2006. szeptember. 27. 00:00 Utolsó frissítés: 2006. szeptember. 27. 16:20 Fókuszban

Demszky Gábor

Szimbolikus hatalom birtokosa immár 16 éve Budapest szabaddemokrata főpolgármestere, a fővárosi önkormányzat pedig...

Szimbolikus hatalom birtokosa immár 16 éve Budapest szabaddemokrata főpolgármestere, a fővárosi önkormányzat pedig lényegében infrastrukturális minisztérium szerepét tölti be az egyhatodnyi Magyarországon. A rendszerváltáskor - az SZDSZ bábáskodása mellett - a decentralizáció jegyében kialakított "erős kerületek-gyenge főváros" modell lényegében 24 részre szakította a várost, és folyamatos konfliktusokat gerjesztett. Demszky a vitákon nemigen tudott úrrá lenni: akkor sem, amikor azok az első ciklusban SZDSZ-es belviszályként jelentkeztek, a később eltérő színezetű, érdekű és adottságú városrészekén még kevésbé. Mindennek a tetejébe 1998 és 2002 között a főváros fő terepévé vált annak a politikai játszmának, amely Orbán Viktor akkori miniszterelnök megfogalmazása szerint az ellenzéki önkormányzatok "kiszárítására" irányult. Ennek áldozatává vált egyebek közt Demszky líblingje, a 4-es metró és az Erzsébet térre tervezett Nemzeti Színház. Mindezek ellenére a főpolgármester magabiztosan vette a választási akadályokat: 1994-ben a voksok 36,28 százalékával, négy évvel később 58 százalékával, 2002-ben pedig 47 százalékával választották újra. Noha 2004-ben szinte magányos harcosként két mandátumot szerzett pártjának az európai parlamenti választáson, főpolgármesteri megítélését is aláásta az utóbbival kapcsolatos összeférhetetlenségi vita, valamint az adriai nyaralóépítkezésével, terepjáró-használatával öszszefüggésben kipattant balhék.

Mint "infrastrukturális miniszter", Demszky felemás eredményeket tud felmutatni. A négy cikluson át egyetlen következetes stratégiaként képviselt metróépítés érdekében elhanyagolta az egyéb közlekedésfejlesztéseket, például az 1-es villamos meghosszabbítását. A BKV anyagi csődje nem az ő sara, az viszont nem válik a dicsőségére, hogy egy civil szervezetnek kellett évekig kilincselnie a BKV-nál, mire elérte, hogy a cég dolgozóit szállító éjszakai járatokat - némileg feltuningolva - az utasok is használhassák. Az annak idején majdnem koalíciós kenyértörést okozó hannoveri villamosok most problémamentesen működnek, a főváros büszkeségeként elképzelt Combinók viszont tépázzák Demszky tekintélyét is. Sikerként lehet elkönyvelni a buszprogramot, mind a környezetbarátabb motorok szerelését a régi járművekbe, mind pedig a 150 új csuklós Volvó beszerzését.

A város a legutóbbi időkig elhanyagolta közútjait. Az elmaradt beruházásokat a ciklus végén kapkodva igyekezett bepótolni a főpolgármester: 2002-ben 21 kilométernyi, tavaly 80 kilométernyi fővárosi kezelésű utat újítottak fel, az idén 200 kilométer a terv.

Az autóforgalom kiszorítására a város egyes részeiről kísérlet sem történt. A közlekedés számlájára írható nitrogén-dioxid-koncentráció Budapest levegőjében most magasabb, mint a kilencvenes évek elején, ugyanakkor a részben a tüzelésből, részben az üzemanyagokból származó kén-dioxid koncentrációja tíz év alatt a töredékére csökkent.

Demszky adóssága, hogy 16 év alatt nem épült a városban emblematikus középület, Budapest továbbra is egy központú, az új Váci utca, a Ráday utca és a Liszt Ferenc tér átalakítása ellenére kevés a sétálóutca. Felújították viszont a fő közműhálózatokat, a fővárosi színházak többségét, modernizálták a fővárosi fürdők, strandok zömét, át- vagy újjáépítették a piacokat, vásárcsarnokokat. A liberális városvezetés vitathatatlan érdeme Budapest sokszínű kulturális kínálata, például az Európában is csaknem egyedülálló Art mozihálózat működtetése vagy az egymást érő fesztiválok.

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.