Az államtitkár vizsgálatot kezdeményezett annak kiderítésére, miként járulhatott hozzá a beruházáshoz a Balaton-felvidéki Nemzeti Park.
A Natura 2000 nevű, több mint harminc éve működő uniós program a hozzá csatlakozó tagállamokat különleges természetvédelmi területek kijelölésére kötelezi, ezzel őrizve meg a természetes élőhelyeket. Magyarország területének közel 21 százaléka tartozik ilyen védelem alá. Ide tartoznak hagyományosan mezőgazdasági művelés alatt álló földek, legelők, de természetesen erdők is. A szabályozás célja a hasznosítás és a természetvédelem érdekeinek összehangolása.
A Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.(NIF) építi az utat két somogyi zsáktelepülés, Lulla és Balatonendréd között, amely a tabi kistérséget jobban bekapcsolja a Balaton és az M7-es autópálya vérkeringésébe. A 9,6 kilométeres út az Új Magyarország Fejlesztési Terv Dél-dunántúli Operatív Program kiemelt beruházásaként, 3,5 milliárd forintból épül. A program az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg.
Schmidt Jenő, Tab fideszes polgármestere elmondta, az államtitkár most sem értesítette az érintett települések elöljáróit a látogatásáról. "Nem vagyunk mi macskajancsik, hogy így bánjon velünk, és megkérdezésünk nélkül, a beruházást ellenzőkkel futkározzon itt a hektárokon" - fogalmazott indulatosan. A munka nem áll le - jelentette ki -, hiszen az államtitkárnak sem hatásköre, sem jogköre nincs ehhez, a beruházás leállításához kormánydöntésre lenne szükség. Hozzátette, attól, hogy valaki egy filctollal utat rajzol egy térképre, az a nyomvonal még nem létezik, a beruházás leállításának pedig komoly költségvonzata lenne, amit valakinek állnia kell.
Késmárki Tibor, Balatonendréd független polgármestere az MTI-nek elmondta, amikor megtudta, hogy ismét a helyszínen tartózkodik az államtitkár, odasietett, bemutatkozott, és kérte, hogy hallgassa meg. Illés Zoltán erre azt mondta neki, tudja jól, hogy ki ő, és mit akar, továbbá azt is tudja, hogy vidéken az lesz polgármester, akinek több a rokona. Késmárki Tibor közölte, kikéri magának a legitimitását megkérdőjelező kijelentést, hiszen négyötödös többséggel, és ötödször választották meg egy 1400 lakosú településen. A polgármester beszámolója szerint az államtitkár többek előtt kijelentette, hogy ahol ő áll, arra nem mehet az út. Tudomása szerint Illés Zoltán az egész beruházást nem, de az útépítés endrédi szakaszát leállíttatta.
Késmárki Tibor korábban sérelmezte azt is, hogy az államtitkárnak küldött leveleiben hiába érdeklődött, milyen másik nyomvonalról tud, amely olcsóbb lenne és rendelkezik hatástanulmánnyal, mert a helyieknek nincs ilyenről tudomása. Szerinte az államtitkárnak, ha meghiúsítja a beruházást, 15 ezer embertől kellene elnézést kérnie, akiknek emiatt sokkal rosszabb marad az életminősége. Az útépítés leállításának indokául felhozott Natura 2000-es terület védelmét Késmárki Tibor nevetségesnek nevezte, mondván, az út építési engedélyei már megvoltak, amikor a területet a Naturához csatolták, és amely területnek a beruházás csak a szélét érinti alig 100-200 méteres szakaszon.
A NIF kommunikációs irodája korábban arról tájékoztatta, hogy az építkezést azért indították újra, mert a beruházás rendelkezik minden szükséges engedéllyel. Az út építési engedélye dátum szerint ugyan valóban lejárt, de mivel még a lejárati határidő előtt megkezdődött a kivitelezés, az érvényesnek minősül. A csaknem két hétig tartó munkaszünet nem befolyásolja sem a beruházás finanszírozását, sem annak határidejét. Az építtető cég közlése szerint az út várhatóan 2011 novemberére készül el.