Gazdaság Lengyel Miklós 2018. augusztus. 28. 11:34

Miért éri meg a Toyotának összeállni az Uberrel?

500 millió dollárt fektet be a japán óriás az Uber nem éppen zökkenőmentesen alakuló sofőr nélküli programjába. A Szilícium-völgy egykori sztárja csúnyát bukott, amikor egy pilóta nélküli tesztautója halálra gázolt egy nőt Arizona államban, még márciusban.

Akkor a tesztpilótákat kirúgták, és leállították az egész programot. Hamarosan újrakezdték, de sokkal óvatosabban: a kamionos részleget teljesen leállították pedig korábban abban láttak nagyobb fantáziát. Most már csakis a személyforgalom a cél. Az új Uber főnök rájött, egyedül az sem megy

Elődje ugyan szexuális zaklatás miatt bukott meg, de valójában a gyenge üzleti eredmények tették be a kaput az Uber alapító atyjának. Aki mindent maga akart megoldani. Az utód, Dana Khosrowshari – éppen ellenkezőleg – csapatban gondolkodik. Van már együttműködési szerződése a Mercedesszel és a Volvóval is. Most pedig itt a világ egyik legnagyobb autógyára, a Toyota, amely 500 millió dollárt fektet a közös programba. Amely a tervek szerint a Toyota Sienna kisteherautót eredményezheti, mely csaknem önállóan közlekedik. A Toyota Guardian nevű programja ugyanis feltételezi egy sofőr jelenlétét az autóban. 2021-re piacra kerülhet a jármű, amely kombinálja a Toyota és az Uber előnyeit.

Egyszerre fejlesztjük az önálló járművet és az autó megosztásának módszerét

 – hangsúlyozta Sigeki Tomayama, a Toyota alelnöke.

A Reutersnek és a Bloombergnek nyilatkozó elemzők azt hangsúlyozzák a Toyota–Uber-üzlet kapcsán, hogy mindketten alaposan le vannak maradva ezen a versenypályán. Az Uber azért, mert mindent egyedül akart csinálni, és mert túlságosan is gyorsan száguldott előre – sofőr nélkül. A Toyota viszont túlságosan is óvatos. Míg a Szilícium-völgyben villámgyorsan hoznak döntéseket, addig a japánok megfontoltak: időt adnak az időnek. Hogy lesz ebből eredményes együttműködés? Rosszmájú szakértők szerint az Ubernek csak a Toyota pénze kellett. Az amerikai céget ugyan 72 milliárd dollárra értékelték, de folyamatosan veszteséges. A második negyedévet 891 millió dolláros mínusszal zárta az Uber.

A terv most az, hogy egész flottát hoznak létre a közösen kifejlesztett autókból. Ezt egy harmadik partnerrel együtt üzemeltetik majd – nyilatkozta a Reuters hírügynökségnek Jeff Miller. Az Uber üzleti stratégiai igazgatója azt is elmondta: nincs még meg a harmadik partner. A furcsa pár, a vakmerő amerikai és a szuper óvatos japán így egyelőre kettesben kíván boldogulni. Ha 2021-re ki akarják hozni az elektromos autót, amely csaknem önvezérelt, akkor igyekezniük kell, hiszen flottát akarnak létrehozni mindenütt, ahol az Uber labdába rúghat.

 Az informatika gyorsabban fejlődik, mint az autógyártás. Csakhogy a biztonság mindent felülír. A Google kutatási igazgatója, Teller Ede unokája nyilatkozta, hogy a pilóta nélküli autótól 100%-os biztonságot várnak miközben azt egyetlen ember sem képes produkálni. Ezért kísérletezik az Uber és a Toyota egy nem teljesen önvezérelt autóval, hátha így meghódíthatják a globális piacot, amely egyelőre mosolyog a furcsa páros láttán.

zöldhasú
Hirdetés
hvg360 Tiszai Balázs 2024. december. 02. 15:00

Orosz olajból készült termékek az EU-ban: napokon belül lejárhat a szankció alóli felmentés, piacot veszthet a Mol

Tilos az unión belül orosz olajból finomított áruval kereskedni, kivéve, ha a Mol szlovák leánycége vagy, és Csehországnak adsz el. Ennek a felmentésnek viszont december ötödikén vége, hacsak meg nem hosszabbítják. Mennek már a tárgyalások, de már a felállás sem világos: Szlovákia és a Mol nagyon akarja az újabb egyévnyi mentességet, Csehország viszont hallgat.