Bár az ingatlanhirdető oldalakon főleg irodák által közzétett hirdetésekkel találkozunk, mégis vannak, akik kifejezetten maguk próbálják eladni a lakásukat vagy házukat. Megnéztük, milyen trükkökkel élhetnek a magánhirdetők, és milyen lehetőségei vannak annak, aki nem akar ingatlanoshoz fordulni.
Az ingatlanosokkal szembeni vegyes tapasztalatok miatt sokan maguk próbálják meg eladni a lakásukat vagy házukat, noha néha úgy tűnik, az ügynökök megkerülhetetlenek. Másfelől viszont maguk az ingatlanosok szerint sincsenek igazán trükkök az eladáshoz, és amit ők tesznek, azt elvileg maguk az eladók is megtehetik, ha elég jó szöveget írnak a hirdetésükhöz, elég jó képeket csinálnak hozzá, és elég sok helyen hirdetik. Kérdés azonban, hogy valóban el lehet-e adni egy lakást ingatlanközvetítő nélkül. Mennyi esélye van ma azoknak, akik nem kérik az ingatlanközvetítők segítségét a lakásuk eladásához? Mivel próbálkoznak, mik a lehetőségeik?
A legtöbb lakás- vagy háztulajdonos először ingatlanos segítsége nélkül próbál eladni, de hamar azt kell tapasztalniuk, hogy egyedül az ingatlanirodák keresik meg őket, hogy hadd hirdessék ők is a szóban forgó ingatlant. Erről már írtunk, az ingatlanosok azzal érvelnek, hogy ők jobban fel tudják becsülni az árat, jobb kapcsolatrendszerrel rendelkeznek, nagyobb a tapasztalatuk arról, hogy milyen a jó hirdetés, több fórum áll rendelkezésükre, és még szakmai-jogi hátteret is biztosítanak az adásvételhez, ha szükséges. Cserébe persze 2 és 5 százalék közti jutalékot kérnek, ami a legjobb esetben is súlyos százezreket jelent az eladónak a vételárból.
Hirdetőoldalak és csapdák
A magánhirdetőknek komoly ellenszélben kell próbálkozniuk, a népszerű ingatlankereső oldalakat ugyanis elárasztják az irodák hirdetései. A Nemkellingatlanos.hu oldal tulajdonosa a hvg.hu-nak elmondta, eladóként maga is azt tapasztalta, hogy a hagyományos oldalakon a magánszemélyként hirdetők nem nagyon tudnak labdába rúgni az ügynökségek és irodák mellett, mert magukat a keresőoldalakat is az ingatlanirodák igényei szerint alakították ki annak ellenére, hogy egy magánszemély elvileg ugyanolyan jó hirdetést tud feladni, mint egy ingatlanközvetítő cég.
"A magánszemélyként hirdetők nehezebb helyzetből indulnak ezeken az oldalakon és komoly harcot kell vívniuk azért, hogy az ő hirdetésük is szem elé kerüljön" – mondta az oldal tulajdonosa, aki szerint az irodáknak azért van előnyük, mert teljes hirdetési portfóliókat vásárolnak meg, és így gyakorlatilag korlátlan számú hirdetést tehetnek közzé szinte ugyanannyiért, mint amennyiért egy magánhirdető egyenként és havonta fizet a lakáshirdetésért.
Ha ki akarjuk kerülni a fizetős oldalakat, akkor persze több ingyenes apróhirdetési oldal is a rendelkezésünkre áll, de ezekre is igaz, hogy rendszeresen kell frissítenünk a hirdetésünket, ha azt akarjuk, hogy a lakáskeresők ránk találjanak, a legtöbb esetben ugyanis a hirdetéseket frissességük szerint listázzák. Bár oldalanként változó a díjszabás, van, ahol az ingyenes hirdetési szöveg mellett a fotók feltöltéséért kell fizetni, de ha mindenképp a keresők szeme elé akarjuk dugni a saját ingatlanunkat, akkor még a teljesen ingyenes oldalakon is fizetni kell felárat azért, hogy egy-egy felirattal kiemeljük a hirdetést.
