Időhúzás miatt nincs még új flottája a rendőrségnek
A három évvel ezelőtti gépjármű-tenderhez képest 600-800 millió forinttal olcsóbban juthat hozzá új autóparkjához az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK), amint a Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) végre eredményt hirdet. Ezt – úgy tudjuk – a gazdasági válságra hivatkozva nem tette meg, mondván: a nyertesnek majd garantálnia kell az ártartást is. A pályázók viszont úgy vélik, a cél egy jelenleg nem nyerésre álló lízingcég pozícióba juttatása.
A KSZF időhúzása az ajánlattevők szerint arra lehet jó, hogy nyertesnek hozzák ki vagy bánatpénzhez juttathassák a tíz éven át „egyeduralkodó” Porsche Leasinget, amely most nem a legjobb ajánlatot adta. Ha ugyanis nem hirdetik ki a győztest, az ORFK nem tud szerződést kötni, és kénytelen lesz továbbra is a jelenlegi lízingcégnek fizetni.
Az ORFK flottabérletére kiírt tender ügyében – mint arról a hvg.hu korábban beszámolt – november 7-én kellett volna eredményt hirdetni. A 2100 autó beszerzési értéke mintegy hatmilliárd forint. Nem meglepő tehát, hogy az összes jelentősebb autó-bérbeadással, flottakezeléssel foglalkozó cég indult a pályázaton, aminek vége felé viszont már több ajánlattevő úgy látta, hogy a tender egyetlen cégre passzol, ezért panaszt adtak be a Közbeszerzési Döntőbizottságához.
A panasz alapja az volt, hogy a Miniszterelnöki Hivatal KSZF által kiírt pályázat mellékletében a besoroló tábla eltér a törvény szerint meghatározott állami normatíva képletezésétől. Magyarán: az egyik olcsóbb autómodell, a Skoda Octavia a KSZF képletei alapján történő számítás eredményeként magasabb nívójúnak van besorolva, mint ahova egyébként az állami normatíva szerint tartozik. Ez pedig azt jelenti, hogy a Skodával induló Porsche Leasing és Szolgáltató Kft. az Octaviát a többi cég magasabb kategóriájú kocsijánál alacsonyabb áron tudja adni. A Porsche Leasingtől Borók János korábban úgy nyilatkozott a hvg.hu-nak, hogy őket nem érdeklik ezek a feltételezések, csak teszik a dolgukat.
A kifogás beterjesztése után – úgy tudjuk – a Porsche Leasing (PL) a régebbi modell helyett egy újabb típust tett be a pályázati anyagába, amivel azonban már nem volt versenyképesebb a többi gépjárműtípushoz, így a Fordhoz képest sem, amely – a hvg.hu értesülései szerint – győzött a tenderen. A PL pedig a harmadik helyen végzett az ajánlatával.
A hvg.hu-nak a háttérben nyilatkozó bennfentesek szerint a tender végeredménye kifejezetten előnyös a rendőrség számára, mert a pályázók annyira egymás alá kínáltak, hogy az ORFK a három évvel ezelőtti pályázathoz képest 600-800 millió forinttal kevesebbért bérelheti flottáját. A szerződés szerint egy gépkocsi bérleti díja egy hónapra állítólag 80 ezer forint körül lenne, a korábbi cirka 100 ezer forinthoz képest. Hogy valóban így van-e, nem tudtuk meg, mert a rendőrség illetékesei csak az eredményhirdetés után hajlandóak nyilatkozni.
A kontraktus megkötésének időpontja azonban bizonytalan, mert a KSZF újabb és újabb feltételeket támaszt és adatokat kér be a pályázóktól. Akik szerint viszont mindenképpen furcsa ez is, és az is, hogy ezeket a bekéréseket munkaidő után juttatják el a lízingcégekhez. Így viszont igencsak résen kell lenniük az ajánlattevőknek, mert – vélik – ha elmaradnának a válaszokkal, akkor a KSZF kizáratná őket a tenderből.
Ráadásul a pályázók a KSZF felszólítására november 6-án megtették végleges ajánlatukat, ami azt jelenti, hogy az ajánlati kötöttség minden pályázó számára áll, így további, módosított ajánlatok megtételére nincs törvényi lehetőség. Mint azt a Közbeszerzési Döntőbizottság több határozata – 2672/2007. és D.271/)/2007 – is megállapította: „a Döntőbizottság álláspontja szerint az ajánlati kötöttségre vonatkozó törvényi rendelkezések, továbbá a Kbt. 99.§ (1) bekezdése alapján egyértelműen megállapítható, hogy a Kbt. nem teszi lehetővé a felek számára azt, hogy a tárgyalások lezárását, a végleges ajánlat benyújtását követően újra tárgyaljanak, vagy bármilyen megállapodásokat kössenek”. A KSZF ennek ellenére két újabb kört is kiírt, mondván, azok az utolsó és végleges ajánlatbenyújtási időpontok.
Az ALD Automotive Kft. ügyvezető igazgatója, Szántó Viktor úgy véli, a KSZF az államháztartási helyzetre való hivatkozással meg tudta indokolni és jogilag meg is tudja védeni, hogy az utolsó és végleges ajánlat után miért nem zárta le a tendert, hanem újabb és újabb kérdéseket tesz fel, például az ártartásra vonatkozóan.
Minderről megkérdeztük a KSZF-t is, de a kért időpontig nem kaptunk választ a kérdéseinkre. Amennyiben mégis reagálnak, közöljük az álláspontjukat.