Gazdaság hvg.hu 2024. április. 04. 08:20

Újra felfüggeszthetnek Magyarországnak ígért EU-pénzeket

Azt vizsgálja az Európai Bizottság, hogy a magyar állami építési beruházásokról szóló törvény nem sérti-e az EU-jogot. Április végéig várnak válaszokat a kormánytól.

Részlegesen vagy akár teljesen is befagyaszthatják több EU-s programnál a Magyarországnak ígért pénzek folyósítását – tudta meg a Portfolio. A portál uniós forrásokra hivatkozva arról írt, hogy azoknál az operatív programoknál, amelyekre az Európai Bizottság szerint az építési törvény kiterjed, előfordulhat, hogy nem fogadhat be, és nem fizethet ki számlákat a testület.

A bizottság Regionális és Várospolitikai Főigazgatósága az állami építési beruházásokról szóló, tavaly november óta hatályos törvényt tartja problémásnak. A kormány ugyanis ezzel átláthatatlan módon adhat mentességet egyes projekteknek a szigorúbb szabályok alól, ha ahhoz kiemelt nemzeti vagy beruházásösztönzési érdek fűződik – az Európai Bizottság szerint nem egyértelmű, hogy ez konkrétan mit is jelentene.

De az ingatlantulajdonosi jogkörök átírását is indokolatlannak érzik Brüsszelben. Az érintett beruházásokhoz szükséges állami vagy önkormányzati ingatlanokat és vagyonelemeket ugyanis át kell adni a minisztériumnak, amely viszont így egyszerre lehet konzorciumi tag egy projektben, részvevője az építés előkészítésének és tagja a felügyeletéért felelős bizottságnak.

Az Európai Bizottság levelet küldött a magyar kormánynak, a részletes válaszadásra április végéig adott határidőt. Attól függően, hogy a testület hogyan értelmezi, mi minden tartozik a törvény hatálya alá, 2-6,5 milliárd euró értékű állami beruházást érinthetnek a korlátozó intézkedések.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóosztálya annyit közölt a Portfolióval, hogy hivatalos tájékoztatást még nem kaptak ebben az ügyben.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Lengyel Tibor 2024. december. 04. 11:45

Felszállóban a kínai hátterű új magyar légitársaság – a Légi Selyemút hátterében ott egy Tiborcz-érdekeltség is

Kína kerülőúton, egy kis „magyar” cégen keresztül törne be az európai légi piacra. A személyszállítási tervekből évek múlva lehet valami, a kínai hátterű Hungary Airlines addig is bőven profitálhat az áruszállításból. Jól járhat egy Tiborcz-féle logisztikai cég és az állami lélegeztetőgép-biznisz egyik nyertese is. A személyszállításnál majd az újabb terminállal bővített, már visszaállamosított Budapest Airport lehet a kínai elosztóbázis.