Az Audi vezérigazgatója szerint az autóipari cégek túlélik a válságot, a vendéglátóipari cégek nem. A VW-konszernnek az évtized közepére korlátozottan önvezető, 2040-re teljesen önvezető autói lesznek.
"Nem helyeslem az autóipar további támogatását" - fogalmazott Markus Duesmann, az Audi vezérigazgatója a Süddeutsche Zeitung lapnak adott interjúban. "A koronavírus-válság megfosztott bennünket teljesen a nyereségünktől. Oké, rendben van. De ezt szinte minden vállalatunk - a gyártókat és a beszállítókat is beleértve - túl fogja élni" - mondta.
Nem így viszont a vendéglátóiparban és a rendezvényszervezők esetében, ahol nagyon sok cég végleg kénytelen lesz lehúzni a rolót. "Ez nagyon bánt engem. Ez egyszerűen tragédia. Az, hogy mi elveszítjük a forgalmunk tíz százalékát, az nem tragédia. Túltesszük magunkat rajta és minden megy tovább a régiben."
Euró- és forintmilliárdok
A német kormány novemberben döntött, hogy 3 milliárd eurót biztosít az ország autóiparának. Ezzel már 5 milliárd euróra emelkedett az állami támogatás összege, amellyel a gyengélkedő ágazatot próbálja versenyképessé tenni Németország.
Egymilliárd euró jut ebből a csomagból az elektromos autóipar támogatására - hangsúlyozta a berlini kormányszóvivő. Steffen Seibert elmondta-, hogy a kormány "hosszú távú strukturális változást" akar elérni ezzel a támogatással. "Tudjuk, hogy az ágazat nehéz helyzetben van, és ez több százezer ember munkahelyét fenyegeti" - mondta Peter Altmaier gazdasági miniszter.
Korábban Angela Merkel kancellár összehívta az iparág vezetőit és a szakszervezetek képviselőit, hogy tisztázzák a nehéz helyzetet, amelyet elsősorban a pandémia okoz, de nem csak az. A német autóipar versenyképessége csökken, különösen az elektromos autók terén nő a lemaradás. Mi sem mutatja ezt jobban minthogy az amerikai Tesla Berlin környékén építi új, elektromos autókat gyártó üzemét. Ilyen kihívás évtizedek óta nem érte a németek autóiparát.
Franciaország hasonló gondokkal küzd - ott Emmanuel Macron elnök 8 milliárd eurós támogatást nyújtott az autóiparnak.
A magyar kormány pedig előszeretettel támogatja az autóipari multik beruházásait. Ami azt illeti, épp a győri Audi kapta a legtöbb állami támogatást a munkabérekhez és az árbevételhez képest. A cégcsoport egy győri munkahelyére négyszer annyi közpénz jut, mint egy németországira.
A Teslát kell utolérni
Az interjúban Duesmann arról is beszélt, hogy az Audinak és a Volkswagennek utol kell érnie az amerikai Teslát, ami az önvezető járművek fejlesztését illeti. Duesmann szerint a német konszern gyártósorairól még e évtized közepén önvezető járművek fognak legördülni. Ezek az autópályákon lesznek képesek autonóm módon közlekedni, a városi úthálózat sokkal bonyolultabb feladatot jelent. A szakember szerint a körülményektől független önvezetés 2040-re érhető el.
Duesmann azt mondta, nagyra becsüli, amit a Tesla elért – abban, ahogy számítógépként tekintenek az autóra, illetve az opcionálisan a megvett járművekhez plusz pénzért választható funkciókra épített üzleti modellt illetően az amerikai cég példakép.
A cégvezető optimista, ami a Tesla befogását illeti, a VW-konszern „óriási gépezet”, ha valaminek nekidurálják magukat, komoly teljesítményekre képesek. De meg kell majd erőltetniük magukat.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.