Gazdaság hvg.hu 2022. február. 07. 16:56

A BKK nyugdíjba küldi a Futárt, de az utód-applikációba mindent belepakol

Bemutatták a Budapest Goó, melyben egybegyúrták az útvonaltervezést, az elektronikusjegy-értékesítést és a BKK Infót. És vonaljegyet is lehet venni vele.

Rendhagyó sajtótájékoztatón mutatta be a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) az új dobását, a Budapest Go mobilapplikációt. A BKK színével, lilával megvilágított teremben elsőként Balogh Samu, Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke lépett színpadra, és arról beszélt, hogy a mostani budapesti városvezetés nem hisz a milliárdos, mindent betonba és acélba öntő beruházásokban, hisz viszont a zöld és élhető környezetben, a kicsi, okos fejlesztésekben, és abban, hogy a lakosok életminőségének javítása a legfontosabb.

Balogh, mielőtt rákanyarodott volna a lényegre, kicsit odaszúrt még az előző, Tarlós István-féle városvezetésnek, akik 12 milliárdot "herdáltak el" egy soha meg nem valósuló elektronikus jegyrendszerre. Ellenben ők – mondta – az említett projekt árának töredékéért összehoztak egy új és működőképes megoldást, ami egybegyúrja az utazástervezést, a jegyvásárlást és a közlekedési hírek szolgáltatását.

Ezután Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója mutatta be a Budapest Go mobilapplikációt, melynek lényegi részéről Balogh már mindent elmondott, de a BKK-vezér a részleteket is végigvette. Arról beszélt, hogy a Futár appot nyugdíjba akarják küldeni, és valami kényelmesebbet és hasznosabbat akartak helyette. Mint mondta, az eddigi app kezdetnek jó volt, de "szintet kell ugrani a digitalizációban és a felhasználó élményben". Úgyhogy tíz hónap alatt megcsinálták a Budapest Go appot, ami viszont nevének sugallatával szemben nemcsak Budapesten belül működik, de ugyanúgy használható az agglomerációban is. Sőt, azon magyarországi városok mindegyikében is, melyek csatlakoztak a BKK közös e-jegyes rendszeréhez, így a Budapest Gón belül vehetünk majd elektronikus buszjegyet például Nagykanizsán is. Walter elmondta még, hogy Budapest Go mostani funkciói még csak a kezdetet jelentik, terveik szerint a jövőben beledobozolják majd a megosztott közlekedési lehetőségeket, tavasszal pedig megújul a biciklis útvonaltervezés is, mely a domborzati viszonyokat is figyelembe veszi majd.

Mit tud a Budapest Go?

A Budapest Gót laboratóriumi körülmények között a sajtótájékoztató után ki is lehetett próbálni a BKK saját telefonjain, szóval következzen egy távolról sem alapos, de az első látásra szembeötlő dolgokat soroló ismertető. Az appba belépve négy fő lehetőségünk van. A tervezés menüpont nem árul zsákbamacskát, itt a megszokott, Google térképes módnak megfelelően tudjuk megtervezni az utazásunkat a kiindulópont és a végcél megadásával – az app feldobja a lehetőségeket, de mindenekelőtt rögtön felkínálja a jegy- és bérletvásárlási lehetőséget (erre egy kicsit később visszatérünk). A tervezésen belül elég alaposan lehet specifikálni, a már megszokott módon beállíthatjuk, hogy mikor akarunk indulni, mi a legjobb útvonal/legkevesebb átszállású/legkevesebb sétát igénylő, és azt is megadhatjuk, hogy lassan, közepes tempóban vagy gyorsan gyalogolunk, ami az útvonalszámításnál lehet fontos. Azt is kiválaszthatjuk, hogy közösségi közlekedéssel, Bubival vagy saját bicikli és közösségi közlekedés használatával akarunk utazni, így ennek megfelelő megoldásokat dob fel az app. A térképes megjelenítésben a szokásos megállóhelyek, BKK érékesítési pontok, satöbbik megjelenítése mellett beállítható, hogy az ivókutakat is mutassa az alkalmazás, ami elsősorban a kerékpárral közlekedőknek lenne fontos, csak hát ivókút, legalábbis Budapesten, nem nagyon van. Végül a tervezés menüpontba költöztették a BKK Infót is, ahol minden forgalmi változást követhetünk, illetve szűrhetünk köztük az érintett járműtípusok szerint.

