Az idén már majdnem 30 milliárd forintot vert el a kormányzat társadalmi célú hirdetésekre.
Egész oldalas hirdetéseket tett közzé a kormány több újságban, és videókampányt is indítottak. Ezúttal egész egyszerű üzenetet tettek közzé:
Áldott, békés karácsonyt, Magyarország!
Ebben még nincs nagy meglepetés, abban már annál inkább, hogy mekkora hirdetési helyeket vettek. A Népszavában egy teljes oldalt tesz ki a hirdetésük, a Magyar Nemzetben két oldalt vásároltak meg (egy harmadikon pedig a szintén állami MVM hirdeti, hogy „idén sem marad el a nagyi sütije”, a Magyar Hírlap 16 oldala közül pedig hármat is az egész oldalas karácsonyi jókívánság foglal el.
Az állam évről évre többet költ a reklámokra, ezzel komolyan befolyásolja a magyar médiapiac működését. Tavaly már 40 százalékos volt azoknak a hírmédiumoknak az aránya, amelyek a teljes hirdetési bevételének legalább a harmadát állami forrásból szerezték. A Mérték Médiaelemző Műhely és az Átlátszó számolta ki, hogy tavaly listaáron számolva 98,7 milliárd forintot szántak a reklámozásra – összehasonlításképp: ez kicsivel több, mint amennyit 2006 és 2010 közt négy év alatt összesen elköltött a kormány, és csak 10 milliárddal kevesebb annál, mint amennyit 2011 és 2014 között együttvéve elköltöttek.
A kormány idén eddig legalább 28,4 milliárd forint értékben adott megbízást kommunikációs feladatok elvégzésére. Egész pontosan a Nemzeti Kommunikációs Hivatal köti a kormány nevében a szerződéseket, a megbízás neve pedig általában „az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátása”, valamint kommunikációs és rendezvényszervezési feladatok ellátása.
- Idén először januárban kötöttek 10 milliárd forint értékű szerződést tájékoztató kampányra,
- majd áprilisban újabb 10 milliárd forintról szerződtek le az „Európa jövőjét érintő nemzetközi és hazai szintéren történő kormányzati kommunikációval kapcsolatos feladatok ellátása, valamint az állampolgárok életét kiemelten érintő kormányzati döntésekkel kapcsolatos feladatok ellátása” nevű munkára, azzal, hogy ezt a keretet további 3 milliárddal emelhetik,
- szeptemberben 3,5 milliárd forintról szerződtek,
- novemberben pedig 2,9 milliárd forintról.
Az eddig megkötött szerződések nyertesei Balásy Gyula cégei, a New Land Media Kft. és a Lounge Design Kft. Azt nem tudni, hogy a mostani adventi köszöntést is a velük kötött szerződések alapján készítették-e el. A tisztán látást az is nehezíti, hogy a közbeszerzési dokumentációkban nincs arról szó, hogy pontosan milyen tematikájú kommunikációra fordíthatják az összeget.
Megkérdeztük a Kormányzati Tájékoztatási Központot, hogy a most indult karácsonyi kampányt ki készítette, és mennyiért, valamint hogy miért tartották fontosnak elindítani ezt a kampányt. Választ egyelőre nem kaptunk.
Egy hónapon belül ez már a második kormányzati videó: november 15-én az új Puskás Stadion megnyitójára időzítve tettek ki egy rövidfilmet Orbán Viktor Facebook-lapjára. Egy általunk megkérdezett reklámfilmes szakember úgy számolt, hogy legalább 100 millió forintba kerülhetett az a videó. Az nem derült ki, hogy miért és kinek a pénzéből készült a rövidfilm, és még csak stáblistája sem volt.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.