Gazdaság MTI 2023. február. 05. 09:06

A magyarok nem az alkoholon spórolnak, egyre többen veszik a prémium söröket

Bár a sörgyártók tavaly keményen küzdöttek az elszálló energia- és alapanyagárakkal, és az ebből eredő termelési nehézségekkel, mégis sikerült nagyobb visszaesés nélkül zárniuk az évet.

Nőtt tavaly a magyarországi söripari cégek értékesítése az előző évhez képest, de továbbra is elmaradt a 2019. évitől: a hazai termelés 2022-ben a 2021-es szint közelében alakult. Az előző évekhez hasonlóan a termékek között tovább emelkedett a prémium- és szuperprémium kategóriájú, illetve az alkoholmentes sörök aránya – mondta Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetsége igazgatója.

A Magyarországon jelen lévő öt legjelentősebb sörgyártó – a Borsodi Sörgyár Kft., a Carlsberg Hungary Kft., a Dreher Sörgyárak Zrt., a Heineken Hungária Zrt., és az adatelemzésben részt vevő legnagyobb kisüzemi sörfőzde, a Pécsi Sörfőzde Zrt. – együttese tavaly 6,463 millió hektoliter sört adott el, ez 1,3 százalékkal több a 2021. évinél, de 3,4 százalékkal alacsonyabb a 2019. évi 6,682 millió hektoliternél.

Kántor Sándor hozzátette,

bár a sörgyártók tavaly keményen küzdöttek az elszálló energia- és alapanyagárakkal, és az ebből eredő termelési nehézségekkel, mégis sikerült nagyobb visszaesés nélkül zárniuk az évet.

A hazai termelés tavaly 5,567 millió hektoliter volt, gyakorlatilag megegyezett a 2021. évivel, de 5,9 százalékkal elmaradt a 2019. évi 5,915 millió hektolitertől.

Az öt legnagyobb magyar gyártó a magyar költségvetés bevételeihez a prémium szegmens bővülése, a jövedéki adó emelése és a NETA kiterjesztése nyomán a forgalmat jóval meghaladó mértékben járult hozzá: az előző évihez képest 9,3 százalékkal 85,7 milliárd forintra emelkedett a befizetett összeg mértéke – mondta a Sörszövetség igazgatója. A cégek mindemellett az általuk közvetlenül foglalkoztatottak létszámát is megőrizték, 2022-ben 1617 főt foglalkoztattak közvetlenül és további közel 20 ezer munkahely megtartásához járultak hozzá a magyar mezőgazdaság, vendéglátás és kereskedelem területén.

Kántor Sándor kitért arra, hogy a HORECA szektor (szállodák, éttermek, kávéházak) teljesítménye továbbra is a várakozások alatt maradt, amit jól mutatnak a szektorra jellemző újratölthető kiszerelések alacsony forgalmi adatai:

a hordós sör tavalyi 424 ezer hektoliteres értékesítése ugyan egyharmaddal magasabb az előző évinél, de még mindig egynegyedével marad el a 2019. évi forgalomtól.

A vendéglátásra jellemző újratölthető üveges sör 2022-ben eladott 920 ezer hektoliteres mennyisége csupán a pandémia előtti év 70 százalékát tette ki.

„Jópofa sör, gyereknek is adnám" - Megkóstoltuk a legfurcsább karácsonyi söröket

Rókagomba, vörösáfonya, csili, citromhéj, kardamom és sulyom - ez csak néhány a hazai kézműves sörfőzdék összetevői közül, és mivel imádjuk a kísérletezést, idén is megnéztük, mire érdemes rámenni a karácsonyi kínálatból.

Az egyes terméktípusokról szólva a Sörszövetség igazgatója elmondta: a teljes forgalom több mint felét (56 százalékát) adó középkategória eladása 2022-ben stagnált, 3,34 millió hektoliter volt, 8 százalékkal maradt el a 2019. évi 3,637 millió hektolitertől. A gazdaságos termékek forgalma az öt legnagyobb magyar gyártó eladásaiban tovább esett, immár csak 8,4 százalékot tett ki, alig haladta meg a félmillió hektolitert.

Ezzel szemben, a prémium és szuperprémium sörök együttes forgalma immár hatodik éve töretlenül nő, 2022-ben elérte a teljes értékesítés közel 30 százalékát, 1,766 millió hektolitert.

Folytatódott az ízesített és ízesítetlen alkoholmentes sörök forgalmának növekedése is, aminek eredményeként arányuk a teljes értékesítésen belül tavaly már meghaladta a 6 százalékot, míg a csökkentett alkoholtartalmú (2 százalék körüli) ízesített sörtermékek iránti kereslet marginalizálódott, 0,5 százalék alá csökkent.

Kántor Sándor szerint e folyamatokat tükrözik az egyes kiskereskedelmi kiszerelések forgalmának változásai: az egyutas üvegek forgalma 10 százalékkal nőtt, de még mindig csak 3,8 százalék a teljes forgalomban 235 ezer hektoliterrel, az aludobozos sör forgalma 1 százalékkal nőtt, 4,243 millió hektoliterre, míg a PET palackba töltött sörök értékesítése 16 százalékkal csökkent, 300 ezer hektoliter alá. Az aludobozos sörök részesedése a teljes forgalomban 69 százalék volt.

zöldhasú
Hirdetés
Kult HVG 2024. november. 26. 20:00

"Amit mi csinálunk, az hosszútávfutás" – színfalak mögött az Ivan & The Parazollal

Néhány napon belül több helyen és több helyzetben is találkoztunk a jövőre hatodik nagylemezét megjelentető Ivan & The Parazollal, hogy megtudjuk, mitől különleges a zenekar új nagylemeze, hogyan áll most a 14 éves zenekar, mi történt velük az elmúlt években, és miért gondolják azt, hogy eljött az együttes aranykora. A HVG kisfilmje.