BKK

A kedvencek menüpont hasznos újításcsomagnak tűnik, itt kedvenc megállót és járatot is meg lehet adni, a járaton belül pedig azt, hogy annak pontosan mely szakasza érdekel minket – nyilván leginkább az, ami az otthonunk és a munkahelyünk, iskolánk között halad. Be lehet állítani azt is, hogy az app küldjön push értesítést, ha olyan forgalmi változás merül fel, ami a kedvencként jelölt megállónkat vagy járatunkat érinti. A kedvenc járatoknál még tovább lehet finomítani az értesítésküldést, beállítható, hogy mely napokon riasszon a telefon, ha valami slamasztika alakul ki, így, ha egy járatot csak hétköznapokon használunk, akkor szombat hajnalban nem fog csipogni a telefon, hogy elakadt a munkába menős buszunk. Az egyes napokon belül pedig megadható az is, mely időintervallumban érdekel minket a kedvenc járat helyzete. Az is belőhető, hogy csak a forgalmi változásokról kérünk pusht, vagy a sima késésekről is.

A jegyvásárlás menüpont következik a sorban. Ezt megnyitva választhatunk a helyi vagy távolsági jegyek, illetve Budapest vagy egyéb városok lehetőségei között. A fővárosi menün belül választhatók bérletek (magánszemélyi és céges vásárlás is kiválasztható), eseti jegyek (egyelőre vonaljegy és reptéri vonaljegy), valamint napi- és hetijegyek között. Kis kavarással már az időalapú jegyekhez is oda lehet evickélni, de nyilván ezek akkor kerülnek a kirakatba, ha már konkrétan elérhetők is lesznek.

Eldőlt: Márciusban érkeznek az időalapú BKK-jegyek: 30 és 90 perces változat lesz

Az új, időalapú jegyek kizárólag digitális formában lesznek elérhetők, papírváltozatban nem.

Bérletek és időhöz kötött jegyek esetén beállítható, hogy pushban értesítsen azok lejárata előtt 15 perccel, három órával vagy egy nappal. Maga a vásárlás pofonegyszerű, meg kell adnunk a bankkártyánk adatait, ezt praktikusan persze el is lehet menteni, és néhány koppintás után már miénk is az áhított jegy. Az érvényesítés a már megszokott QR-kódos, mozgó gifes leolvasással történik. A jegyeknél és bérleteknél hasznos okosítás, hogy a még nem érvényesített tételek widgetként kitűzhetők a telefon kezdőképernyőjére, így a rohanásban nem kell mindig külön bemászni az appba, és ott elevickélni a megfelelő tikettig, hanem egyszerűen csak elő kell rántani a telefont, és már mehet is az érvényesítés. Viszont a widgetes kitűzést nem a jegyvásárlás menüben, hanem már a beállításokban kell keresni, igaz, ott élből az ember arcába nyomják, nem kell utána még nyomozni is. A negyedik fő menüponttal az app alapbeállításait lehet módosítani. Még valami:

az alkalmazás magyar és angol nyelven is működik.

Borsi Dávid BKK-sajtófőnök kérdésünkre elmondta, hogy az app még nem éles, de "néhány napon belül" elindítják, most még az IT-s utolsó simítások zajlanak. Viszont amint elindul, a vonaljegy-vásárlás egyből benne is lesz. Az időalapú jegyeket pedig március elejétől lehet majd megvenni az appban.

zöldhasú
Hirdetés