Megfontolja, hogy elvigye a Mini gyártását az Egyesült Királyságból, ha az ország megállapodás nélkül lép ki az Európai Unióból – közölte a BMW a Sky News brit hírtelevízióval. Közben a Toyota is jelezte, hogy ha a kilépésnek negatív hatásai lesznek a működésükre, akkor veszélybe kerül a Derby melletti gyáruk működése.
Peter Schwarzenbauer, aki a BMW igazgatótanácsában a Mini és a Rolls-Royce típuscsaládok angliai termelését felügyeli, azt közölte: ha a "legrosszabb" következik be, fontolóra kell venniük, hogy mit jelent az számukra hosszú távon.
Schwarzenbauer szerint a Rolls-Royce nagy-britanniai gyökerű luxusmárka, tehát ezt a típust valószínűleg nem érintené a Brexit, bármilyen formát öltsön is. "A Mini számára azonban ez valós veszélyt jelent" – közölte. Amikor azt kérdezték tőle, ez azt jelenti-e, hogy a márka gyártását elviszik az Oxford közelében található Cowley-ból, úgy felelt: legalábbis meg kell fontolnunk.
A BMW igazgatótanácsi tagja szerint a cég nem bírna el semmiféle olyan pluszköltséget – például a külső országokból érkező uniós autóimportot potenciálisan terhelő 10 százalékos vámot –, amely a megállapodás nélküli Brexitből óhatatlanul eredne.
Közben Johan van Zyl, az autógyártó európai igazgatója azt közölte a BBC-vel: ha az akadályok, amelyekkel a Brexit miatt kell szembesülniük, túl magasak lesznek, az aláásná a versenyképességüket.
"Kezdettől egyértelművé tettük: akadálytalan kereskedelmet akarunk, vámok nélkül" – hangsúlyozta, hozzátéve: ha Nagy-Britannia és az EU kereskedelmében vámok, egyéb akadályok jelennek meg, akkor "nagyon nehezen lehetne elképzelni a jövőt".
Arra a kérdésre, hogy a közép-angliai Derby közelében működő Toyota-gyár ebben az esetben bezárhat-e, van Zyl úgy fogalmazott: ha a Brexit hosszú távú hatásai nagyon negatívak, akkor ez is a lehetőségek között lenne.
Van Zyl szerint a Toyotának már eddig is sok pénzébe került a Brexittel kapcsolatos kockázatkezelés, mégsem tudott minden eshetőségre felkészülni, a vállalat eddig 250 millió fontot (95 milliárd forintot) költött az angliai üzem versenyképességének javítására, és semmiféle olyan akadályt nem szeretne, amely ezt rontaná.
Nagy-Britanniában működő autógyárak és más globális iparvállalatok hosszú ideje folyamatosan figyelmeztetik a brit kormányt a Brexit, különösen a megállapodás nélküli kilépés termelési és beruházási kockázataira.
A Nissan japán autóipari óriáscég nemrégiben bejelentette, hogy az eredeti tervekkel ellentétben mégsem az angliai Sunderlandben működő üzemében kezdi meg új X-Trail modelljének gyártását. Gianluca de Ficchy, a Nissan európai részlegének elnöke közölte: a döntésnek üzleti okai is vannak, de az Európai Unióhoz fűződő jövőbeni brit kapcsolatrendszer bizonytalanságai sem segítik a Nissan további angliai tevékenységének tervezését.
A brit autógyártók és -kereskedők szövetségének (SMMT) minap ismertetett éves beszámolója szerint tavaly 9,1 százalékkal ötévi mélypontra zuhant a Nagy-Britanniában gyártott személyautók száma, a brit autóipari beruházások értéke pedig csaknem a felével esett vissza egyetlen év alatt, egyértelműen a Brexit-folyamat teremtette bizonytalanság miatt.
Tom Enders, a legnagyobb európai repülőgépgyártó konzorcium, az Airbus vezérigazgatója minapi videóüzenetében kijelentette: tévedés az a Brexit-pártiak által hangoztatott "őrültség", hogy az Airbus úgysem tud kivonulni a brit gazdaságból, mert hatalmas üzemei vannak ott. Enders szerint sok más olyan ország van, amely "boldogan gyártana" például szárnyakat az Airbus repülőgépekhez. Az Airbus a walesi Broughtonban, legnagyobb brit üzemében gyártja összes modelljének szárnyait.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.