2007. augusztus. 17. 17:00
MTI
Utolsó frissítés: 2007. augusztus. 17. 17:02
Itthon
Átszabják a Nyugati pályaudvart is
A kormányzati negyed építésével összefüggésben átalakul a Nyugati pályaudvar is, amelynek rekonstrukciós tervét a MÁV közreműködésével a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumnak 2008. január 1-jéig kell elkészítenie.
A rekonstrukciós tervet összhangba kell hozni a kormányzati negyed tervpályázatán nyertes Janesch Péter tervével, az önkormányzatok által elfogadott szabályozási tervekkel, valamint a Nyugati pályaudvarra vonatkozó eddigi döntésekkel, például az elővárosi vasúti projekt megvalósítási elképzeléseivel.
A Fővárosi, valamint a Terézvárosi Önkormányzat megbízásából a szabályozási terv-javaslatot a Műhely Zrt. már elkészítette. A terv-javaslatot a véleményezésre jogosult önkormányzatok, a MÁV, valamint a többi érintett 2007. augusztus 13-án megkapták. A szabályozási terv egyeztetésére, véleményezésére - a hatályos jogszabályok rendelkezései szerint - 45 nap áll rendelkezésre.
A rekonstrukciós terv meghatározza majd, hogy miként változik a Nyugati pályaudvar csarnok-épülete, a pályaudvar működése, illetve, hogy a kapcsolódó létesítmények, infrastruktúrák - például a vágányhálózat geometriája - mérete, elhelyezkedése, működése hogyan alakul át.
A kormányzati negyed augusztus 2-án kihirdetett tervpályázatának első két helyezett pályamunkája kitér a Nyugati pályaudvar átalakítására is. A Janesch Péter vezette 33 tagú magyar-japán tervezőcsapat elképzelése szerint a Nyugati pályaudvarra befutó vágányokat levinnék a föld alá, a felszínen pedig a parkokkal, fákkal a Városligetet folytatnák, amely így kifutna egészen a körútig.
A második helyezett Finta és társai Építész Stúdió Kft. által készített terv azt javasolja, hogy a síneket vigyék ki a mai pályaudvar csarnokából, és azok a külső vágányokkal egy vonalban végződnének, a külső vágányokat pedig befednék. A csarnok - mint egy télikert - éttermeknek, kávéházaknak adna helyet. A Ferdinánd híd a föld alá kerülne, és alagút vezetne a Bulcsú utcától át a Terézvárosba is.
Az új kormányzati negyed 30 hektáros területen valósul meg, ebből 16 hektár a MÁV, a többi a Magyar Állam tulajdonában, ám a vasúttársaság vagyonkezelésében van. A teljes területnek a Magyar Állam tulajdonába kell kerülnie, ebből 4,7 hektárra - az épületegyüttes elhelyezésére szolgáló területre - vonatkozó adásvételi szerződést a MÁV és a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) a tervek szerint 2007. augusztus 31-ig köti meg.
A további területek állami tulajdonba kerülésére vonatkozó tárgyalások folyamatban vannak, ezek adásvételi szerződését várhatóan 2007. szeptember 31-ig megkötik. A kormányzati épületegyüttes elhelyezésére szolgáló MÁV-tulajdonú területeket a MÁV 2007. december 31-ig kiüríti és birtokba adja, kivéve a gépészeti javító bázist, amelyet 2008 március 31-ig kell kiürítenie.
A MÁV ezenkívül a 18-19-20. számú vágányokat, és a mellette található tisztítóvágányokat elbontatja. Az így kieső kapacitást a 15-16-17-es vágányok fejlesztésével, átépítésével, kapacitásának bővítésével oldja meg, így az átalakítás nem jár a pályaudvar, illetve az itt közlekedő vonatok utasainak sérelmével - közölte a vasúttársaság.
A Fővárosi, valamint a Terézvárosi Önkormányzat megbízásából a szabályozási terv-javaslatot a Műhely Zrt. már elkészítette. A terv-javaslatot a véleményezésre jogosult önkormányzatok, a MÁV, valamint a többi érintett 2007. augusztus 13-án megkapták. A szabályozási terv egyeztetésére, véleményezésére - a hatályos jogszabályok rendelkezései szerint - 45 nap áll rendelkezésre.
A rekonstrukciós terv meghatározza majd, hogy miként változik a Nyugati pályaudvar csarnok-épülete, a pályaudvar működése, illetve, hogy a kapcsolódó létesítmények, infrastruktúrák - például a vágányhálózat geometriája - mérete, elhelyezkedése, működése hogyan alakul át.
A kormányzati negyed augusztus 2-án kihirdetett tervpályázatának első két helyezett pályamunkája kitér a Nyugati pályaudvar átalakítására is. A Janesch Péter vezette 33 tagú magyar-japán tervezőcsapat elképzelése szerint a Nyugati pályaudvarra befutó vágányokat levinnék a föld alá, a felszínen pedig a parkokkal, fákkal a Városligetet folytatnák, amely így kifutna egészen a körútig.
A második helyezett Finta és társai Építész Stúdió Kft. által készített terv azt javasolja, hogy a síneket vigyék ki a mai pályaudvar csarnokából, és azok a külső vágányokkal egy vonalban végződnének, a külső vágányokat pedig befednék. A csarnok - mint egy télikert - éttermeknek, kávéházaknak adna helyet. A Ferdinánd híd a föld alá kerülne, és alagút vezetne a Bulcsú utcától át a Terézvárosba is.
Az új kormányzati negyed 30 hektáros területen valósul meg, ebből 16 hektár a MÁV, a többi a Magyar Állam tulajdonában, ám a vasúttársaság vagyonkezelésében van. A teljes területnek a Magyar Állam tulajdonába kell kerülnie, ebből 4,7 hektárra - az épületegyüttes elhelyezésére szolgáló területre - vonatkozó adásvételi szerződést a MÁV és a Kincstári Vagyoni Igazgatóság (KVI) a tervek szerint 2007. augusztus 31-ig köti meg.
A további területek állami tulajdonba kerülésére vonatkozó tárgyalások folyamatban vannak, ezek adásvételi szerződését várhatóan 2007. szeptember 31-ig megkötik. A kormányzati épületegyüttes elhelyezésére szolgáló MÁV-tulajdonú területeket a MÁV 2007. december 31-ig kiüríti és birtokba adja, kivéve a gépészeti javító bázist, amelyet 2008 március 31-ig kell kiürítenie.
A MÁV ezenkívül a 18-19-20. számú vágányokat, és a mellette található tisztítóvágányokat elbontatja. Az így kieső kapacitást a 15-16-17-es vágányok fejlesztésével, átépítésével, kapacitásának bővítésével oldja meg, így az átalakítás nem jár a pályaudvar, illetve az itt közlekedő vonatok utasainak sérelmével - közölte a vasúttársaság.
Itthon
MTI/hvg.hu
2007. augusztus. 02. 13:50
Kormányzati negyed: magyar-japán győztes pályamű - galéria
Itthon
MTI
2006. december. 01. 17:45
A Nyugati pályaudvarnál lesz a kormányzati negyed
Ingatlanmenedzser
hvg.hu
2007. augusztus. 08. 16:02
Kormányzati negyed: mennyi az annyi?
Itthon
MTI
2007. augusztus. 17. 16:18