Még bárki beleszólhat: társadalmi egyeztetésre bocsátották a 2023/24-es vasúti menetrend terveit.
Nem omlik össze az ütemes menetrend, nem lesz lassabb a közlekedés és nem omlik össze a vasúti rendszer Kelet-Magyarországon – ez a legfontosabb mindabból, amit a MÁV-Start most kiadott 2024-es menetrendi terveiben láthatunk. Alapesetben persze nem kellene, hogy hír legyen az, hogy nem lesznek lassabbak a vonatok, most viszont ez mégis fontos: még a tavasszal terjedt egy olyan térkép, ami arra engedett következtetni, hogy a MÁV-nál attól félnek, 3-13 perccel lassabbak lehetnek a keleti fővonalak, és sok mellékvonal is problémás lehet.
Most kiderült, hogy a menetrend tervezésekor nem így számol a vasúttársaság. Az már más kérdés, hogy az alapprobléma nem oldódott meg, a kevés pénz miatt továbbra sincs túl sok lehetőség a felújításokra és karbantartásra. A MÁV és a GYSEV mostani tervezete még nem a végleges menetrend. Ehhez a tervezet linkjén várnak véleményeket mindenkitől július 21-ig, azokat is figyelembe veszik majd, amikor elkészítik a következő menetrendet. Az új menetrendet hagyományosan decemberben vezetik be, idén december 10-e lesz az átállás napja.
A fővonalakon a következő változások lehetnek:
Hegyeshalom és Rajka között egy új menetrendi struktúrát terveznek, erről azt írták, hogy „a vizsgálata zajlik”. A cél az, hogy ütemes, a mostaninál sűrűbb menetrend álljon össze, amellyel Pozsonyt jobban meg lehet közelíteni.
Bécsbe is egy kicsit gyorsabb lehet átjutni, legalábbis oda-vissza naponta három Railjettel, ennek viszont az az ára, hogy ezek a vonatok Hegyeshalomnál nem állnak meg. Budapestről indulva a 6:40-es, a 9:40-es, illetve a 17:40-es vonat, Bécs felől pedig a Magyarországra 8:28-kor, a 12:28-kor, illetve a 22:28-kor belépő vonat nem áll meg ott.
Debrecenből Nyíregyházára az utolsó személyvonat 22:56 helyett 22:38-kor indul majd. Ez abból a szempontból tűnhet jónak, hogy így belepasszol az ütemes menetrendbe, csakhogy mivel a Hortobágy EC három perccel korábban érkezik be, mostantól ha az késik, akkor vagy késve indul el a személyvonat, vagy nem marad mire átszállni a két megyeszékhely közötti állomásokra utazóknak.
Három olyan vonat, amely eddig keleten átment a határ túloldalára, decembertől az utolsó pár kilométerét nem teszi majd meg:
- A Hortobágy Eurocity, amely Bécsből Budapesten és Debrecenen át Záhony után a magyar-ukrán határ túloldalára, Csap állomásig közlekedik, decembertől csak Záhonyig menne el, Ukrajnába már nem viszik át.
- Debrecenből Nagyváradra most minden reggel elmegy egy vonat, esténként pedig jön visszafele. A menetrendváltástól kezdve ez a vonat Romániába már nem menne át, csak Nyírábrány és Debrecen között járna.
- Tiborszállás és a romániai Nagykároly között pedig a minimális utasforgalomra hivatkozva nem küldik át a vonatokat a román oldalra, csak Mátészalkáig járnak majd.
Két megálló kikerül a forgalomból
A Pusztaszabolcs-Dunaújváros vonalról Dunaújváros külső megállóhelyet kiveszik. Ezen az állomáson most napi 13 vonat áll még meg, a következő menetrendváltástól viszont kimarad az állomás a menetrendből.
Vác és Aszód között pedig Vácrátót állomást veszik ki a forgalomból, ott már nem állnának meg a vonatok.
