2009. augusztus. 06. 14:54 MTI Utolsó frissítés: 2009. augusztus. 06. 15:34 Itthon

Az északi fúrópajzs is átért a Duna alatt

Átért a Duna alatt a 4-es metró északi alagútfúró pajzsa is és csütörtökön eljutott a Fővám téri állomásra, ezzel lezárult a folyó alatti és a budai alagútépítés.

A pajzs mintegy három hét alatt tette meg a 300 méteres távot a két állomás között, 30 méter mélyen. Klados Gusztáv, a DBR Metró Projekt Igazgatóság projektigazgatója az MTI-nek elmondta: semmilyen komoly műszaki probléma nem hátráltatta a munkákat. A déli pajzsnál szerzett tapasztalatok révén mintegy két héttel korábban végzett a fúrással az északi pajzs.

A munka a legkorábban szeptember elején folytatódhat, ekkora végeznek a szakemberek a pajzsok karbantartásával, illetve a kiszolgáló létesítmények átköltöztetésével az Etele térről a Szent Gellért térre.
Klados Gusztáv a további alagútépítési ütemtervről szólva azt mondta: jelenleg is tárgyalnak az alagútfúrást végző Bamco konzorciummal a lehetséges ütemtervekről. Két változat lehetséges. Az egyik szerint a lehető leggyorsabban át kell érni a Keleti pályaudvarhoz, de akkor minden egyéb munkát - köztük az állomásépítést is - le kell állítani, így a többi vállalkozó nem tud dolgozni.

Munkások másznak át a 4-es metró északi alagútfúró pajzsán, amely átérve a Duna alatt megérkezett a Fővám téri állomásra. Ezzel lezárult a folyó alatti és a budai alagútépítés.
© MTI - Kollányi Péter


A másik elképzelés szerint az egyik pajzzsal tovább fúrják az alagutat, ezzel valamelyest később érnek a Baross térre, de az állomásépítők a pajzs mögött tudnak dolgozni. Bár ezzel a módszerrel - tette hozzá a projektigazgató - később érnek a végállomásra, mégis több munkát tudnak elvégezni.

Ennek hatását jelenleg is vizsgálják a szakemberek, két hét múlva születhet döntés, azután lehet megmondani, hogy meddig tarthat a pajzsos alagútépítés és mikor lesz vége a belső beépítéseknek - közölte Klados Gusztáv.

A pesti oldalon végzendő alagútfúrásról szólva elmondta: azt várják, hogy a budaihoz hasonlóan nem lesznek komoly műszaki gondok, ami "kihívást" jelenthet, az a talajszerkezet. Mint kifejtette, itt más a talaj minősége, homokos, iszapos, jóval puhább rétegre számítanak, mint a budai oldalon, de ugyanebben a talajban "sokkal primitívebb gépekkel" építették a 3-as metrót, várhatóan tehát problémák nélkül elérhetnek a Keleti pályaudvarra.

A 4-es metró déli alagútfúró pajzsa június 29-én ért a Fővám térre hathetes munka után, amelyet egy egyhetes leállás is hátráltatott. Az északi pajzs csak a déli beérkezése után, július 6-án indult útnak. A pajzsok két éve indultak el az Etele térről, s az eredeti tervek szerint már áprilisban el kellett volna jutniuk a Keleti pályaudvarig.
Hirdetés
Címkék
hvg360 Horn Andrea 2025. január. 15. 19:50

Még viszi a szél a lángokat, hogyan lesz ebből olimpia Los Angelesben?

Még meg sem fékezték a pusztító tüzeket, el sem kezdődhetett az egyébként gigászi összegűre becsült károk felmérése, Los Angeles vezetésének már amiatt főhet a feje, hogyan tudja mindössze három és fél év múlva a nyári olimpiára érkező emberek millióit fogadni. Az egyébként is deficites költségvetésű városnak meg kell találnia az egyensúlyt abban, mennyit költ a természeti katasztrófa utáni helyreállításra, és mennyit az olimpiai felkészülésre. Nem könnyíti a helyzetét, hogy anyagi felelősséget vállalt arra az esetre, ha a 6,9 milliárd dollárosra becsült büdzsé túlszalad.