Zsidó „templom” a Kossuth térnél
Hetekig morális atléták zsidóztak a Kossuth téren, mire a rendőrök hónapokra műveleti területnek nyilvánították a virágágyásokat. A Mazsihisz az ünnepen otthon marasztalta a zsidókat. Azóta játszótérépítésről, csúszdáról, libikókáról egyeztetnek közjogi méltóságok. Mi volna, ha az Országházhoz közel állna Európa legnagyobb, ötezer négyzetméteres és 70 méter magas zsinagógája? Volt rá esély, ha pénz nem is.
A lipótvárosi projekt helyszíne. Közel az ország házához © Google Earth |
A magyarországi zsidóság egyenlősítése (1867. évi emancipációja), köz- és magánjogi egyenjogúsítása után kinyílt a tér a fővárosi zsidóság előtt. A „ki a gettóból” jelszava nyomán egyre másra épültek a pompásabbnál pompásabb zsidó közösségi épületek, amelyek már nem házak közé bezárva, hanem a köz számára is megmutatkozva, önmagukat büszkén vállalva a zsidó vallás (és „népelem”) erejét jelenítették meg. Ahogy A zsidó Budapest című könyv szerzői fogalmaznak: „A látható zsidó Pest (…) a zsidó intézményeket jelentette.” A példátlan gazdasági fellendülés, a fővárosi gründerzeit, a város arculatát – minden csapás és zsiványság ellenére – máig meghatározó építkezések mögött sokszor gazdag magánszemélyek, zsidó polgárok közcélú adományai álltak. Így épült meg például a leány- és fiúárvaház, a tanoncotthon, a Szabolcs utcai Zsidó Kórház, az Aggok Háza vagy éppen Lajta (Leitersdorfer) Béla lenyűgöző tervei alapján a Vakok Intézete.
A hitélet központjának számító zsinagógák is gombamód szaporodtak. A kiegyezést és a magyar zsidóság három (neológ, ortodox, status quo ante) részre szakadását (1868–71) követően épült meg a például a bécsi Otto Wagner tervei alapján a Rumbach Sebestyén utcai status quo ante és Löfflerék tervei szerint a Kazinczy utcai ortodox zsinagóga. De a dualizmus idején húzták fel még a Dessewffy, a Vasvári Pál, a Hegedűs Gyula vagy a Cserkesz utcai, illetve a Frankel Leó, a Dózsa Görgy úti zsinagógákat is.
Foerk és Schömer első terve. A jelige: "Alef" © Budapesti Negyed |
A Pesti Izraelita Hitközség a büszke és magas épületet nem a közeli Országházzal vagy a Bazilikával konkuráltatta volna, hanem a zsidó vallás egyenrangúságát akarta kifejezni a grandiózus építménnyel. És szándéka egybeesett az akkori politikai elitével. Így viszonylag egyszerűen jutottak hozzá előbb 1899-ben két, majd néhány év múlva hat telekhez. Érdekesség, hogy első telekjuttatás célja még iskolaépítés volt, amit aztán a hitközségi elöljárók 1893-ban indítványoztak templomépítésre változtatni. Budapest székesfőváros Tanácsa és az állam bele is ment – azért volt kikötésük: az iskolának is meg kell épülnie. Ami meg is történt, 1896-ra megépült a Wesselényi és a Kertész utca sarkán az elemi és a polgári fiúiskola.
Gábor Eszter kiváló tanulmányából az is kiderül, hogy akkoriban ugyan már volt két monumentális zsinagóga a fővárosban (a „Dohány” meg a „Rombach” [így!]), de azok egyike sem foglalt el méltó helyet a főváros középületei között, és egyiket sem találták külső arányaival is hatásosan monumentális alkotásnak. (A Dohány utcai zsinagóga nem hasonlított a mai formájára, épületek vették körül, és sem a Hősök temploma, sem a múzeum, sem a Goldmark-terem nem épült meg még.) A hitközség legalább 1800–1800 férfi és nő befogadására alkalmas templomot akart.
