Elszálltak Rogán minisztériumának kommunikációs költségei, 2023-ban ötször emelték a propaganda apanázsát a költségvetési zárszámadás szerint. Sok volt a tudatnivaló, de teljes minisztérium is túllépte a megadott deficitet.
A Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda a tervezettnél közel kétszer többet költött kormányzati kommunikációval és konzultációval kapcsolatos feladatokra – írja az Mfor a parlamenti szavazás előtt álló költségvetési zárszámadásra hivatkozva.
A 2023-as költségvetés 39,5 milliárd forintot szánt erre a célra, ám egy év alatt 57,6 milliárd forintra kúszott fel az erre költött pénz. Az Mfor szerint különbözetet öt átcsoportosítás tette lehetővé:
- Márciusban a központi tartalékból 452,3 millió forintot csoportosítottak át,
- szeptemberben főleg a Honvédelmi Minisztérium és a Belügyminisztérium terhére 600 millió forint vándorolt át Rogánhoz,
- novemberben a 2021-es évből megtakarított összegből esett le négymilliárd,
- decemberben további két és fél milliárd,
- az év végére karácsonyi meglepetésnek pedig végül masszív 100 milliót csoportosítottak át a kabinetirodához.
A kiadások megnövekedésére a hivatalos indoklás többek között említi a nemzeti konzultációt, a Magyarország 365 nevezetű fotópályázat költségeit, illetve a JóKor című, az idősek számára készített „hiteles tájékoztató kiadvány” körüli kiadásokat is. A legnagyobb tételek azonban „a miniszterelnökhöz és a Kormányhoz kapcsolódó egységes lakossági kommunikációs feladatok fedezetét biztosították”.
„A tájékoztató tevékenységek során ezért kiemelten fontosnak tartotta a széles körű eszközhasználatot (például televízió, rádió, print, közterületi hirdetések, internetes reklám, közösségi médiahirdetések), az optimális ár-érték arány biztosítása mellett” – írja az indoklás.
A propaganda túlköltése persze nem egyedi eset, az ezt megelőző 2022-es évben a tervezetthez képest duplája helyett háromszorosára nőttek a kiadások, noha ekkor még csupán 18 milliárdról ment 45,8 milliárd forintra.
Az Mfor azt is megjegyzi, hogy kormányzati kommunikációt a propagandaminisztérium zömmel Balásy Gyula cégeinek szervezi ki. Az érintett New Land Media Kft.-ből, a Lounge Design Kft.-ből és a Lounge Event Kft.-ből a tulajdonos összesen 21,6 milliárd, további kisebb cégeiből pedig újabb 1 milliárd forint osztalékot vett fel a 2023-as nyereségei után.
Rogán minisztériumában nem csupán a propaganda-részleg úszott el anyagilag, a teljes tárca a tervezett 493 milliárd forintnyi deficit helyett 621 milliárdot hozott össze.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.