Néhány napja hiába várják a 3-as metro utasai, hogy a Kálvin tér vagy a Klinikák felől érkezve azt hallják:...
Néhány napja hiába várják a 3-as metro utasai, hogy a Kálvin tér vagy a Klinikák felől érkezve azt hallják: „Következik a Ferenc körút”. Új név, a „Corvin negyed” hallható – már amikor a szerelvény vezetője ezt engedi, több esetben ugyanis leállította a bemondást és a Ferenc körutat konferálta be. Az állomáson eközben semmi nem utal az átkeresztelésre, a nem budapestiek és más idegenek teljes káoszban vannak.
A változtatás okairól és költségeiről, esetleges további átkeresztelésekről a BKV sajtóosztályán érdeklődtünk, de ott először „még nem hallottak róla”, majd a Vitézi Dávid vezette Budapesti Közlekedési Központhoz irányítottak minket. Végül az onnan kapott gyors levélben visszadobták a válaszadást a BKV-nak, a cég végül hosszú válaszban közölte a nyilvánosság elé még nem került részleteket és megerősítette, hogy a névváltoztatásokról a Fővárosi Önkormányzat illetékes területe döntött.
BKV: a Futureal állja a számlát
Kiderült, hogy nem csupán a Ferenc körút tűnik el, de több más változtatás is lesz július elsejétől, (egyebek között Puskás Ferenc Stadion lesz a Stadionok megállóból), azok költségének viselőjéről azonban semmit nem közöltek, vélhetően a Főváros fizet majd. (lásd a táblázatot).
Az egész kiindulópont, a Ferenc körúti csomópont ügye, aminek az átnevezését a BKV szerint a közelben építkező Futureal Csoport kérte. Az ingatlanfejlesztő eredeti javaslata Corvin Sétány névről szólt. A tárgyalások folyamán végül a Corvin-negyedre esett a szakmai választás, mert ezzel utalnak a történelmi Corvin közre, a Corvin filmszínházra, a Corvin bevásárlóközpontra és a sétányra egyaránt – fogalmazott a közlekedési vállalat.
Az átnevezés a BKV szerint összhangban van a cég törekvéseivel, hogy az adott csomópontban lévő összes megálló könnyen beazonosítható nevet kapjon. Korábban a felszínen lévő villamosmegállók Üllői út, míg az Üllői úton közlekedő buszok és a metró megálló Ferenc körút néven szerepeltek. Ezek a megnevezések nem segítik elő a könnyű tájékozódást, hiszen az adott csomópontban lévő metrómegálló és a felszíni megállók különbözőek. Szintén zavaró volt, hogy Ferenc körút (Mester utca) néven a közelben, de másik csomópontban végállomásozik az 51, 51A villamos. "2008 óta egységesen Ferenc körút M (metróállomás) néven jelöltük a felszíni megállókat, de ez a megoldás sem túl szerencsés, hiszen nem utal konkrétan az adott területre" – érvelt a BKV. Ezt megerősítette Tatár Tibor, a Futureal Development zrt. vezérigazgatója is, közölve: a cégtől 20 millió forintot kértek az összesköltségre és ezt a Futureal elfogadta.
A bevezetés időpontja többször módosult, hiszen korábban a főváros szavazás keretében kérdezte ki a lakosok véleményét az Elvis Presley tér elhelyezkedéséről, amelyek között a Ferenc körúti kereszteződésben található teresedés is szerepelt. Miután a Fővárosi Közgyűlés 2011 áprilisában meghozott döntésével elfogadta a közterület átnevezéseket, a BKV ütemezetten elkezdte a végrehajtást. Hozzá kell tenni, hogy a Futureal előzőleg nettó 60 millió forintos költséggel elvégeztette a csomópont felszíni átkelőinek kialakítását, s ezzel kényelmesebbé és kulturáltabbá tette a gyalogos közlekedést, aminek egy része éppen a Corvin Sétány felé irányul.
Az átnevezés vonatkozik az összes felszíni megállóra is. A tájékoztató eszközök cseréje folyamatos, a következő napokban a metróban, Combino vonalcsíkon, adatállományban,illetve a menetrendi tájékoztató eszközökön is meg fog jelenni az új elnevezés. Szarkasztikus megállapítást is belevett a BKV az Ingatlanmenedzser-hu-nak írt levelébe. Eszerint az Árpád híd HÉV megálló hamarosan Szentlélek tér megállóhelyre fog változni, így ”annak Index negyed megállóra történő módosítására kevés az esély”. A javaslatokat a Fővárosi Önkormányzathoz kell benyújtani, mert ők dönthetnek az átnevezésről.
Átkeresztelések miatt érintett BKV-megállók
(2011 július 1-től, nem teljes lista)
Eddigi név új név busz villamos HÉV, Metró
Margit híd H Margit híd, budai hídfő H 86, 91, 191, 4, 6, 17 H5
Árpád híd H Szentlélek tér H 29, 34, 106, 1, 1A H5
Üllői út/Ferenc körút Corvin negyed M 914, 914A, 4, 6 M3
Baross u./József krt. Harminckettesek tere 9, 109, 83, 4,6
Fehérvári út Újbuda-központ 53, 150, 86 4, 18, 41 M4
Budafoki út (4-es vill.) Szerémi sor 86, 212, 33, 4
Budafoki út (6-es vill.) Budafoki út (Karinthy F. út) 86, 33 6
A BKV emberei most lázasan dolgozhatnak, ugyanis a metró területén található összes statikus és elektronikus tájékoztatási eszközöket le kell cserélni. „Az átvezetéshez több időre van szüksége társaságunknak” – közölte a BKV, amely eddig már frissítette az összes menetrendi laptáblát, autóbusz- és villamos oldaliránytáblát, valamint az elektronikus adatállományt. A cég szerint az utasoknak nem okoz gondot az új megállóhely nevek használata, ilyen jellegű panaszok nem érkeznek a BKV-hoz. A jegyellenőröktől is mindössze néhány esetben kértek felvilágosítást a korábbi Moszkva tér (ma már Széll Kálmán tér) névváltozásával kapcsolatban.
Jön a „Westend környék” és a „CBA-tér”?
E mostani névváltoztatási forradalmi időkben a jövőben nem zárható ki, hogy más cégek, szervezetek is felbuzdulhatnak. Előfordulhat, hogy nagy áruházláncok vagy más beruházók hasonló lépéseket fontolgatnak. Például miért ne lehetne a Nyugati helyett „Westend környék” (anno volt ott egy rossz életű Westend ház is – a szerk.) vagy a Keleti helyett „Arena plaza”, netán a Déli helyett „CBA-tér”. Lehet, hogy Dózsa, Árpád, Arany és Lehel még megmenekülhet. Viszont Deák már nem lehet ilyen biztonságban. Elvégre ő is Ferenc.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.