Ingatlan ingatlanmenedzser.hu 2010. szeptember. 21. 07:07

Vigyázat! Trükköznek a garázzsal!

Óbudán kínálják a főváros legdrágább garázsát.

Óbudán kínálják a főváros legdrágább garázsát. Egy 36 négyzetméteres, dupla beállóról van szó,  amiért nem kevesebb, mint 6,5 millió forintot kérnek. Budai a második helyezett is: a Bartók Béla úton 5,9 milliót kell letenni, igaz, ott álltólag 3 autónak is van hely, a bronzérmes egy 40 négyzetméeteres zuglói garázs lett a maga 4,9 milliójával.

MTI/AP

Vidéken Eger, Pécs és Debrecen a sorrend: Dobó városában ötmillióval lehet megszerezni egy dupla udvaros társasház udvarán kialakított, két autót befogadó építményt, Pécsett viszont csak 4,5 millió az ára egy olyan garázsnak,  amelyik egyedülálló épületben van.

A váci mélygarázs építkezése
MTI Fotó: Balaton József

Budapesten egyébként igen gyakori, hogy teremgarázsokban lévő beállókat is garázsként akarnak értékesíteni . Egy átlagos méretű autó tárolására alkalmas beállót 2,4-4 millió forintért kínálnak. Az eladók között sok az ingatlanfejlesztő, ugyanis egy-egy új lakóparkban vagy nagyobb társasházban nem midnen lakó akar garázst is venni, viszont a fejlesztőnek kötelessége ilyet építeni, így sokszor rajta marad, s szeretne megszabadulni tőle vagy kiadni hosszabb távra.

Murányi Ákos, a Duna House vezető elemzője megerősítette ezeket a tapasztalatainkat. Mint mondta: a fejlesztők sokszor akciókba csomagolva akarnak megszabadulni a garázsoktó, majd amikor látszik, hogy a lakók nem akarnak sokat venni, inkább kiadják bérletbe 10-20 ezer forintos havi díjat felszámítva.

Így nézett volna ki a budapesti Herzl Passázs alá tervezett mélygarázs
null

A garázsok piaca egy kissé átalakult az utóbbi években, főleg mióta kötelező annyi autó-férőhelyet építeni, mint ahány lakás elkészül. Míg az ingatlanpiaci boom idején sokszor horrorisztikus árakat (3-4 millió forintot) is elkértek egy-egy belsőbb kerületben lévő épület garázsaiért, mára a kereslet és az árak is visszaestek - különösen azokon a területeken, ahol nem kell fizetni az utcai parkolásért, vagy a közelben megfizethető havidíjjal működő őrzött parkoló üzemel.

Murányi Ákos, a Duna House vezető elemzője
DH

A garázs természetesen ott a legdrágább, ahol kevés van belőle, a Belvárosban, és a budai belső kerületekben továbbra is magasak az árak - a Nagykörúton belül 3.5 millió forintot is elkérhetnek, míg a külső kerületekben már egymillió alatt is kínálnak autótárolókat - nem minden esetben sikerrel - fűzte hozzá a szakértő.

Nem kell feltétlenül a fejlesztőtől venni vagy bérelni a garázst. Budapesten az elmúlt két-három évben épült új irodaházakban több ezer parkolóhely létesült, java részük az új OTÉK előírásai szerint. A parkolói alpiacot vizsgáló Auriga Consulting szerint nagy kérdés az irodaházi parkolóknál, hogy kiszolgálja-e a környékbeli lakosok igényeit is?

Az üzemeltetők azzal próbálják védeni a bérlők járműveit, hogy nem engednek be idegeneket a garázsba. A közcélú üzemeltetéshez díjfizető rendszert kell installálni, át kell vizsgálni a video rendszert, s el kell különíteni a bérlőket a külsős ügyfelektől; egyszóval egy ilyen lépés komoly fejlesztést igényel.

Tudatos otthon
Hirdetés