Gazdaság Mészáros Márton Balázs 2024. november. 16. 10:30

Meglepő, de igaz: már nem Németország Európa legnagyobb elektromosautó-piaca

A kínai e-autókra kivetett importvámok tartós bevezetése előtti utolsó negyedévben az Egyesült Királyságban több tisztán elektromos autót adtak el, mint a legnagyobb uniós gazdaságban.

Tovább zuhantak a tisztán elektromos autók eladásai az eddig a legnagyobb európai piacnak számító Németországban, az idei harmadik negyedévben mindössze 92 ezer járművet adtak el, 45 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban – derül ki a PwC negyedéves ágazati jelentéséből. Az Egyesült Királyságban közel 103 ezer tisztán elektromos autót értékesítettek, az előző év azonos időszakához képest ötödével bővülő brit piac ezzel átvette a vezetést Európában. Nagy-Britanniában a kormány saját klímavállalásai hajtják az e-autó-piacot, 2030-ra az összes eladott autó 80 százalékának nulla kibocsátásúnak kell lennie a kitűzött cél szerint.

A német e-autó eladások akadozása mögött többek között a Kínából behozott járművekre kivetett büntetővámok állnak, ráadásul az EU éppen a negyedik negyedév kezdetén döntött arról, hogy tartósan meghosszabbítja az egyes gyártók esetében akár 35 százalékos, a 10 százalékos importvámon felül fizetendő vámok érvényességét, így jó eséllyel az év egészét nézve is előzi az Egyesült Királyság a német piacot, amelyen az első három negyedévben 6 ezerrel több e-autót adtak el – tavaly 9 hónap után még csaknem 150 ezer volt a különbség Németország javára.

Nem véletlen, hogy Magyarország mellett Németország is egyike volt annak az 5 uniós tagállamnak, amely ellenezte a vámok tartós meghosszabbítását. A döntés előnytelenül érinti azokat az európai gyártókat is, amelyek visszahoznák Európába a Kínában gyártott járműveiket. Így tett eddig a BMW és a Volkswagen is, utóbbi meg is érzi a kereslet visszaesését: a cég nyeresége a harmadik negyedévben 64 százalékkal esett, a csoport legalább három németországi gyárát is bezárná 2025-től.

Elektromos autó töltése-
AFP / Denis Charlet

Ezzel szemben a kínai gyártók éppen most építenének üzemeket az EU-n belül, hogy kikerüljék az importvámokat. Eddig három gyárat jelentettek be, köztük a BYD szegedi üzemét, amely jövőre kezdheti meg a gyártást, míg a Leapmotor lengyelországi és a Chery spanyolországi gyárában már idén legördülhetnek az első járművek a futószalagról. A PwC szerint négy további gyárról folynak az egyeztetések, az MG tervezett európai üzeméért Csehország és Spanyolország mellett Magyarország is versenyben van.

A tanulmány készítői úgy számolnak, hogy méretgazdasági szempontok miatt évente legalább 100 ezer autót kell produkálnia egy kínai cég Európában nyitott üzemének, hogy megérje a vámhatáron belül készíteni a járműveket. A BYD szegedi gyára ennél ambiciózusabb vállalkozás: kezdetben évi 150 ezer jármű lesz a kapacitás, ami idővel 300 ezerre nőhet. Ha mind a hét beruházás megvalósul, az elemzők szerint 2030-ra évente több mint 700 ezer kínai személyautót gyárthatnak az Európai Unión belül – és ebben még nincsenek benne az olyan, kínai tulajdonú európai márkák, mint a Volvo vagy a Lotus. 

Világszinten továbbra is kitartóan nő az elektromos járművek piaca, július elejétől szeptember végéig 23 százalékkal több tisztán elektromos, plug-in és hibrid járművet értékesítettek globálisan, mint egy évvel korábban. A legnagyobb növekedés a plug-in hibridek piacán figyelhető meg 59 százalékkal. Kínában 79 százalékkal nőtt ez a szegmens, miközben a tisztán elektromos járművek eladásai itt 15 százalékkal emelkedtek, a konnektorról nem tölthető hibrideké pedig mindössze 3 százalékkal. Az országban eladott több mint 17 millió kocsinak így 54 százaléka volt elektromos a vizsgált 3 hónapban, és az értékesített járműveknek negyede volt tisztán elektromos.