Átalakítások a mellékvonalakon
A legnagyobb mellékvonali változások Északkelet-Magyarországon lesznek.
Debrecenből Fehérgyarmatra nem járnak majd közvetlen személyvonatok. Aki így szeretne utazni, az a megyeszékhelyről Mátészalkára tud majd ugyanazzal a vonattal elmenni, amivel eddig járt, ott pedig át kell majd szállnia. Ugyanezen a vonalon két hajnali vonat jóval később indul majd: Debrecenből az első járat 4:51 helyett 5:11-kor, Mátészalkáról pedig 4:47 helyett 5:37-kor.
Senki sem számított a spanyol tiniözönre - kis híján három órát vesztegelt Kelenföldön egy Intercity
Spanyol fiatalok lepték el csütörtök reggel a Budapestről Ljubljanába induló InterCity-t a Kelenföldi pályaudvaron. A tömegjelenetek miatt többen rosszul lettek, egy állapotos és egy idős nőt is ki kellett menteni a zsúfolt kocsikból. A vonat reggel kilenc helyett délben indult el, az utasok tapssal üdvözölték a fejleményt.
Vásárosnamény és Mátészalka között ütemes menetrendet vezetnek be, kétóránként járnak majd a vonatok, és új Vásárosnamény-Mátészalka-Fehérgyarmat vonatokat is terveznek. Emiatt pár perces módosítások lesznek Mátészalka és Záhony között is, hogy maradjon idő átszállni. Aki viszont ugyanezen a vonalon Vásárosnaményból a másik irányba, Záhony fele utazna, annak marad a mostani, nem ütemes menetrend.
Megszűnik az a sebesvonat, amely most Zajtáról vasárnap délutánonként indul el Debrecenen át és Budapestre. Helyette egy személyvonatot elindítanak Debrecenbe, onnan át kell szállnia, aki Budapestre utazna.
Megszüntetik a Tiborszállásról Mátészalkára 17:23-kor induló vonatot is.
Ami a többi vonalat illeti:
Kál-Kápolna és Kisújszállás között most 2-3 óránként járnak vonatok, ez után ez egységesen 3 órás ütemes követési időre változik.
A már emlegetett Pusztaszabolcs-Dunaújváros vonalon Kulcs megállóhely lesz az, amely nyer, ott az összes személyszállító vonat megáll (most még több is kihagyja ezt a megállót). Adonyban és Rácalmáson pedig kétóránként állnak meg a vonatok.
Az Aszódról Vácra tartó vonatok az eddiginél 7 perccel később indulnának, a Vácról Aszódra tartók pedig 14 perccel később. Ez azért lehet necces, mert aki erről a vonalról Aszódon át menne Budapestre, annak 3 perce maradna az átszállásra, visszafele pedig 4.
A GYSEV azt vizsgálja, hogy Sopronból Szombathelyre az utolsó vonat 22:45 helyett 22:26-kor induljon el. Ezért a visszalépésért cserébe Szombathelyről Sopronba 22:37 helyett este 11-kor indulna el az utolsó vonat. Ez pedig azért is fontos, mert így Budapestről Szombathelyre 22:49-kor érkező, valamint a Pécsről a vasi megyeszékhelyre 22:52-kor befutó vonat utasai még át tudnának szállni.
Szombathely és Nagykanizsa között a Nagykanizsa előtti nagyjából 40 kilométer öt állomása közül négyen – Gelse, Pötréte, Zalaszentmihály-Pacsa és Búcsúszentlászló – nem minden vonat áll meg, de most átvariálnák, hogy melyikek igen, és melyikek nem: a 6:29-kor, 10:19-kor és 14:19-kor indulók helyett a 8:19-es, 12:19-es és 16:19-es vonat állna meg ezeken a helyeken.
A Budapest-Belgrád vasút építése miatt pedig a vonal teljes magyarországi szakaszán, a főváros és Kelebia között továbbra sem fognak járni a vonatok, a terv szerint 2024-ben az egész évben pótlóbuszok járnak majd.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.