Gazdaság hvg.hu 2023. március. 24. 21:57

A nyugati márkák eltűnése után a kínai járgányoké a főszerep az orosz autópiacon

Ennek mondjuk az oroszok kevésbé örülnek, mert a kínai gyártmányok gyenge minőséget képviselnek, de cserébe jó drágák.

Háború Ukrajnában
Friss cikkek a témában

Ahogy a nyugati autógyártók kivonulása szűkíti az orosz fogyasztók választási lehetőségeit, a kínai autógyártók igyekeznek kitölteni a rést, és arra kényszerítik az oroszokat, hogy leküzdjék a kínai márkákkal szembeni vonakodásukat, és megemésszék a magasabb árakat – írja a Reuters.

Az Autostat elemző ügynökség és a PPK tanácsadó cég adatai szerint a kínai márkák, mint például a Haval, a Chery és a Geely ma már az oroszországi új autóeladások közel 40 százalékát hozzák, szemben a 2022. január-februári kevesebb mint 10 százalékkal. Ez az ugrás természetesen csak az olyan világszerte ismert márkák távozását követően jöhetett létre, mint a Renault, a Nissan, vagy a Mercedes.

A váltás azonban nem jár gyermekbetegségek nélkül. A Reuters több orosz autóvásárlóval – magánszemélyekkel és kereskedőkkel – is beszélt, akik egyes kínai autók minőségét gyengébbnek ítélték, mint a nyugati márkákat és iparági szakértők szerint a kínai gyártóknak még akkor is van mit javítaniuk a hírnevükön, amikor a piaci részesedésük szárnyal. A 28 éves Sztyepan, aki egyre gyakrabban vezet kínai autókat, azok közé tartozik, akiket meg kell győzni. „Sikerült vennem egy Skodát 2022-ben. Ha az őszinte véleményemre kíváncsiak, a különbség (a kínai autókhoz képest) óriási” – mondta a Reutersnek a moszkvai Favorit Motors márkakereskedésben.

A 74 éves Alekszandr új kínai autója vásárlásakor olyan autót keresett, amely svéd technológiát tartalmaz. „Hiszem, hogy idővel javulni fog a megbízhatóság” – mondta. „Tudom például, hogy a (Geely) Tugellában Volvo motor van. Számomra ez adta el ezt az autót.”

Dmitrij Medvegyev volt orosz elnök pénteken egy decemberi kínai látogatás után azt mondta, hogy a kínai gyártókkal való együttműködés jó, a fogyasztók megítélése pedig elavult. „Régebben nevettünk néhány formatervükön, de elmentem egy körre egy helyi autóval, és megnéztem másokat” – mondta. „Megmondom őszintén: az autó, amit vezettem, biztosan nem volt rosszabb, mint egy Mercedes”.

„Egész életünkben az európai, japán, amerikai márkákra koncentráltunk, és nem vettük különösebben figyelembe a kínai piacot, amely... hihetetlen ütemben fejlődik” – mondta Vlagyimir Sesztak, a vlagyivosztoki Altair-Auto vezérigazgatója, akinek kereskedése a Mercedes-Benz és a Geely márkákra specializálódott. Bár a külföldi cégek többsége már kivonult Oroszországból, vagy éppen távozóban van, a fennmaradó készletek és a párhuzamos import azt jelenti, hogy néhány cég autóit egyelőre továbbra is árulják.

A hazai gyártó Avtovaz Lada márkája a legnépszerűbb Oroszországban. A Renault – az Avtovazban korábban birtokolt tulajdonrésze révén – rendelkezett a legnagyobb piaci részesedéssel a külföldi gyártók közül, mielőtt Oroszország megkezdte az általa „különleges katonai műveletnek” nevezett ukrajnai háborúját.

Bár a kínai autók egyre inkább kitöltik a hiányt, a hírnév hiánya továbbra is probléma – mondta Szergej Aszlanjan autóipari szakértő. „Igen, itt már szinte nincs is versenytársuk” – mondta. „De ez nem jelenti azt, hogy az emberek gyorsan megváltoztatják a véleményüket”. A növekvő együttműködés jele, hogy a kínai Haval már helyben gyárt autókat, míg Moszkvában a szovjet korszakból újjáélesztett Moszkvics (képünkön) a kínai JAC motoralkatrészeit, formatervét és mérnöki munkáit használja.

A fogyasztók másik gondja azonban az ár. Még Medvegyev is azt mondta, hogy a Moszkvics ára egy kicsit magasnak tűnik. A 3-as modell körülbelül 2 millió rubelbe (kb. 9,24 millió forint) kerül. A Lada Granta, Oroszország legelterjedtebb autójának ára 680 000 rubel (kb. 3,14 millió forint) körül kezdődik.

zöldhasú
Hirdetés
Itthon Bábel Vilmos 2025. január. 07. 14:32

„Azt mondta, el kellene mennem Indiába” – Orbán ájurvédikus gyógyító ismerőse Keralába közvetít ki magyar betegeket

Orbán Viktor egy indiai származású, Magyarországon élő ájurvédikus gyógyító oldalán tűnt fel az indiai Kerala államban, akiről azt mondja, ismeri, de azt már nem árulja el, honnan. Orbán azt is mondta: nem egészségügyi kezelés miatt utazott ki. Nem messze onnan, ahol a miniszterelnök nyaral, van egy ájurvédikus klinika, ahova az indiai ismerőse Magyarországról közvetít betegeket kezelésre. Felhívtuk a klinikát, és beszéltünk valakivel, akit a gyógyító oda közvetített volna kezelésre.