Hat embernek jut meglepetés ennyi pénzből.
A Black Friday és a karácsonyi akciók a magyarok 58 százalékát mozgatta meg, miközben előzetesen csak 11 százalék mondta azt, hogy élni fog a leárazásokkal – derül ki a PwC friss kutatásából. A vásárlók többsége (55%) saját célra szerzett be olyan termékeket, amelyeket egyébként is megvett volna, de ilyenkor olcsóbb.
A karácsonyi ajándékok beszerzése is jelentős volt (41%), 14 százalék pedig olyan terméket választott, amelyet normál esetben nem vett volna meg, de a kedvező akciók miatt úgy érezte, hiba lenne ott hagyni.
A fogyasztók 75 százaléka hazai webáruházakból rendelt online, 34 százalék külföldi webáruházakat választott, míg 28 százalék hagyományos üzletekben és plázákban használta ki az árengedményeket.
A kutatásból az is kiderül, hogy idén a fogyasztók összesen 261 milliárd forintot terveznek karácsonyi ajándékokra fordítani. Az online vásárlók 74 százaléka, mintegy 3,1 millió fő készül az ünnepekre, átlagosan 84 036 forintot költenek, és 6 személyt ajándékoznak meg. A legnagyobb összeget, 115,9 milliárd forintot hazai online áruházakban tervezik elkölteni, míg a bevásárlóközpontokban és plázákban 56,6 milliárd forintot, hagyományos boltokban és szaküzletekben pedig 48,7 milliárd forintot. Külföldi internetes áruházakban a vásárlók saját bevallásuk szerint 29 milliárd forintot fognak ott hagyni.
És ha már online vásárlás, akkor természetesen Temu. Eddig idén már az internetezők 43 százaléka, azaz 1,8 millió fő vásárolt a kínai webáruházból, átlagosan 4,3 alkalommal és vásárlásonként 11 ezer forint értékben. A Temut használók a PwC kutatása szerint általánosságban elégedettek a szolgáltatással és a termékekkel; egyetlen szempont (ár, a szállítás gyorsasága, ügyfélszolgálat, minőség, visszáru) sem kapott 3,5 alatti értékelést.
A külföldről vásárlók körében legnépszerűbb 3 áruház a Temu, a Shein és az Aliexpress. A Temun 66 százalék vásárolt, ebből mindössze 10 százalék az, amely nem tervezi újra, 56 százalék viszont igen, és 11 százalék azok aránya, akik eddig nem vásároltak itt, de tervezik.
A recesszió ellenére idén sem marad el a karácsony
A PwC kutatásában a válaszadók 74 százaléka tervez ajándékokat beszerezni karácsonyra. 31 százalékuk már szeptemberben és októberben megkezdte a beszerzést, 38 százalék a Black Friday-akciókat használta ki, míg 40 százalék decemberben, az utolsó hetekben intézi az ajándékvásárlást.
A felmérés szerint a gazdasági helyzet is megjelenik a döntésekben: 42 százalék kisebb értékű ajándékokat választ, 27 százalék jobban meggondolja, hol költ, 25 százalék jobban utánajár az áraknak, mint korábban, és 24 százalék számára fontosabbak lettek az akciók és leárazások. Mindössze a magyarok 9 százaléka állítja, hogy a gazdasági helyzet nincs hatással a karácsonyi költésére.
Ajándékválasztáskor a minőség (4,48) és a megajándékozottak igényei (4,46) a legfontosabb szempontok, de az ár-érték arány (4,37) és az ár (4,16) is jelentős szerepet játszanak, különösen a fiataloknál, ahol 70 százalék ezt nagymértékben figyelembe veszi. A fenntarthatósági szempontok kevésbé hangsúlyosak, 3,57-es átlagos értékelést kaptak, és némileg meglepő módon ez a legfiatalabbaknál kapta a legalacsonyabb értéket (5-ből 3,26-ot).
A legnépszerűbb ajándékok között a játékok (45%), ruházati cikkek (42%), könyvek (41%) és szépségápolási termékek (33%) szerepelnek. Minden ötödik vásárló tervez szórakoztató elektronikai eszközt (21%) vagy lakásfelszerelési és barkácsterméket (21%) ajándékozni. A fiataloknál az utalványok és élményajándékok (23%) a nyerők.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.