2004. július. 03. 00:00 Utolsó frissítés: 2004. december. 02. 16:41 Szellem

Jelképpel töltött galamb

Korának művészi és politikai áramlatait egyaránt követve Picasso hol lelkesedést, hol heves meg nem értést váltott ki, és időnként olyan politikai hullámokat is kavart, amelyekről csak az utókor szerezhetett tudomást.

"Hogy a kubizmust sokáig nem értették, és hogy még ma is vannak, akik semmit sem látnak benne, az égvilágon semmit nem jelent. Nem tudok angolul olvasni, s ezért egy angol könyv számomra üres lapokból áll. De ez nem jelenti azt, hogy az angol nyelv nem létezik, s miért hibáztassak bárki mást önmagamon kívül, amiért nem értem meg azt, amit nem tudok?" - így fordult a kubizmust értetlenül fogadó kortársaihoz a stílus egyik megteremtője, Pablo Picasso. A mesternek a héten megnyíló, 1944 és 1969 között készült majdnem száz könyvillusztrációját bemutató kiállításán a Műcsarnokban a magyar közönség is edzheti művészetértését.

Való igaz, a Picasso egyik első kubista - azaz a tárgyat egyidejűleg több látószögből bemutató, a fény-árnyék arányt pedig a kép minden egyes elemén különféleképp érvényesítő - művének tartott, 1907-ben, párizsi életének harmadik évében készült Az avignoni kisasszonyokat általános elszörnyedéssel fogadták. Még a jó barátok: Georges Braque festő és Guillaume Apollinaire költő is ledöbbentek, majd a malőrt akképp magyarázták, hogy cimborájuk minden bizonnyal "szörnyűséges magány áldozata lett". Pedig Picasso - mint azt megosztotta velük - a darabos hatást keltő utcalányok ábrázolásához, ibériai és afrikai szobrok tanulmányozásán kívül, felhasználta a posztimpresszionista Henri Matisse-tól tanultakat is. A példakép azonban a "kisasszonyokkal" szembesülve szintén eléggé maga alá került - olvasható Ingo F. Walther művészeti író három évvel ezelőtt magyarul megjelent Picasso-monográfiájában. Az általános letargia oka nem volt más, mint hogy az 1881-es születésű Picasso teljesen más stílushoz szoktatta művész barátait: az életrajzírói által csodagyereknek tartott Picasso a kissé érzelmes akadémikus kezdet után az impresszionisták stílusát tette magáévá.

A kubizmusra rácsodálkozó rajongói akkor már ismerhették - Picasso megvallása szerint szerelmi bánatában öngyilkosságot elkövető barátja, a szintén festő Carlos Casagemas halála hatására kialakult - kék vagy a későbbi rózsaszín korszakát is. Mindezek után "ha még azt is meg merik kockáztatni, hogy netán még Raffaellónál is jobban rajzolok, vajon miért vitatják el tőlem a jogot, hogy a saját utamat járjam, és ha már elindultam, vajon miért akarnak mindenáron megállítani az örökös ellenkezéssel?" - idézte a meg nem értett zsenit barátja és műveinek gyűjtője, Gertrude Stein amerikai írónő a festőről 1938-ban írt könyvében. Nem tartott azonban sokáig, amíg az új stílust utánozni is kezdték - az elsők között éppen az eleinte megdöbbent festőtárs és barát Georges Braque.

Picasso egy viszonylag hosszú és leginkább kubista műveket eredményező korszak után, az 1910-es évek végén ismét teljesen más stílust engedett érvényesülni vásznain. "Újfajta klasszikus korszaknak" hívja a gyakran óriás nőket ábrázoló modort az említett Walther. A stílusváltásnak ő életrajzi okát is tudja: az Olga Koklova balett-táncosnőt feleségül vevő művész immár festőfejedelemhez méltó új, nagypolgári életstílust alakított ki, nyomorgó művészek helyett magasabb körökkel: akár potenciális vásárlóival érintkezett. Ám a szeretőt és feleséget is sűrűn váltogató, nyughatatlan Picasso stílust is sűrűn cserél: miközben rábukkan az említett klasszicista stílre - melynek egyik legszebb darabjának tartják a Pánsíp című 1923-as képét -, nem felejti el a kubizmust sem. Következő korszakát a művészi önmegvalósításnál súlyosabb indok: a történelem szülte. 1937 elején elkészítette Franco álma és hazugsága című rézkarcát, mellyel az akkor már hírnévre szert tett festő a maga módján vette fel a harcot a baloldali kormány ellen forduló és ezzel az 1936-os spanyol polgárháborút kirobbantó leendő diktátor ellen.

Szellemi hadviselésének elismeréseképpen a harcban álló, de még hatalmon lévő köztársasági kormány azon nyomban nagyméretű festmény elkészítésére unszolta a nyári párizsi világkiállítás spanyol pavilonjába. Ez lett a Guernica. A párizsi világkiállításon bemutatott festmény hatására a Francóval szövetséges német nácik spanyolországi rémtette, Guernica baszk városka lebombázása az évszázad elrettentő eseményei közé került a század kollektív tudatában - állítja Ingo F. Walther. "Nem meglepő, hogy Picasso nemkívánatos személlyé vált Spanyolországban" - mondja Barkóczi István művészettörténész, a Műcsarnok főigazgató-helyettese, a most nyíló kiállítás kurátora.

Picasso a spanyol diktatúra alatt saját útját járta Párizsban: késői, 1973-as haláláig tartó korszaka arról is nevezetes volt, hogy saját stílusában újrafestette más mesterek, például Diego Velázquez vagy Edouard Manet munkáit. Emellett 1944 óta a Francia Kommunista Párt felbecsülhetetlen propagandaértékű tagjaként a szovjet indíttatású békemozgalomban való illusztris részvétel - ő rajzolta meg a szimbolikus békegalambot is - egy, csak nemrég felfedezett következménnyel járt Picasso számára. Mint az Gertje R. Utley Picasso-szakértőnek A pártvonal bepiszkítója című, az Eszmélet című folyóiratban három évvel ezelőtt megjelent tanulmányából kiderült, az FBI külön dossziét nyitott róla, melyet egészen a haláláig vezettek. Mert a kritikus festő az amerikaiakat sem kímélte: az amerikai katonai beavatkozás elleni tiltakozásként 1951-ben például megfestette Tömeggyilkosság Koreában című képét. De meggyűlt a baja a párttagokkal is, akik kezdetben szemet hunytak ugyan a párt által támogatott szocialista realizmustól eltérő kifejezésformája felett, ám egy idő után igyekeztek művészeti természetű kérdésekben nyomást gyakorolni a mesterre. Sőt 1953-ban, Sztálin halála után a francia kommunisták lapjában azt kifogásolták, hogy Picasso ez alkalomból rajzolt arcképéről hiányzott "a mosoly, az intelligencia, amely Sztálin többi portréján mindig jelen van".