Néhány éve komoly felháborodást okozott az is, hogy a magát ingyenes hirdetőoldalként reklámozó két oldal, az ingatlanbazar.com és az ingatlandepo.com idővel komoly összegeket számlázott ki a felhasználóinak, holott mindenki azt hitte, hogy egy ingyenes szolgáltatásra regisztrált. Az eredetileg ingyenes hirdetési szolgáltatás 30 nap után ugyanis úgy vált fizetőssé, hogy erről a felhasználók nem kaptak megfelelő, egyértelmű és elégséges tájékoztatást, és utólag a szolgáltató a felhasználóktól követelt összeg kifizetéséig a hirdetéseket sem volt hajlandó törölni. A két oldal tulajdonosát végül a Gazdasági Versenyhivatal (GHV) és a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) is megbüntette, de mindenképp érdemes utánanéznünk, hogy mit és meddig lehet az egyes oldalakon ingyenesen hirdetni, illetve miért és mennyit kell fizetnünk.
Tippek és trükkök – a táblától a Facebookig
A hirdetőoldalak és a fizetős hirdetések kikerülésére egyre népszerűbb az a megoldás, ha külön blogot, vagy weboldalt készítünk a lakásunknak, erre ugyanis korlátlan számú fotót és szöveget tölthetünk fel, a közösségi oldalakon megosztva pedig sok emberhez eljuthat a hirdetésünk, ha az ismerőseink is megosztják.
Ugyanígy új módszer a facebookos hirdetés is: havi pár ezer forintért a Facebookon a hirdetési sávban is megjelentethetjük lakáshirdetésünket, ahol azt is kiválaszthatjuk, hogy milyen korú, nemű, hová valósi embereknek szeretnénk, ha megjelenne a hirdetésünk. Anna, aki párhuzamosan hirdette budapesti lakását ingatlanirodán keresztül és magánhirdetőként, kipróbálta a Facebookon hirdetést is. Furcsa mód azt tapasztalta, hogy nem egy kimondottan ingatlanhirdetésekkel foglalkozó oldalról, vagy a Facebookról jutottak el hozzá a legtöbben, hanem egy ingyenes, általános apróhirdetési portálról telefonáltak inkább.
Dóra Budapest belvárosában egy frekventált utcában készül eladni egy tavaly ősz óta hirdetett másfél szobás lakást. Mint mondta, nekik nem volt sürgős a lakás eladása, ezért egy évet adtak maguknak és úgy döntöttek, hogy addig ingatlanos nélkül próbálják meg. "Szerintem akkor érdemes ingatlanoshoz fordulni, ha valakinek sürgős a lakás eladása, olyankor biztos jobban tudnak segíteni" – mondja Dóra. "Nagyon fontos a felkészülés, mi két hétig csak készültünk a lakás meghirdetésére. Takarítottunk, pakoltunk, körbefotóztunk mindent, többször átnéztük a hirdetés szövegét, begyűjtöttük az adatokat a házról, a lakásról és körbenéztünk a lakáspiacon is, hogy milyen árban hirdetik a hasonló lakásokat" – mesélte Dóra, aki elmondása szerint főleg az ingyenes apróhirdetési oldalakon, illetve egy-két népszerűbb ingatlanhirdető portálon tette közzé a hirdetését.
"Mindenképp sok energiát kell ráfordítani a frissítésekre, a takarításra, hogy mindig jól nézzen ki a lakás és hogy minél hamarabb lehessen fogadni az érdeklődőket" – mondja Dóra, aki azt tapasztalta, hogy főleg a hirdetés frissítése után telefonáltak többen, és amíg nem írták bele a hirdetésbe, hogy "ingatlanosok kíméljenek", addig naponta tíz irodától kaptak hívásokat. Bár komolyan felkészültek a hirdetésre, végül alakítaniuk kellett az áron is: miután az eredeti irányárra nem jelentkeztek vevők, egy hónap után engedtek valamennyit, ez azonban már működőképesnek bizonyult.
A legtöbb esetben viszont a szerencse és az ismerősök is segítenek az eladásban. Gábor hónapokig hirdette több ingatlanirodával is Budapest belvárosi, nagy, de nem túl jó beosztású lakását, és alig akadtak érdeklődők. Végül egy hirtelen ötlettől vezérelve megkérdezte a szomszédos lakásban működő magánrendelőt, hogy nem akarnak-e bővíteni, és végül igent mondtak rá. Bár az árban engednie kellett az irányárhoz képest, de sikerült megállapodniuk. Gábor ugyanígy ingatlanos nélkül találta meg új lakását is: egy ismerőse szólt neki, hogy a házban, ahol lakik, egy haláleset miatt megürült egy lakás, ami hamarosan piacra kerül. Megkeresték az eladót, és megállapodtak vele, még mielőtt a lakást egyáltalán hirdetni kezdték volna.
