Gazdaság hvg.hu 2023. március. 06. 10:05

Nagyon visszaesett a forgalom a boltokban, de így is jóval többet költöttünk

Egyszerre mind a három nagy üzletcsoport – az élelmiszerboltok, a nem ételt áruló üzletek és a benzinkutak –, sőt, az online kereskedelem forgalma is csökkent idén januárban. A Covid-válság alatt is csak két hónap volt, amikor ennél nagyobb visszaesést mért a KSH a bolti forgalomban.

4,5 százalékkal esett vissza a magyar kiskereskedelmi forgalom januárban az egy évvel korábbihoz képest – számolt a Központi Statisztikai Hivatal. Az elmúlt évek válságos időszakaiban mindössze két alkalom volt, amikor ennél nagyobb visszaesést mértek: 2020 áprilisa, a járvány alatti első lezárások alatt, illetve 2021 februárja, de akkor csak azért, mert az összehasonlítási alap a 2020 eleji pánikvásárlás időszaka volt.

Mindez a vásárolt áruk mennyiségét jelzi, nem az értéket. Az infláció akkora, hogy ha az értéket nézzük, az jön ki: 22 százalékkal több pénzt hagytak az emberek a boltokban – ennyiért lehetett sokkal kevesebbet vásárolni, mint tavaly januárban.

A visszaesés egyik fő oka az, hogy a benzinkutak forgalma 9,7 százalékkal csökkent. Ebben nagy meglepetés nincs, tavaly az egész évben extrémen sokat vásároltak ott, amíg december elején szabadjára nem engedte a kormány a benzinárat, a 600 forint fölötti üzemanyag már nem annyira vonzó.

Az élelmiszerboltokban 4,8 százalékkal esett vissza a forgalom. Ezen belül az „élelmiszer jellegű vegyes üzlet” elnevezésű kategóriában – ide tartozik minden olyan bolt, ahol más termékek mellett ételt is lehet kapni, összességében a teljes forgalom háromnegyedét ezek adják – 6,7 százalékkal kevesebbet vásároltak, mint egy évvel ezelőtt.

A nem ételt áruló boltokban 1,5 százalékkal csökkent a forgalom. A ruhaboltokban mértek látványosabb, 13 százalékos növekedést, könyvből és számítástechnikai cikkekből 5,6 százalékkal többet vettek. A használt cikkek forgalma nem változott, gyógyszerekből viszont 2,9, bútorokból és műszaki cikkekből 6,9 százalékkal kevesebb fogyott.

A csomagküldő és online kereskedelem forgalma 7,6 százalékkal csökkent.

zöldhasú
Hirdetés