Miközben évtizedes rekordokat döntöget az infláció, még a rezsiemelés réme is bizonytalanságba taszítja a magyar háztartásokat. Sokakban felmerülhet a kérdés, vajon mi lesz, ha nem tudják fizetni a rezsiszámlákat? Lépésről lépésre bemutatja a folyamatot és a kockázatokat, illetve egy kevéssé ismert fogódzkodót, amellyel 20 százalékkal is csökkenthetjük a rezsiszámláinkat.
Az MVM tájékoztatása szerint a magyarországi lakossági felhasználók az átlagfogyasztás mértékéig továbbra is rezsicsökkentett áron vásárolhatnak villamos energiát éves szinten 2523 kWh mennyiségig, illetve földgázt éves szinten 63.645 MJ, azaz legalább 1729 m3-es mennyiségig. Az MVM hangsúlyozza, hogy az elmúlt időszakban kiállított számlák alapján a lakossági ügyfelek mintegy 80 százalékának a fogyasztása nem haladja meg a kedvezményes mennyiséget.
Mire számíthat, ha nem tudja fizetni a rezsiszámláit?
A gáz- és villamosenergia szolgáltatás kikapcsolására hasonló szabályok érvényesek. A következő feltételek együttes fennállása esetén kapcsolják le a fogyasztót a rendszerről:
- a felhasználó 60 napon túl nem tett eleget fizetési kötelezettségének.
- nem vezetett eredményre a fogyasztó részéről kezdeményezett egyeztetés a fizetési haladékról vagy a részletfizetési lehetőségről.
- a szolgáltató a tartozásról és a kikapcsolás lehetőségéről legalább kétszer írásban értesítette a fogyasztót
- a szolgáltató felhívta a fogyasztó figyelmét a szociálisan rászoruló fogyasztókat megillető kedvezményekre, valamint villamosenergia- és földgázszolgáltatás esetében az előrefizetős mérő felszerelésének lehetőségére.
Akár gáz, akár villanyszámláról van szó, fontos betartani a csekken szereplő határidőt, és már a lejárta előtt jelezni a szolgáltató felé a fizetési nehézségeket.
Az MVM figyelmeztet, hogy szerződésszegésnek minősül, ha a fogyasztó fennálló fizetési kötelezettségének nem, vagy nem határidőben tesz eleget.
A nemfizetéstől a gáz- és áramszolgáltatás kikapcsolásáig
Az MVM-nél késedelemnek számít, ha a fogyasztó a számlán feltüntetett időpontig nem fizeti be annak összegét. Ettől a naptól a szolgáltató már késedelmi kamatot számít fel, amelynek mértéke a késedelemmel érintett naptári félév első napján érvényes jegybanki alapkamat, ami jelenleg 7,75 százalék. Késedelmes fizetés esetén a szolgáltató felszólítást küld, melynek díja papíralapú levél esetén 281, elektronikus levél esetén 60 forint. Ha a fogyasztó továbbra sem fizet, a szolgáltató tértivevényes felszólító levelet küld arról, hogy ki fogják kapcsolni a szolgáltatást az otthonában. Ennek az értesítésnek papíralapú levél esetén 983, elektronikus esetén 60 forint a díja. Ebben a levélben az ügyfelet értesítik a hátralék összegéről, illetve új fizetési határidőt szabnak. Ha a határidőt követő 63 napon belül sem sikerül kiegyenlíteni a számlát, akkor a szolgáltató értesítheti a területileg illetékes elosztó társaságot az ügyfél kikapcsolásáról.
A kikapcsolás miatt szakember fog kiérkezni, azonban neki nem lehet kifizetni a tartozást és nem is érdemes vele egyezkedni vagy hátráltatni a munkáját, hiszen csak végrehajtja az intézkedést, azaz kikapcsolja a szolgáltatást. Fontos megjegyezni, hogy a szolgáltató megszünteti az adott helyszínhez kötődő szerződést, ha az ügyfél 30 napig nem kéri a visszakapcsolást. A visszakapcsoláshoz ki kell egyenlíteni a tartozást, plusz egy 30 913 forintos díjat is be kell fizetni az áramszolgáltatás esetén, illetve a gázszolgáltatás visszaállítása egyedi díjszabás alapján, de hasonló összeget emészt fel.
Amennyiben a fogyasztó rendezi valamennyi lejárt tartozását, valamint a – szerződésszegés miatti – ki- és visszakapcsolás díját, a szolgáltató a tudomásra jutás időpontját követően a felhasználó kérésére 24 órán belül kezdeményezi a visszakapcsolást az elosztónál (amely a visszakapcsolást elvégzi).
Télen jellemző a moratórium |
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján nem kell attól félni, hogy a felhalmozódott tartozások miatt a tél közepén áram és gáz nélkül maradnánk. A szolgáltatók ugyanis decemberre és januárra rendszerint önkéntes kikapcsolási moratóriumot hirdetnek. Ha nem szakítanak az elmúlt évek gyakorlatával, akkor 2022 decemberében is életbe lép majd a kikapcsolási moratórium. |
Vannak könnyítések
Az MVM-nél az ügyfél évente egy alkalommal, a számlán feltüntetett fizetési határidőn belül kezdeményezhet részletfizetést, illetve fizetési halasztást is kérhet. A társaság a részletfizetési kérelem elfogadása után a felhasználó által javasolt fizetési ütemezéstől eltérhet, a fizetési kedvezmény megadását feltételhez kötheti. Különösen az esetlegesen fennálló lejárt tartozás bizonyos részének egyösszegű, azonnali megfizetését, illetve kamatfizetési kötelezettséget írhat elő. A védendő fogyasztók további könnyítésekben részesülnek, ilyenek például a havi (időközi) mérőleolvasás, készpénzes számlakiegyenlítés a felhasználási helyen, általánostól eltérő mérőhelykialakítás, kikapcsolás alóli mentesség egészségügyi okok miatt, vagy egyedi segítség a számla értelmezésében.