A BYD autóbemutatója.
Veres Viktor

Nyugat-Európában ezzel szemben a tisztán elektromos és a plug-in hibrid járművek értékesítései is estek, előbbi 14, utóbbi 8 százalékkal. A többi hibrid piacán azonban továbbra is kitart a lendület, 16 százalékkal több ilyen járművet adtak el a harmadik negyedévben idén, mint az előző év azonos időszakában. Mivel utóbbiak teszik ki a piac nagyobb részét, összességében így is nőtt az eladott elektromos járművek aránya, azonban a korábbiaknál alacsonyabb arányban, mindössze 2 százalékkal. A PwC által vizsgált 10 európai országban (Franciaország, Németország, Olaszország, Spanyolország, Egyesült Királyság, Ausztria, Hollandia, Norvégia, Svédország, Svájc) ezzel 46 százalék volt a különböző elektromos autók aránya az értékesített járművek között, igaz, ennek több mint kétharmadát továbbra is a konnektorról nem tölthető hibridek teszik ki.

Az amerikai vásárlók a plug-in hibridekből nem kértek július és szeptember között, mindössze 51 ezret vásároltak, 36 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. A tisztán elektromos és egyéb hibrid járművek eladásai azonban egyaránt nőttek, 11, valamint 28 százalékkal. Az USA-ban egyelőre messze elmarad az e-autók népszerűsége a belső égésű motoros járművekétől, utóbbiak tették ki az összes eladás 82 százalékát a harmadik negyedévben.

Egy Tesla Model Y áll a Tesla berlini gyára előtt
PATRICK PLEUL / dpa Picture-Alliance via AFP

A tisztán elektromos járművek közül mindhárom piacon továbbra is a Tesla Model Y a legnépszerűbb, az EU négy legnagyobb gazdaságában (Németország, Franciaország, Olaszország, Spanyolország) közel 53 ezer darabot adtak el belőle a harmadik negyedévben. A második helyre is Musk márkájának egy kocsija, a Model 3 ért oda 29 ezer eladott járművek. Több európai márkájú autó is előrelépett a toplistán, a harmadik két helyet előrelépve a Peugeot E-208 lett, a második negyedévben épphogy csak top 10-es Skoda Enyaqból már az ötödik legtöbbet eladott autó lett. A listára ezúttal felkerült a Fiat 500e is, annak ellenére, hogy a típus gyártását a Stellantis szeptemberben 4 hétre leállította.

Kínában is a Model Y az első, 338 ezer eladott példányát a BYD legnépszerűbb kocsija, a Seagull csak megközelíteni tudta 297 ezerrel. A Model 3 itt a 7. legnépszerűbb volt, a két Teslán kívül csak kínai gyártók járművei fértek be a top 10-be. Az Egyesült Államokban még nagyobb a Tesla dominanciája, mint az EU-ban, a Model Y 285 ezerrel az első, a Model 3 132 ezerrel a második lett, de a Cybertruckból is fogyott több mint 28 ezer, amivel az ötödik legnépszerűbb elektromos autó lett.

Az elemzők szerint a németországi visszaesés nem vetít előre hasonló fordulatot a világpiacon, sőt, globálisan töretlenül folytatódhat az e-autók értékesítésének bővülése. Idén az év végéig közel 33 millióra nőhet az eladott elektromos járművek száma, ennek közel felét, 45 százalékát Kínában értékesíthetik. Az évtized végére pedig még ehhez képest is több mint kétszeresére nőhet a piac, 2029-ben 67,3 millió eladott e-autót jeleztek előre a tanulmány készítői. A legnagyobb, 182 százalékos növekedés a tisztán elektromos autók piacán várható, 2029-ben 31,6 millió ilyen autót adhatnak el, ebből csaknem minden negyediket Európában.

Óvatosan, de eltökélten fejlesztik az autógyárak az üzemanyagcellás modelleket – már csak olcsóbb üzemanyag kellene

Egyre több észak-amerikai és európai autógyár fejleszt olyan, konnektorból tölthető hibrideket, amelyeket az elektromos üzemmód mellett nem belső égésű motorokkal, hanem hidrogénüzemanyag-cellákkal hajtanak. Annak ellenére jelennek meg ezek az új hibridek, hogy egyelőre drága az üzemanyag.

zöldhasú
Hirdetés
Itthon Martini Noémi 2024. december. 28. 10:00

„Nincs még egy ország, ahol különbséget tesznek menekült és menekült között” – hogyan élnek az állami támogatástól elesett kárpátaljai menekültek?

Augusztus vége óta nem jár állami lakhatási támogatás több ezer kárpátaljai menekültnek. Vannak, akik alkalmi munkából ki tudják termelni a lakbért, másoknak a Máltai Szeretetszolgálat továbbra is finanszírozza a lakhatást, de rengetegen tűnnek el nyomtalanul a rendszerből, és olyanokról is hallani, akik arra kényszerültek, hogy visszatérjenek Kárpátaljára. Az utóbbi négy hónapban több érintett családdal és szállásadóval maradtunk kapcsolatban, hogy megtudjuk, hogyan élnek túl. Három helyszín, három különböző sors.