Vidéken viszont még jól működhet a régi, jól bevált táblás módszer is: Zsanették próba-szerencse alapon tették ki a Budapesttől negyven kilométerre lévő telkükre az "eladó" táblát, a netre még csak fel sem töltötték a hirdetést, ingatlanossal sem beszéltek, néhány hónappal később viszont egy arra járó autós beleszeretett a környékbe, becsöngetett és meg is vette tőlük a kis házzal is rendelkező telket. A módszer akár Budapesten is működhet az utcafronton elhelyezkedő lakásoknál, bár tény, hogy a manapság látható molinókat általában maguk az ingatlanirodák helyezik ki az eladó lakásokra.
Speciális oldalak és lehetőségek magánhirdetőknek
Ha úgy döntünk, hogy magánhirdetőként szeretnénk eladni a lakásunkat vagy házunkat, akkor is több olyan vállalkozás van, amelyek a kifejezetten a magánszemélyként eladni akaró ingatlantulajdonosokra specializálódtak, és különböző piaci réseket akarnak betölteni. A már említett Nemkellingatlanos.hu egy térképes alapú ingatlankeresőt működtet, ahova közvetítők nélkül tölthetik fel az eladók bizonyos összegért az ingatlanjaikat. A tulajdonos elmondása szerint azért hozta létre körülbelül egy évvel ezelőtt az oldalt, hogy egy olyan fórumot kínáljon a hirdetőknek, ahol nem kell az irodákkal versenyezniük, mert mint korábban is említettük, a hagyományos hirdetőoldalakon az irodák előnnyel indulnak. Az oldalon jelenleg mintegy ezer hirdetés található, és bár lassan, darabról darabra kellett a hirdetésállományt megszerezni, a tulajdonos szerint folyamatosan nő a látogatottság is, bár arról nincsenek adataik, hogy valóban mennyi ingatlan cserél gazdát az oldalukon keresztül.
Bátor Bence – a Tulajdonostol.com vezetőjeként – több mint 8 éve kínál egy speciális eladási módszert a lakástulajdonosoknak. "Azt tapasztaltuk, hogy vannak olyan magánszemélyek, akik maguk akarják eladni az ingatlanukat, de hamar ráunnak és néhány hónap után már nem hirdetnek olyan intenzíven, ezért nem is kerül szem elé a hirdetésük" – magyarázta Bátor Bence, aki úgy érezte, hogy ezzel egy piaci rést találtak, így kialakítottak egy olyan szolgáltatást, amelyben fix összegért a hirdetési "kulimunkát" végzik el a tulajdonosok helyett, de a hirdetésekben a tulajdonoshoz irányítják az érdeklődőket. Ennek köszönhetően az adásvételben személyesen már nem, de igény esetén a háttérben tanácsadóként részt vesz.
Bátor szerint azért van igény az előfizetéses rendszerben működő szolgáltatásukra, mert szakértőként ismerik az ingatlanpiacot, ezért tudnak tanácsot adni az árképzéssel kapcsolatban is, és azzal, hogy intenzíven hirdetik az ingatlanokat, fel tudják venni a versenyt az irodákkal is annak ellenére, hogy a hirdetési csomagjuk jóval olcsóbb, mint amennyi közvetítői díjat az ingatlanügynökök elkérnek egy adásvétel végén.
Tapasztalatai szerint ha például egy kis panellakást intenzíven hirdetünk, és egy hónapig nem telefonál egy valós érdeklődő sem, csak ingatlanközvetítők keresik az eladót, akkor mindenképpen módosítani kell az áron, de egy nagyobb családi háznál ugyanez a szituáció teljesen normális; itt inkább három hónap után érdemes apránként faragni a kínálati árból, ha nincs személyes érdeklődő.
Emellett persze vannak olyan "sereghajtó megyék" az országban, ahol sokkal tovább maradhatnak ingatlanok a piacon, és akár évekbe is telhet, mire elkelnek. Elmondása szerint ilyen Nógrád, Szabolcs-Szatmár, Heves és Békés megye is. Vidéken mindenképpen érdemes figyelembe venni a munkaerőpiac változásait, hiszen döntően ettől függ a potenciális vevők ingatlanvásárlási hajlandósága és akár hitelképessége is.
Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a hvg gazd Facebook-oldalra, és nyomjon rá egy "Tetszik"-et. Plusztartalmakat is talál!
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.