Óbudán kínálják a főváros legdrágább garázsát.
Óbudán kínálják a főváros legdrágább garázsát. Egy 36 négyzetméteres, dupla beállóról van szó, amiért nem kevesebb, mint 6,5 millió forintot kérnek. Budai a második helyezett is: a Bartók Béla úton 5,9 milliót kell letenni, igaz, ott álltólag 3 autónak is van hely, a bronzérmes egy 40 négyzetméeteres zuglói garázs lett a maga 4,9 milliójával.
Vidéken Eger, Pécs és Debrecen a sorrend: Dobó városában ötmillióval lehet megszerezni egy dupla udvaros társasház udvarán kialakított, két autót befogadó építményt, Pécsett viszont csak 4,5 millió az ára egy olyan garázsnak, amelyik egyedülálló épületben van.
Budapesten egyébként igen gyakori, hogy teremgarázsokban lévő beállókat is garázsként akarnak értékesíteni . Egy átlagos méretű autó tárolására alkalmas beállót 2,4-4 millió forintért kínálnak. Az eladók között sok az ingatlanfejlesztő, ugyanis egy-egy új lakóparkban vagy nagyobb társasházban nem midnen lakó akar garázst is venni, viszont a fejlesztőnek kötelessége ilyet építeni, így sokszor rajta marad, s szeretne megszabadulni tőle vagy kiadni hosszabb távra.
Murányi Ákos, a Duna House vezető elemzője megerősítette ezeket a tapasztalatainkat. Mint mondta: a fejlesztők sokszor akciókba csomagolva akarnak megszabadulni a garázsoktó, majd amikor látszik, hogy a lakók nem akarnak sokat venni, inkább kiadják bérletbe 10-20 ezer forintos havi díjat felszámítva.
A garázsok piaca egy kissé átalakult az utóbbi években, főleg mióta kötelező annyi autó-férőhelyet építeni, mint ahány lakás elkészül. Míg az ingatlanpiaci boom idején sokszor horrorisztikus árakat (3-4 millió forintot) is elkértek egy-egy belsőbb kerületben lévő épület garázsaiért, mára a kereslet és az árak is visszaestek - különösen azokon a területeken, ahol nem kell fizetni az utcai parkolásért, vagy a közelben megfizethető havidíjjal működő őrzött parkoló üzemel.
A garázs természetesen ott a legdrágább, ahol kevés van belőle, a Belvárosban, és a budai belső kerületekben továbbra is magasak az árak - a Nagykörúton belül 3.5 millió forintot is elkérhetnek, míg a külső kerületekben már egymillió alatt is kínálnak autótárolókat - nem minden esetben sikerrel - fűzte hozzá a szakértő.
Nem kell feltétlenül a fejlesztőtől venni vagy bérelni a garázst. Budapesten az elmúlt két-három évben épült új irodaházakban több ezer parkolóhely létesült, java részük az új OTÉK előírásai szerint. A parkolói alpiacot vizsgáló Auriga Consulting szerint nagy kérdés az irodaházi parkolóknál, hogy kiszolgálja-e a környékbeli lakosok igényeit is?
Az üzemeltetők azzal próbálják védeni a bérlők járműveit, hogy nem engednek be idegeneket a garázsba. A közcélú üzemeltetéshez díjfizető rendszert kell installálni, át kell vizsgálni a video rendszert, s el kell különíteni a bérlőket a külsős ügyfelektől; egyszóval egy ilyen lépés komoly fejlesztést igényel.
Egyre jobban megérheti inkább eltárolni a napelemmel megtermelt áramot
Rövid távon jó módszer a szolgáltatói hálózatos adok-kapok, de hamarosan a tárolásos módszerrel is érdemes lesz megbarátkoznia a napelemeseknek, hiába drágább a tároló egység előállítása és karbantartása.