Csodagyerek, vagy nem? Tegyük meg tétjeinket!
Jó két éve már, hogy regéket mesélnek a most tizennégy esztendős Perényi Benjáminról. Elsősorban e regék valóságtartalmára, megalapozottságára voltunk kíváncsiak, amikor meghallgattuk az ifjú művészjelölt zongorakoncertjét, amelyet Bartók Béla halálának 63. évfordulóján adott a pasaréti Bartók Emlékházban.
Perényi Benjámin zongoraestje
szeptember 26., Bartók Béla Emlékház
Perényi Benjámin "All Bartók" est egy középiskolástól © Gramofon |
Nagyszerű manuális adottságai vannak, de játékában ennél komolyabb fedezetet éreztem. Perényi Benjámin zongorázása mentes az ilyenkor még gyakori allűröktől, modorosságoktól. Neki szerencsére nem lesz mit levetkőznie, mert a lényegre koncentrál – ha a csodagyerekségben nem is, ebben édesapja, a neves csellóművész, Perényi Miklós nyomdokain jár. Persze, játékában még sok-sok olyan részlet hallható, ami inkább az ő gondolatait, mint a zeneszerzőéit tükrözi, de soha rosszabb indulást! Vannak elképzelései a hangok – sőt a tételek – egymásutániságáról, a kompozíció egészéről. A zenei karakter számára mindennél fontosabb, mindent ennek rendel alá – legyen a tempó akár veszettül gyors, ő vállalja a kockázatot. Egyelőre a jobb kéz dominál; a jellegzetes bartóki harmóniákat, érdes hangzásokat nem merte teljes valójukban megmutatni. Mélysége sincs még: a Vázlatok című sorozat Leányi arcképe, vagy az op. 14-es Szvit valse triste-szerű zárótétele mögül még hiányzik a lelki háttér, a megélt kor. Vadsága már annál inkább: az Allegro barbaro zakatoló akkordjainál, konok-kopogós dallamánál, látszat-zabolátlanságánál, valamint a Két román tánc első darabjában éreztem az ifjú játékán, hogy igazán elemében van.
Csak most tudatosul bennem, ahogy írom ezeket a műcímeket: az sem mindennapi, hogy valaki középiskolás évei legelején egy szinte „all Bartók” esten álljon ki a közönség elé – még akkor sem, ha ez a publikum nagyrészt ismerősökből, családtagokból állt. A bevezetésként játszott Bach c-moll francia szvit tételei nem igényelnek ilyen erős művészi beavatkozást, ennyi pedálhasználatot, a hallottaknál jóval egyszerűbb muzsikák. Bach h-moll prelúdium és fúgája a Wohltemperiertes Klavier első kötetéből a zeneirodalom egyik legmerészebb építménye. A fúgát kívülről, ilyen magabiztosan eljátszani – már önmagában nem mindennapi teljesítmény. A koncert alapján bizonyos, hogy hallunk még Perényi Benjáminról – de az is, hogy valószínűleg nem a zongorával fogjuk összekapcsolni a nevét. Zeneszerző lesz-e vagy karmester, netán mégis zongorista? Tegyük meg tétjeinket!
Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely