2012. március. 27. 18:53 ecoline.hu Utolsó frissítés: 2012. március. 27. 18:52 Gazdaság

Hiába fordultak a PSZÁF-hoz a bankoknak kiszolgáltatott utazási irodák

A Malév bedőlt, azok, akik kártyával vettek jegyet és bukták az utazást, visszakapták, vagy kapják a jegyárat, de nem...

A Malév bedőlt, azok, akik kártyával vettek jegyet és bukták az utazást, visszakapták, vagy kapják a jegyárat, de nem mindegy, hogy kitől. A bankok fizetnek, de például az utazási irodákon keresztül vett jegyek esetében a buktát rányomják az irodákra, akik kiszolgáltaott helyzetben vannak. Ezért fordultak a pénzügyi felügyelethez, feleslegesen.

A PSZÁF honlapján megjelent tájékoztatás szerint a múlt héten benyújtott kérelmében a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ) azt közölte: a Malév leállása miatt a bankok az ügyfelek kérésére visszafizetik a bankkártyával vett repülőjegyek árát. Ezt követően a bankok azokat az összegeket, amelyeket az ügyfelek utazási irodában, vagy utazási iroda által működtetett online rendszerben fizettek ki, ráterhelik azokra az utazási vállalkozókra, amelyeknél az ügyfél a viteldíját fizette. 

A MUISZ szerint ez úgy történik, hogy a bankok az ügyfeleknek visszafizetett pénzt a kártyaelfogadó utazási vállalkozókat később, más kártyás fizetés alapján megillető összegekből levonják, azaz beszámítást hajtanak végre. A MUISZ álláspontja szerint a bankok jogértelmezése az ügyben jogszabálysértő. Intézkedést tartanak szükségesnek az utazási vállalkozóktól szerintük jogszerűtlenül leemelt összegek visszafizetése érdekében, illetve azért, hogy a pénzintézetek ne folytassák ezt a gyakorlatot.

A PSZÁF álláspontja szerint azonban a MUISZ kérelmében vázolt ügy a bankkártya elfogadó utazási vállalkozók és a hitelintézetek közötti polgári jogi alapon nyugvó egyedi jogvita. A felügyeletnek a jogszabályok szerint nincs hatásköre ebben az ügyben, ez kizárólagosan a bíróság jogkörébe tartozik. A PSZÁF szerint fogyasztóvédelmi ellenőrzés keretében sincs jogszerű lehetősége vizsgálat lefolytatására, miután a kérelem nem minősül fogyasztó részéről benyújtott panasznak, és az ügyben a fogyasztóvédelmi eljárás megindításának egyéb törvényi feltételei sem állnak fenn.

Az irodák rendkívül kellemetlen helyzetbe kerültek. Amíg a jogi helyzet nem tisztázódik, a bankok annyit vonnak le, amennyit akarnak. Nem lenne meglepő, ha több nagy repjegyértékesítő is bedőlés közeli helyzetbe kerülne.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Köves Gábor 2024. december. 04. 19:30

Jean Reno a HVG-nek: Visszavonulni? Magát a szót sem értem

Már magyarul is olvasható a világhírű francia színész első regénye, az Emma. Jean Renóval a Luc Bessonnal közös múltról, Natalie Portman ellenérzéseiről, egy tehetséges pingvinről, egy vaginába rejtett memóriakártyáról és Robert De Niróról is beszélgettünk.