A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) 2021-ben 36 389 védendő fogyasztót tartott számon, azonban az erre a státuszra jogosultak köre sokkal szélesebb lehet, ugyanis sokan nem élnek a lehetőséggel és nem regisztrálnak a szolgáltatónál.
Szociálisan védendő fogyasztó lehet, aki (vagy akinek a háztartásában élő személy):
- időskorúak járadékában részesül,
- aktív korúak ellátására jogosult,
- lakásfenntartási támogatásban részesül,
- ápolási díjban részesül,
- rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül,
- otthonteremtési támogatásban részesült (a támogatás megállapításától számított 3 éven keresztül),
- nevelőszülő, hivatásos nevelőszülő, aki saját háztartásában neveli a gondozásába helyezett átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermeket,
- a Nemzeti Eszközkezelő Zrt.-vel bérleti jogviszonyban álló természetes személy.
A MEKH szerint a számlabefizetés elmulasztásának legnagyobb kockázata, hogy a nemfizető fogyasztó kikapcsolható az ellátásból, még a védendő fogyasztó is, kivéve, akinek a villamosenergia kikapcsolása életét vagy egészségét közvetlenül veszélyezteti. Kockázatként merülhet fel az, hogy tartós kikapcsolás után a visszakapcsolás akár szabványosítási kötelezettséget is magával vonhat, ami jelentős költséget is jelenthet a fogyasztónak. A társaság ugyanakkor megjegyzi, hogy fizetési nehézségekre hivatkozva lehetősége van azon fogyasztóknak is részletfizetést, vagy fizetési haladékot kérni, akik nincsenek védendő fogyasztóként nyilvántartásba véve.
A fentiekből kitűnik, hogy bár a jövedelmi helyzettel egyértelmű összefüggésben van a státuszra való jogosultság, arra vonatkozóan konkrét összeget nem lehet meghatározni. A védendő státuszt a fogyasztónak kell kérelmeznie és a jogszabályokban meghatározott módon igazolnia. A védendő fogyasztói státusz csak egy felhasználási helyre szólhat, amelyet az igazoláson is fel kell tüntetni – ezt a szerződő fél a saját vagy a vele egy háztartásban élő családtagja helyzetére tekintettel kérheti. A jogosultság költözés esetén az új felhasználási helyre átvihető.
A fizetési nehézségek elkerülésére az egyik legjobb módszer a – tudatos felhasználás mellett -, hogy a számlázási módok közül az egyenletes számlázást választja a fogyasztó. Ilyenkor a szolgáltató az éves fogyasztást az év során egyenletesen elosztva számlázza a fogyasztónak, így minden hónapban előre kalkulálható, ismert összeggel fog érkezni a számla. Azoknak a fogyasztóknak, akik kényelmes, egyszerű fizetést választanának, a legkézenfekvőbb a csoportos beszedés választása. Ez esetben ugyanis egészen biztos, hogy mindig határidőben megfizetésre kerül a közműszámla. Ugyancsak megelőzhető a kikapcsolás részletfizetési kérelemmel, illetve fizetési halasztási kérelemmel.
Így spórolhat a védendő fogyasztó akár 150 000 forintot a gáz- és áramszámlán
A Grantis független pénzügyi tanácsadó rámutat, hogy az egészség- és önsegélyező pénztár tagjai az egészségpénztári befizetések egyenlegét a minimálbér 15 százalékáig, azaz havi 30 ezer forint értékben rezsiköltségeik csökkentésére is felhasználhatják, amennyiben védendő fogyasztónak minősülnek.
Fontos kitétel, hogy a rezsire fordítandó egyenlegnek 180 napja a számlán kell lennie és csak a csatorna-, villany- és gázszámla fedezhető belőle. Nem fordítható közös költség; TV, internet vagy telefon előfizetésre, és szemétszállításra sem.
Ezzel a támogatással előre kell tervezni, ezt mutatja a 180 napos pénztartási feltétel, tehát aki most nyitna pénztári számlát rezsicsökkentő céllal, leghamarabb is februárban jutna hozzá a támogatáshoz. A támogatás további feltétele, hogy rendelkezni kell a védendő fogyasztói státuszról szóló igazolással is.
Az egészségpénztár további előnye - ami nem csak a védendő fogyasztókra vonatkozik -, hogy a tagok a befizetések után 20 százalék adókedvezményt kaphatnak, úgy mint ahogy a nyugdíj előtakarékosságoknál is, legfeljebb évi 150 000 forintig. Az egészségpénztáron tartott összeg nem csak rezsire, de például gyógyszerre, pelenkára, magánorvosi ellátásra is felhasználható, így a 20 százalékos kedvezménnyel a megtakarító valamelyest ellensúlyozhatja az inflációs áremelkedést, könnyíthet a havi költségein.
A jelenlegi kiszámíthatatlan gazdasági környezetben, ahol nehezen látható az inflációs alagút végén a fény, kifejezetten fontos a pénzügyi tudatosság és előre tervezés. Mivel minden élethelyzet más, ezért egyénenként eltérő költségvetési tervezésre van szükség a biztonságos anyagi helyzet megalapozásához. Ebben tud segíteni egy független pénzügyi tanácsadó, aki tapasztalatainak köszönhetően számos nehéz helyzeten segítette már át ügyfeleit, ráadásul tevékenységét és tudását a jegybank ellenőrzi.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.