Gazdaság Lengyel Miklós 2020. október. 28. 15:30

A német autógyártás túlságosan függ Kínától?

Minden harmadik német gépkocsit a világ legnagyobb autós piacán, a kínain adnak el. A pandémia csak fokozta a függést – állapítja meg a közszolgálati Deutsche Welle.

Az új Volkswagenek 40%-át kínaiak vették meg tavaly. Idén ez az arány valószínűleg magasabb lesz, mert a Covid–19-világjárvány sokkal inkább sújtja a Volkswagen európai és amerikai piacait, mint Kínát.

"A kínai autós piac gyors ütemben jön föl a járvány után. Arra számítunk, hogy a tavalyinál alig 5%-kal lesz kisebb az értékesítés, vagy még annál is kevesebb lesz a visszaesés. Más piacokon sokkal nagyobb veszteségekkel számolunk" – nyilatkozta a CAM autópiaccal foglalkozó kutatóintézet főnöke, aki elismerte: "a német autógyártók nagyon is függenek Kínától."

Ennek kettős hatása van – magyarázta Stefan Bratzel. "Egyrészt jó, mivel fellendíti a világ autóiparát, és részben megmenti a németeket, másrészt hosszabb távon alkalmat ad a zsarolásra." Ezért a döntéseket nagyon meg kell gondolni – figyelembe véve azt, hogy Kína a világ legnagyobb autópiaca, amely dinamikusan növekszik.

A harmadik negyedév a profitok növekedését mutatta, míg a második 20%-os csökkenést jelzett. A BMW a Minivel együtt 8,6%-kal tudta növelni az eladásait a tavalyi évhez viszonyítva. Hogy sikerült ezt elérni? Úgy, hogy a kínai piacon több mint egyharmaddal jobb értékesítési eredményt értek el.

A Mercedeseket gyártó Daimler elnöke, Ola Källenius úgy véli, hogy a kínaiak hosszú távon is nagy vásárlók lesznek: "a legnagyobb növekedést Kínában várjuk a következő tíz évben".

Nem mehetek külföldre, inkább veszek egy Mercedest

A pandémia leállította a külföldi turizmust, melynek a kínaiak épp mostanában kaptak rá az ízére. Minthogy a pénzes kínaiak nem kereshetik fel New Yorkot vagy Párizst, ezért vásárolnak egy Mercedest – írja a Deutsche Welle, amely rámutat arra, hogy Donald Trump jóval nagyobb kockázatot jelent a németeknek, mint a kínaiak. Ha az elnöknek szüksége van pár szavazatra, akkor bármikor bejelenthet büntetővámokat a német autókkal szemben, hiszen gyakran mondogatja: túlságosan sok Mercedes vagy BMW száguldozik New Yorkban, míg amerikai autó csak igen kevés német földön.

zöldhasú
Hirdetés