Bár Kína nem futballnagyhatalom, de az európai foci igen népszerű az 1,4 milliárd lakosú országban, ahol imádnak fogadni az emberek. Ezért az Eb 12 fő szponzora között négy kínai is van – írja a pekingi China Daily.
“A futball és általában a sportok remek lehetőséget kínálnak minden márkának, hogy a világban megmutassa magát“ – mondta Csao Ho, a marketinggel foglalkozó Social Touch alelnöke.
A kínai cégek közül a Hisense volt az első, amely felfedezte a futball-Eb-t, hiszen a háztartási gépeket gyártó kínai cég már 2016-ban is ott szerepelt a szponzorok között. Akkor egyébként összesen 483 millió euró gyűlt össze a vállalati támogatóktól, ez 570 millió dollárt jelent. Az UEFA a mostani Eb esetén is legalább ennyivel számol, de bízik abban, hogy meghaladják a korábbi összeget, hiszen a nyitás után ez az első nagy sportesemény a világban.
Az okostelefonokat gyártó kínai Vivo most először szerepel a szponzorok között, de máris ők finanszírozzák a nyitó és a záró ünnepséget. Annyira bíznak ebben a marketinglehetőségben, hogy máris négyéves szerződést kötöttek az UEFA-val, amivel a 2024-es Eb-nek is fő szponzorai lesznek.
“Ilyen módon tovább növelhetjük felhasználóink több mint 400 milliós globális táborát“ – nyilatkozta a China Dailynek a Vivo első alelnöke, Spark Ni.
A két másik kínai szponzor az Alipay és a Tiktok
Mindkettő már világmárka, de szükségük van állandó jelenlétre. Különösen igaz ez az Alipay esetében, melynek nagyon várt tőzsdei bemutatkozását a pekingi hatalom megtorpedózta. Azóta Jack Ma, az Alipay fő részvényese, aki még nem is oly rég Kína leggazdagabb embere volt, takarékra állította magát.
A kínai cégek számára a sport remek alkalom a bemutatkozásra és ugyanakkor a fejlődésre is. Erre mutatott rá a legnagyobb szponzor, a Hisense elnöke: “Nekünk a nagy nemzetközi sportesemények szponzorálása nemcsak hirdetési és marketing lehetőséget jelent, hanem azt is, hogy magasabb szintre emelhetjük kutatási és vezetési teljesítményünket, tökéletesíthetjük a cég gyártási folyamatait is.”
Ezek után nem is csoda, hogy a legtöbb szponzort, négyet Kína tud felmutatni. Összesen egyébként 12 fő szponzor van, a következő ország pedig Hollandia hárommal.
Ezek után nem meglepő, hogy a kínai cégek a katari világbajnokságot is megcélozták.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.