A minisztérium és a MÁV olyan bérlőket keresnek a nagy vasútállomásokba, akik elvégeznék a felújításokat, cserébe a költségeket majd lelakhatják.
„Köztulajdonban tartani, de a fejlesztésükbe külső forrást is bevonni, hogy több helyen, gyorsabban és nagyobb eredményt lehessen elérni – ez a lényege annak az országos állomásmegújítási programnak, amelynek megvalósítására az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM), valamint a MÁV-csoport pályázatot ír ki” – írja közleményében a vasúttársaság.
A pályázat során olyan befektetők, ingatlanfejlesztők jelentkezését várják, amelyek az ingatlanok egy részének, korlátozott időre szóló, kereskedelmi célú hasznosításáért cserében vállalják az adott állomásépület és környezetének megújítását.
Vagyis a gyakorlatilag arról van szó, hogy
a MÁV kiadja bérletbe a pályaudvarok egy részét, a bérlő elvégzi a felújítási munkákat, amelyek költségét lelakhatja.
Országos szintjén 7 kiemelt, nemzetközi forgalmat is bonyolító nagyállomás pályázati lehetőségét kínálják fel.
Ezek közül 4 a fővárosban – Keleti, Nyugati, Déli, illetve Kelenföldi pályaudvar –, 3 pedig vidéken, Győrben, Debrecenben és Szegeden található.
A program térségi szintjén olyan – az előzőeknél kisebb, de jelentős forgalmat bonyolító – állomások hasznosítására nyílik lehetőség, amelyek egy-egy térség közlekedésében meghatározó szerepet játszanak. Itt – első körben – Alsógöd, Dunakeszi-Gyártelep, Felsőgöd, Gödöllő, Pécel, Siófok, Székesfehérvár, Sződ-Sződliget és Vác állomásaira lehet pályázatot benyújtani.
Végül, de nem utolsó sorban a program harmadik, helyi szintjén az országban található bármelyik kis- és közepes méretű állomásépület hasznosítására nyílik lehetősége annak a vállalkozásnak, amelyik vállalja a pályázati feltételek teljesítését, mindenekelőtt a vasútközlekedés szempontjainak maradéktalan érvényesítését és az utaskomfort javítását.
Az országos állomásmegújítási pályázatra január 31-ig lehet jelentkezni.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.