Blogfelmérés: több mint számokkal dobálózás
A blogokkal kapcsolatos cikkek közt böngészve, több, egymástól nagyságrendileg távol álló adatot találhatunk a blogszféra nagyságáról, dinamikus fejlődéséről. A számok mögötti folyamatokról írt a közelmúltban a Wall Street Journal elemzője.
A működő blogok számát 10 és 32 millió köztire taksálják a hozzáértők, s ha hiszünk egy sokat idézett felmérés eredményeinek, az Egyesült Államok lakosságának negyede rendszeres blogolvasó – összegzi a különböző kutatások eredményeit a Wall Street Journal szerzője. Szerinte e 22 milliós különbség többek között annak is köszönhető, hogyan definiáljuk pontosan a blogot.
A pontos meghatározás azonban nem könnyű. Többtucat ingyenes blogtárhely tárol például ezerszámra percek alatt létrehozott blogokat, melyeket aztán gazdájuk soha többé nem frissít. Emellett sokan jelszóval védik blogjaikat, melyeken privát szövegeiket és családi fotóikat osztják meg barátaikkal, ismerősi körükkel.
A Technorati és a BlogPulse definíciója szerint a blog fogyasztási termék. Ennek kimondása azért jelentős, mert az internetes cégek sorra jönnek ki olyan komplex tárhely-szolgáltatásokkal, mely felhasználóinak blogolási felületet, fotótárhelyet és egyéb szolgáltatásokat kínál. Aki egy ilyen gyűjtőportálon regisztrálja magát, azonnal blogfelületet kap, és még akkor is a bloggerek közé sorolják, ha soha egyetlen bejegyzést sem írt naplójába.
Nem egyértelmű a számlálás a fent említett, jelszóval védett „magánblogok” nagy száma miatt sem. A Microsoft MSN tárhelye például több mint 10 millió regisztrált tagot számlál, de a cég szóvivője szerint ezen profilok fele a nyilvánosság számára nem elérhető. A BlogPulse kutatásai szerint az MSN-profilokkal létrejövő blogfelületek több mint a fele teljesen üres.
Vannak, akik a saját fejlesztésű motoron futtatott blogok összeszámolását is megkísérelték. A Perseus piackutató cég általunk is idézett tanulmánya egy szokatlan mérési technikát használva hozta ki eredményül a közel 32 milliós összblog állományt. A kutatás során a blogfelület-szolgáltatók nyilvános statisztikai adatait vették alapul. Ezen felül azon szolgáltatók blogszámának megsaccolására, melyek nem hozzák nyilvánosságra statisztikáikat (mint például a Google), véletlen szóláncot generálva kerestek az internetes keresőmotorokban, majd a keresések eredményeiből kiszűrték a nem blogokat. Az így szűkített listából következtettek aztán a blogok számára.
A Blog Herald című, blogokról értekező blog májusi, operátori összesítésein alapuló számításai szerint az összes blogok száma meghaladja a 60 milliót.
A cikk szerzője szerint mindent összevetve a BlogPulse és a Technorati 10 milliós számításai állhatnak a legközelebb a valósághoz, vagyis azok a kutatások, amelyek összesítéseikbe nem veszik bele a nem nyilvános blogokat.
A számszerűsítésen túl a blogolás más aspektusait is érdemes vizsgálni. A Technorati mérései szerint napi 800-900 ezer bejegyzést helyeznek el a világhálón, ezzel szemben a BlogPulse kutatója úgy véli, naponta legfeljebb 350-450 ezer között lehet az újonnan felhelyezett tartalmak száma. Ez a szám szerintük az elmúlt egy évben annak ellenére sem nőtt, hogy a bejegyzett blogok száma drasztikusan emelkedett. Nincs azonban jelentőssége annak, ki jár közelebb az igazsághoz, hiszen ha a blogolást napi tevékenységként értelmezzük, rendszeres művelőinek száma nagyságrendileg távol áll a millióktól. Egy 2005 januári mérésből pedig egyenesen az derül ki, hogy az átlagos naplóíró tíznaponta ír egy újabb bejegyzést.
Az olyan aktív blogok száma, amelyekbe maximum 30 napja történt utoljára bejegyzés, 2005 májusában 3,5 millióra rúgott. Mindez pedig csak 30 százalékos növekedést mutat a tavaly szeptemberi mérésekhez képest, miközben a blogok száma 200 százalékkal nőtt.
Fontos adat az is, mennyien olvassák a blogokat. A Pew internetkutató telefonos felmérései szerint a megkérdezettek 27 százaléka felelt igennel arra a kérdésre, hogy olvasott-e valaha az interneten blogokat. Ugyanebben a felmérésben arra kérdésre, hogy tudják-e, mi az a blog, a megkérdezettek 38 százaléka felelt igennel. A WSJ cikkírója szerint a blogok népszerűségének növekedése, és az ebből eredő társadalmi nyomás hatására sok válaszadó anélkül felelt igennel a kérdésekre, hogy valójában tisztában lett volna a szó jelentésével. (A 2004-es elnökválasztás hatására az Egyesült Államokban a politikai rendezvények ünnepelt alakjává lett számos blogíró; együtt szerepeltek a hírességekkel és a politikusokkal a sajtóban.)
Az olvasók számán túl van még egy speciális mérési módszere is a blogok népszerűségének, méghozzá az, hány másik oldalon szerepel az adott blog linkje; a legtöbb linkkel - azaz 23 ezerrel - egy amerikai konzervatív politikai napló vezeti a listát. Az olvasók azonban nem mutatnak túl nagy hűséget egy-egy blog iránt, kevés az olyan napló, melynek állandó olvasótábora van.