Hamarosan akár 20 új kínai mozdonyt vehet a MÁV számára a Lázár János vezette közlekedési tárca – tudta meg lapunk.
A HVG értesülése szerint pár hete „előzetes szemrevételezésre” járt Kínában egy magyar küldöttség, amelyben a közlekedési minisztérium, a vasúthatóság és a MÁV részéről is voltak szakemberek, hogy tájékozódjanak a CRRC-mozdonyok beszerzéséről.
A kínai vasúti járműgyártónak, a CRRC Zhuzhou Locomotive Co., Ltd.-nek két tolatómozdonya már rója a magyarországi síneket, miután az osztrák tulajdonban lévő Rail Cargo Hungaria rendelt belőlük. A további beszerzést éppen az gyorsíthatja fel, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium vezetője, Lázár János a napokban írta alá a kínai járművek magyarországi hatósági engedélyeit, miután a mozdonyok minden vizsgán átmentek.
Úgy tudni, a minisztérium 20 tolatómozdony beszerzését tervezi a MÁV számára. Ezek darabja 3-4 milliárd forintba kerül, vagyis legalább 60 milliárd forintnak kellene rendelkezésre állnia ahhoz, hogy a kínaiaknak benyújtsák az igényt.
Alapesetben az ötlettől a fogalomba állításig 3-4 év szokott eltelni, de most különösen nagy a nyomás a minisztériumon, hogy változtasson az áldatlan állapotokon, vagyis csökkentse a vasúti késéseket, és jobb állapotban lévő járművek fussanak a vágányokon. Lázárnak folyamatosan a fejére olvassák, hogy ő és kormánya állította le a Siemens-mozdonyok beszerzését, ám ha most újraindítanák azt, akkor csak a beláthatatlan jövőben lenne belőle jármű Magyarországon.
A kínaiak viszont – nem függetlenül Orbán Viktor és a kínai elnök, Hszi Csin-ping virágzó kapcsolataitól – hajlandóak olyan mozdonyokat átirányítani Magyarországra, amelyek már szinte a gyártósoron vannak. Így a járművek még a 2026-os választások előtt forgalomba állhatnak.
Hírek szerint a 20 villanymozdony állomáshelye Nyíregyháza lenne, részben mert ott van megfelelő műhely, részben pedig a politikai tőke miatt – ez utóbbi egyébként az, ami miatt a következő hónapokban még más fideszes városok is benyújthatják az igényüket a mozdonyok állomásoztatására. A magyar vasútgépészek eredetileg bizalmatlanok voltak a kínai termékkel szemben, de a próbautak alapján egészen jó lett róla a véleményük.
Könnyen lehet ugyanakkor, hogy a CRRC előbb-utóbb akár Magyarországon is gyárthatja a mozdonyait, hiszen májusban írt alá megállapodást a magyar Acemil Zrt.-vel. Eszerint elsőként négy közös központot hoznak létre Magyarországon, ahol járműgyártásról, karbantartásról, oktatásról és kutatás-fejlesztésről is szó lehet, nemcsak mozdonyok, hanem tehervagonok esetében is. A brit Railway Gazette szeptemberben azt írta, hogy a vasúti járművek közös magyarországi gyártása már jövőre beindulhat.
A májusi megállapodásnál ott voltak a minisztérium és az állami vasúttársaság képviselői is, ahogy az Acemil is szinte állandó tagja a magyar üzleti delegációknak Kínában. A cég akkor került elő a nyilvánosságban, amikor a Direkt36 oknyomozó újságírói kínai vegyi anyagok soroksári elosztóközpontjának terveiről írtak, és abban az üzletben az egyik befektető az Acemil lett volna.
Bár a terveket cáfolták, az tény, hogy az Acemil székhelye éppen Rogán Antal miniszter ügyvéd barátjának az irodájával van egy címen, miközben a vállalat tulajdonosait egy magántőkealap, a Tibidabo fedi el. A Válasz Online kutatása alapján pedig a soroksári terület a kormányfő vejéhez, Tiborcz Istvánhoz köthető Főnix Magántőkelap érdekeltsége. Vagyis minden készen áll egy komoly kínai-magyar üzlethez.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.