Az első szerelem talán már általánosban utolérte gyermekünket. Serdülőként azonban még intenzívebben éli át ezeket az érzelmeket, hiszen ekkor robbannak be a nemi vágyat szabályozó hormonok, és ekkor erősödik fel a kötődés vágya is.
A kamaszszerelem lehetővé teszi, hogy a szülein kívül valaki máshoz is erősen kötődjön, és kipróbáljon egy felnőttesebb szerepet. Ám egy valódi párkapcsolat még túl sok lenne számára, ezért vágyakozik inkább elérhetetlen személyek, például egy alig ismert társa, egy popsztár vagy akár az egyik tanára után. Sokszor egyoldalú kapcsolatok ezek, és csak a képzeletében játszódnak le.
Ezek az érzések végül elmúlnak, amint kicsit jobban megismeri szerelme tárgyát, és nem idealizálja többé. De addig is megtanulja, hogyan bánjon a vágyakozással járó, igen erős érzésekkel.
Ezt gondolhatjuk erről szülőként
Aggódunk, hogy túlzottan beleéli magát, és félünk, hogy a lelkébe gázolnak. Ha idősebb személybe szerelmes, azon rágódhatunk, az illető nem használja-e ki.
Mi járhat a gyerek fejében?
Kutatások szerint ebben a korban a lányok erős érzelmeinek 34%-a irányul egy valós vagy képzeletbeli személyre, a fiúknál ez csupán 25%. Míg a lányok szívesen beszélnek is szerelmükről, a fiúk a gúnyolódástól való félelmükben inkább titkolóznak.
A kamaszszerelem izgalmas, de idegtépő is. Lehet, hogy úgy érzi, szerelmes, és euforikus állapotba kerül, de az is előfordulhat, hogy nem tudja, hogyan kezelje az érzelmeit, hogyan hívja fel magára az illető figyelmét. Életében először tekint magára szexuális szempontból, és attól tarthat, nem felel meg az elvárásoknak.
Mindent, ami csak vonzó számára, rávetít szerelme idealizált alakjára. Minden részletében eltervezi, hogyan lehetne randira hívni az illetőt, sőt dalokat, verseket is ír hozzá.
Hogyan reagáljunk az adott helyzetre?
Fogadjuk el az érzéseit. Nyugtassuk meg, hogy teljesen rendben van, ha beleszeret valakibe. Biztassuk, hogy élvezze ki ezt az érzést. Ha az a gyanúnk, hogy az egyik tanára tetszik neki, mondjuk el, hogy az érzései elmúlhatnak, és ne tegyen lépéseket az irányában.
Beszélgessünk a párkapcsolatokról. Gyermekünk érzései kapcsán beszéljünk a szerelemről. Amikor belezúgunk valakibe, libabőrössé válhatunk tőle, az igazi szerelem kialakulásához azonban idő kell, hiszen egy egyenrangú kapcsolatban a két félnek közelről meg kell ismernie egymást.
Ne faggassuk. A szülőknek támogató, kiszámítható hátteret kell teremteniük, hogy ha a kamasz szíve összetörik, biztonságos közegbe menekülhessen.
Mit tehetünk hosszú távon?
Tisztázzuk a határokat. Magyarázzuk el, hogy akármilyen erősek is az érzései, szerelmét nem zaklathatja indiszkrét üzenetekkel, nem hozhatja zavarba túlzott figyelmével. Tiszteletben kell tartania a másik érzelmeit.
Helyezzük kontextusba érzéseit. Emlékeztessük, hogy vonzalmának tárgya egy valóságos személy, érzésekkel és hibákkal, és nem egy tárgy, amelyre pusztán a kinézete miatt vágyakozik.
Segítsünk kordában tartani az érzéseit. Az agy jutalmazó központját azonnal mozgósítja szerelmünk internetes jelenléte. Javasoljuk neki, hogy korlátozza napi öt percre ezek ellenőrzését, hogy a szerelem ne menjen a barátságok és a tanulás rovására.
Segítsünk, hogy szembenézzen a valósággal. Készítsük fel az esetleges csalódásra, hiszen valószínűleg sok embert meg kell még ismernie a kölcsönös vonzalom kialakulásáig. Ha nem is viszonozzák az érzéseit, a fájdalom el fog múlni.
A fenti cikk a Mi jár a kamasz fejében? című könyv szerkesztett részlete.
Az Angharad Rudkin könyvében szereplő több mint 100 mindennapi helyzet segítségével megtudhatjuk, mit tegyünk, amikor gyerekünk ránk csapja az ajtót, és hogyan kezeljük például az online biztonságával, a szorongásával, az iskolai teljesítményével és a szexualitásával kapcsolatos kérdéseket. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.