A telektömb mai környezetében. Szellősebbre gondoltak © Google Earth |
A bírósági épülettömb. Mai állapot © Stiller Ákos |
Különösen figyelemreméltó, hogy a panamák aranykorában a zsűrit a korrupció gyanújával nem illették. „Mondják, hogy egy bécsi szakértő [Karl König, a bécsi taborgassei zsinagóga építésze] úgy nyilatkozott, hogy a protekció ekkora rohamáról, minőt itt tapasztalt, még fogalma sem volt; látszik, hogy az illető keveset fordult meg Magyarországon, nem ismeri a genius locit, a »nemzeti szellemet«. […] dicsőség illeti meg a bíráló bizottságot, mert akiket jutalmazott, mind fiatal emberek jóformán kezdők, kik nem protekcióval, hanem kiváló tehetségükkel, leleményességükkel, művészi gondosságukkal vesztegették meg a bizottságot. Izraelita polgártársainkat bizony irigyeljük. Mi rendeletekkel védekezünk a protekció ellen; ők minden rendelet nélkül, előkelően, szó nélkül kiküszöbölték. Csak méltóztassák így járni el az ügy további folyamában is!” – emel kalapot az ellenzéki Budapesti Hírlap.
A pályázók nagy része zsidó vallású volt, de az első díjasok éppenséggel keresztények voltak. Egészen elképesztő a díjazottak életkora is, jószerivel mindannyian pályakezdőnek számítottak 1899-ben a bírálat idején! A hatezer koronás első díjat kiérdemlő Foerk Ernő és Schömer Ferenc 31, illetve 21 éves, a négyezer koronás második Bálint Zoltán és Jámbor Lajos 28, illetve 30, míg a háromezer koronás harmadik Lajta 26 évesként részesült elismerésben. (Szegő Dóra és Szegő György szerint Baumhorn Lipót is harmadik díjat kapott, ő a többiekhez képest matuzsálemnek számít a maga 39 életévével.) A pályázaton tűnt fel még a 22 éves Vágó József is, aki a magyar századelő meghatározó építésze lett, és akit zsidó származása és 1919-es szerepe miatt a harmincas években nem vettek fel a mérnöki kamarába, és nem volt jogosult az építész cím használatára, ezért a telefonkönyvben így szerepelt: Vágó József magánzó, a genfi Népszövetségi Palota tervezője.
Foerkék első terve és a mai állapot. Mögöttem az utódom © Stiller Ákos |
Foerk második terve. Spórolósabb változat © Budapesti Negyed |
Nem tanulság nélkül való, hogy tizenhat év brusztolás után a hitközség lemondott a lipótvárosi zsinagóga presztízsberuházásáról. Ami valójában mindig is felesleges volt, hisz bár a fővárosi – különösen a pesti – zsidóság létszáma a forradalmak időszakáig egyenletesen nőtt, 1900-ban 166, 1910-ben 204 ezer fő körül alakult, addig az V. kerületben húszezer alatt volt, és jelentősen elmaradt a VI., a VII. és a VIII. kerületi diaszpóra népességétől. Ráadásul Lipótváros gazdag polgárai egyre inkább elfordultak a vallástól, s csak ünnepek idején jártak templomba. Az V. kerületi tömb fejében kapott ingatlan pedig lehetővé tette, hogy a harmincas évekre egy Európában egyedülálló pompájú hitéleti és kulturális központ alakulhasson ki a Dohány utcai zsinagóga körül.
Ugyan a lipótvárosi a legismertebb abortált zsinagógaterv, zárásképpen meg kell emlékezni Kozma Lajos a kelenföldi Váli utcába tervezett eredeti szemléletű, fenségesen puritán épületegyütteséről, amelyben iskola és templom mellett bérház is kapott volna helyet. Ám a modernista épület nyilvánvaló erényei ellenére sem nyert, hanem egy hagyományos megoldást hoztak ki győztesnek az egyes forrásokban 1928-as, másutt 1929-es pályázaton. Persze aztán az sem épült meg.
Zádori Zsolt
Felhasznált irodalom:
Gábor Eszter: A lipótvárosi zsinagóga pályázata. Budapesti Negyed, 18-19.
Frojimovics Kinga-Komoróczy Géza-Pusztai Viktória-Strbik Andrea: A zsidó Budapest, I-II. Városháza, MTA Judaisztikai Kutatócsoport, Bp., 1995.
Szegő Dóra-Szegő György: Zsinagógák. Városháza, Bp., 2004.
Zsidó lexikon. Szerk. Ujvári Péter. A Zsidó lexikon kiadása, Bp., 1929.