A recesszió áldásai
A következő évtizedben Magyarország 100 milliárd forintot is meghaladó bevételhez juthat a szén-dioxid-kvóták értékesítéséből, amit azonban csak az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentésére fordíthat.
HVG |
Az efféle üzleteket közvetítő Vertis Zrt. becslése szerint az első három évben körülbelül 40 millió tonna "levegő" cserélt gazdát az unióban, mintegy 700 millió euróért. Főleg keletről nyugatra vándoroltak a kvóták, az elszámolásra kötelezett 152 magyar cég mintegy 10-15 milliárd forint bevételre tehetett szert. Az üzletelésbe beszállt a kormány is, a Vertis közvetítésével aukcióra bocsátotta EUA-kerete egy részét - 2006-ban és tavaly 1,2-1,2 millió tonnát -, így összesen 2,5 milliárd forinthoz jutott. Szeptemberben egy újabb, ezúttal 2 millió tonnás tételt vert dobra a magyar állam, amelynek árát nem hozta ugyan nyilvánosságra, de az az információmorzsákból kihámozhatóan a korábbi két ügyletnél jóval magasabb, tonnánként 13 euró körül lehet. Ez az október közepére már be is folyt, feltehetően 5 milliárd forintot meghaladó összeg azonban nem használható fel tetszés szerint. A mostani alkura ugyanis nem az uniós, hanem a kiotói szabályok vonatkoznak.
HVG |
A garanciára szükség is van, hiszen Magyarország is lazán belefér kiotói kötelezettségvállalásába, miszerint az 1985- 1987-ben évente átlagosan a levegőbe eregetett üvegházhatású gázokból 2008-2012 között éves átlagban 6 százalékkal kevesebbet füstölhet el. A rendszerváltás megrázkódtatásai klímaügyben az ország hasznára váltak. Az említett bázisidőszakhoz képest Magyarország gazdasági teljesítménye ugyanis - a többi kelet-európai egykori szocialista országéhoz hasonlóan - drámaian romlott, főleg a legszennyezőbb, leginkább energiaigényes, így a legtöbb szén-dioxidot termelő üzemeké. Az előírt 6 százalékkal szemben a csökkenés különösebb erőfeszítések nélkül 30 százalékra sikeredett (lásd táblázatunkat), így akár évi 20 millió AAU-t is eladhatna az állam. Ám egyelőre óvatosan legfeljebb 25 millió egység értékesítésére kapott engedélyt a zöld tárca - ebből a fenti áron több mint 60 milliárd forint folyhatna be. Hogy valóban be-, és ne elfolyjék, arról egy majdani kormányrendelet hivatott gondoskodni. Ebben rögzítenék, hogy e bevételek csakis az üvegházhatású gázok kibocsátásának a mérséklésére fordíthatók.
A Belgiummal kötött szerződésben ezt a rendelkezést megelőlegezve a magyar állam vállalta, hogy a bevétel egy kincstári alszámlára kerül, amelynek elköltését az illetékes belga szaktárca is ellenőrizheti. Bár ez nem elkülönített alap, de a klímapénzek év végi maradványa nem kerülhet bele a költségvetési nagykalapba, vagyis a majdani energiatakarékossági, épület-korszerűsítési, a megújuló energia felhasználását szolgáló pályázatokra addig áll rendelkezésre a pénz, amíg valóban fel nem használják. Az már a szabályozás bája, hogy a devizában nyilvántartott klímabevétel nem fog kamatozni. Pedig eltart egy ideig, mire a zöld tárca kidolgozza a pályázati feltételeket, amelyeknek illeszkedniük kell a társtárcák hasonló célú kiírásaihoz.
Ami az uniós vállalati kvótákat illeti, a 2013-2020-as klímakereskedelmi előírások európai parlamenti raportőre, az MDF-es Olajos Péter szerint Magyarország a legkedvezőtlenebb esetben is 27,3 millió EUA-t adhat majd el, méghozzá úgy, hogy az egységár a szigorodó kibocsátási előírások hatására a jelenleginél alighanem drágább lesz. Az általa jósolt 26 eurós áron - 250 forintos euróárfolyamon számolva - a bevétel a 210 milliárd forintot is meghaladná, ami két nagyságrenddel több, mint amennyi állami támogatás jut jelenleg például a megújuló energiák elterjesztésére vagy energiatakarékosságra. A számítást azonban felboríthatja az a kiotói játékszabály, hogy a fejlett országok az általuk a fejlődő országokban megvalósított klímavédelmi beruházásoknak köszönhető szén-dioxid-megtakarítást is a sajátjukként számolhatják el (ezeket a kvótaegységeket CER-nek nevezik). Ennek az a logikája, hogy a fejlődő országoknak nincsenek emissziócsökkentési kötelezettségeik. A CER-eket - kvótájuk 10 százalékáig - az uniós cégek is beszámíthatják. Akár a tőzsdén is vehetnek ilyen - ugyancsak 1 tonna szén-dioxidnak megfelelő - kvótaegységeket. Ezek ára alacsonyabb az EUA-énál, mivel a fejlődőkben olcsóbban lehet egységnyi szén-dioxidot spórolni.
A kvótaárak tehát részben a tőzsdén alakulnak. A 2005-2007 közötti első uniós kereskedési időszakban az EUA ára még a 30 eurót is elérte, majd egyre csökkent. 2006 végén Magyarország csak 7,42 eurós árat tudott elérni, 2007 elején pedig csupán 0,88-at. Az első időszakban ugyanis a tagállamok kormányai túl bőkezűen osztogatták az EUA-kat, a mostani, második kereskedési időszakban viszont Brüsszel résen volt (lásd A cégek is megizzadnak című írásunkat), és jelenleg jóval drágábban, 18 euró körül cserél gazdát egy EUA. A 2012-ben záródó második kereskedési időszak egyben a kiotói egyezmény teljesítésének határideje is, így ha Magyarország valóban nem "forró levegőt" árul - azaz bizonyíthatóan az üvegházgáz-kibocsátásának csökkentésére költi a bevételt -, tetemes summát fordíthat majd a klímaüzletek révén az egyébként nem túlságosan környezetbarát energiapolitikája korrekciójára.
SZABÓ GÁBOR